Att.: Martin Breindahl Kruse
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Fredag d. 8. juli 2022
Dansk Standard: Høringssvar til EU specialudvalget for sundhedsspørgsmål vedr.
forordningsforslaget for European Health Data Space
I dag ses en generel mangel på europæisk ekspertdeltagelse i standardiseringsudviklingen på europæisk
plan. Fra dansk side deltager vi på en række af områderne, men er generelt set ringe repræsenteret af
faglige eksperter i standardiseringsudviklingen af data på europæisk niveau. Dette på trods af
vidensniveauet er højt i Danmark og hører til de lande, der udveksler flest datapunkter. Hverken MedCom,
sundhedsdatastyrelsen eller virksomhedernes IT-arkitekter deltager i særligt udpræget grad, hvilket ofte er
begrundet i ressourcer, manglende støttemuligheder eller et tydeligt incitament. Det er på sigt et problem,
fordi Danmark ikke uden en effektiv deltagelse i standardiseringsudviklingen kan argumentere for den
nødvendige detaljegrad og modernisering af standarderne.
Konsekvensen vil være et alt for lavt forhandlet europæisk niveau, hvilket vil bevirke, at forældede og
dårligt tilpassede standarder trækkes ned over myndigheder og virksomheder i Danmark med en væsentlig
kvalitetsforringelse til følge for mennesker og markedet. Danmark er markedsførende i verden til at
udnytte ny teknologi til at lave bæredygtige sundhedsløsninger, f.eks. til hjemme monitorering etc. Men vi
er i dag for svage ift. at kanalisere denne viden og læring ind i det europæiske- og internationale
standardiseringsarbejde. Hvilket er bemærket fra international side, og opfattes som et generelt problem,
når Danmark undlader at bidrage til de fælles standardiseringsløsninger for sundheds- og medicobranchen,
som er gældende for det europæiske- og globale marked.
Med EHDS-forslaget har EU potentiale til at komme op i gear internationalt og skabe de nødvendige
balancepunkter ift. den førerposition Kina og USA har taget i standardiseringsudviklingen i dag. Fra dansk
side skal vi ikke undervurdere den indsats, som gøres netop i Kina og USA. Hvis EU skal lykkes med at
indtagetage førerpositionen, så forudsætter det, at de lande - herunder Danmark - der er i front internt i
EU, virkelig prioriterer indsatsen. En styrket offentlig/privat ekstraindsats fra Danmarks side vil kunne få
stor betydning for den samlede "succes" ift. at implementere EHDS-forslaget og den Europæiske
standardiseringsstrategi i det fælles mål om øget harmonisering.
Dansk Standard er enig i EHDS-lovforslaget om at man bør støtte borgernes egen ret til data, også i
elektronisk form. Internationalt trækker tendensen i samme retning. Dansk Standard anbefaler, at de
danske myndigheder øger engagementet i disse spørgsmål, som er så afgørende vigtigt for at engagere
borgere i egen sundhed.
1