Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0250 Bilag 1
Offentligt
2573536_0001.png
Samlenotat
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 for
EU's 2022-budget
KOM (2022) 250
Nyt notat
1. Resume
11. maj 2022
Kommissionen udsendte d. 25.
april forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2022-budget.
Æn-
dringsbudgettet er af teknisk karakter og vedrører overførsel af overskydende midler fra EU’s
2021-budget
til EU’s 2022-budget
for i alt 3,2 mia. euro. Vedtages ændringsbudgettet uændret
reduceres det danske EU-bidrag i 2022 isoleret set med ca. 566 mio. kr.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget til ændringsbudget 2, idet der er tale om en årlig,
teknisk justering, der muliggør overførelse af et overskud fra det foregående budgetår, hvorved med-
lemslandenes EU-bidrag reduceres for det indeværende budgetår.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 2 til EU’s budget for
2022 (KOM (2022) 250).
Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren for budgettet, og finans-
forordningens
1
art. 44 samt artikel 18 stk. 3.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 2 tilpasser 2022-budgettet i lyset af
en overførsel af et overskud på samlet set 3.227 mio. euro fra budgetåret 2021. De
overskydende midler overføres til 2022, hvilket isoleret set reducerer medlemssta-
ternes BNI-bidrag i budgetåret 2022 tilsvarende.
For Danmarks vedkommende svarer det isoleret set til en reduktion i BNI-bidra-
get i 2022 på ca. 566 mio. kr.
Samlet set kan 2.575 mio. euro af det samlede overskud henføres til indtægtssiden,
mens de resterende ca. 652 mio. euro kan henføres til udgiftssiden,
jf. tabel 1.
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2022) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 for EU's 2022-budget
2573536_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Overskud for budgetåret 2021
Mio. euro
Indtægtssiden
Udgiftssiden
I alt
2.574,8
652,3
3.227,1
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2022-budget.
For så vidt angår indtægtssiden udgør det samlede overskud godt ca. 2.575 mio.
euro,
jf. tabel 2.
Overskuddet skyldes særligt højere end forventede toldindtægter
på ca. 1.689 mio. euro. Dertil kommer ca. 1.111 mio. euro fsva. flere end forven-
tede bødeindtægter, som blev indløst i de sidste måneder af 2021.
Tabel 2
Overskud på indtægtssiden
Mio. euro
1. Egne indtægter
Heraf told- og sukkerafgifter
Heraf toldindtægter
Heraf moms
Heraf BNI
Heraf UK-rabat
Heraf BNI-rabat til en række MS
Heraf indtægter baseret på ikke-genanvendt plastik
2. Overskud, saldi og tilpasninger
3. Indtægter ifm. institutionernes administration
4. Finansielle indtægter, morarenter og bøder
5. Lånoptagelse og -givning
6. Diverse indtægter, bidrag og tilbagebetalinger relateret til EU-poli-
tikker
I alt
1.638,8
1,0
1.688,7
-6,9
-38,6
-
10,9
-16,2
3,4
-143,5
1.110,8
-
-34,8
2.574,8
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens
forslag til ændringsbudget 2 til EU’s 2022-budget.
Endelig oplyser Kommissionen, at overskuddet på udgiftssiden på 652 mio. euro
særligt skal ses i lyset af et mindreforbrug på administrationsområdet. Ligeledes
forekommer en række ubrugte videreførelser fra tidligere år på ca. 328 mio. euro,
mens vekselkursudsving medfører en mindreudgift på ca. 126 mio. euro,
jf. tabel 3.
kom (2022) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 for EU's 2022-budget
2573536_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 3
Afvigelser på udgiftsområdet i 2021, mio. euro
Afvigelsesforklaringer
Mindreforbrug på administrationsområdet
Annullerede videreførsler fra foregående år
herunder annulleringer på programforpligtelser
herunder annulleringer for administrationsområdet
Vekselkurs
I alt
Variation mellem afsatte og reelle udgifter
-199,0
-327,5
-250,0
-77,5
-125,9
-652,3
*
Anm.: *Afvigelse skyldes afrundinger
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 til EU’s
2022-budget
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag i relation til EU’s budget kun kan behandles på
EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Vedtages Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 uændret, reduceres det dan-
ske BNI-bidrag isoleret set med ca. 566 mio. kr. i 2022.
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdninger til forslaget kendes endnu ikke. Der forventes
dog bred støtte til forslaget, idet der er tale om en teknisk justering i overensstem-
melse med gældende regler.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 2, idet der er tale
om en årlig teknisk justering, hvor overskydende midler fra det tidligere budgetår
overføres til det indeværende finansår,
jf. finansforordningens artikel 18 stk. 3.
Regeringen bemærker desuden, at Kommissionen har haft et mindreforbrug på ad-
ministration i samme størrelsesorden som foregående år. Regeringen finder det der-
for beklageligt, at Kommissionen ikke har været opmærksomme herpå tidligere,
hvilket særligt skal ses i lyset af, at bl.a. Danmark løbende har fremført synspunkt
kom (2022) 0250 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 2 for EU's 2022-budget
Side 4 af 4
om behov for omprioriteringer til ændringsbudgetter i 2021. Set i det lys, vil rege-
ringen derfor fortsat have fokus på at finansiere merudgifter til EU’s budget via
omprioriteringer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.