Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0305 Bilag 3
Offentligt
2631100_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-9897
Den 22. september 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1324 (MOF alm. del) stillet 6.september 2022 efter ønske
fra Erling Bonnesen (V) og Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 1324
Hvad kan ministeren oplyse om forslaget til forordning om bæredygtig anvendelse af
plantebeskyttelsesmidler og om ændring af CAP-forordningen med udtagning af yderligere
dyrkningsarealer, jf. grundnotatet MOF alm. del – bilag 637, herunder:
hvor stort et dyrkningsområde anslås at blive berørt på dansk jord af den foreslåede
bestemmelse om at indføre et forbud mod brug af plantebeskyttelsesmidler i følsomme
områder og inden for en afstand af 3 meter fra sådanne områder, og hvordan fastlægges
kriterierne for hvilke arealer der skal udtages?
hvilke konsekvenser vurderes et sådant forbud at have for danske landmænd, og hvad er
regeringens holdning til det stillede forslag?
hvordan skal erstatningen til ramte lodsejere fastlægges for at sikre, at der ydes erstatning der
modsvarer det tab, som berørte lodsejere får?
hvilke bekæmpelsesmidler er i dag godkendt og kan stilles til rådighed for landmændene, så
dyrkning af arealerne kan opretholdes?
hvad er processen, tidsperspektivet og tidsplanerne i sagen?"
Svar
Kommissionens forslag til Forordning om bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler og om
ændring af CAP-forordningen indeholder forslag om et sprøjteforbud på "følsomme områder".
Følsomme områder defineres som rekreative områder med offentlig adgang, beboelsesområder,
byområder og ikke produktive arealer, områder beskyttet under vandrammedirektivet og
drikkevandsdirektivet, visse områder med naturbeskyttelse efter såvel nationale regler,
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet samt områder, hvor der lever rødlistede, truede arter af
bestøvere, som er identificeret på baggrund af monitering inden for rammerne af Kommissionens
forslag til forordning om naturgenopretning. Der foreslås desuden indført et generelt sprøjteforbud på
områder med overfladevand, og der foreslås oprettet 3-meters sprøjtefri bræmmer om både de
følsomme områder og overfladevand. Der kan gives en tidsbegrænset tilladelse på maksimalt 60 dage
med henblik på bekæmpelse af en specifik karantæneskadegører eller invasiv art.
Miljøministeriet har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som skal estimere forslagets forventede
erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser. Herunder vil forslagets arealmæssige
konsekvenser i forhold til indførelse af sprøjteforbud på de arealtyper, der nævnes i forslaget, blive
analyseret.
Som en del af arbejdet belyses desuden bl.a. nye administrative krav, herunder om dokumentation af
præventive tiltag forud for sprøjtning og hvordan reduktionsmålsætningerne skal opnås.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
kom (2022) 0305 - Bilag 3: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 1324 om forslaget til forordning om bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler og om ændring af CAP-forordningen med udtagning af yderligere dyrkningsarealer, fra miljøministeren
Forslaget til forordning rummer mulighed for medlemslandene til at yde landbrugsstøtte via
biordninger til jordbrugere, der måtte lide økonomisk tab som følge af forslaget.
Der kan ikke på nuværende tidspunkt svares mere præcist på omfang, økonomiske konsekvenser,
muligheder for erstatning eller evt. mulige bekæmpelsesmidler til brug i følsomme områder, idet vi er i
en meget tidlig fase af forhandlingerne af Kommissionens forslag under Rådet.
Regeringen finder det af stor betydning, at de nye tiltag i forslaget er fagligt underbyggede og
proportionelle med beskyttelsesbehovet. Definitionen af følsomme områder omfatter i høj grad
arealer, der er ikke er udpeget på baggrund af viden om en forøget risiko ved brug af sprøjtemidler,
hvorfor der er behov for en tilpasning af definitionen. Regeringen finder det vigtigt, at der foretages en
analyse af omfanget af arealer, hvorfor Danmark i forhandlingerne i EU-regi stiller spørgsmål til dette.
Der er blandt EU medlemsstaterne stor opmærksomhed på arealer defineret som "følsomme
områder", og emnet drøftes på et EU-arbejdsgruppemøde medio oktober.
I forhold til det tidsmæssige perspektiv gennemgås forordningsforslaget i EU-arbejdsgruppen, hvor
der er fastsat møder henover efteråret. Forslaget er sat på under "eventuelt" på rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 26. september 2022. Det tjekkiske formandskab forventes at fremlægge en
fremdriftsrapport for arbejdet med forslaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) 12.-13. december. Der
er endnu ikke fastsat en forventet dato for fastsættelse af rådets fælles holdning.
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
2