Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0313 Bilag 1
Offentligt
2605266_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Europa-Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om specifikke og midlertidige foranstaltnin-
ger henset til Ruslands invasion af Ukraine
vedrørende førerdokumenter udstedt i Ukra-
ine i overensstemmelse med landets lovgiv-
ning.
KOM(2022) 313
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 21. juni 2022 fremsat forslag om
forordning om specifikke og midlertidige foranstaltninger henset
til Ruslands invasion af Ukraine vedrørende førerdokumenter ud-
stedt i Ukraine i overensstemmelse med landets lovgivning.
Med forslaget opstilles der midlertidige foranstaltninger, der vil
sikre, at ukrainske personer, der har midlertidigt ophold i EU, op-
når bevægelsesfrihed indenfor unionen.
Forslaget forventes ikke have betydelige statsfinansielle og er-
hvervsøkonomiske konsekvenser, mens forslaget umiddelbart for-
ventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. For-
slaget forventes at have lovgivningsmæssige og administrative
konsekvenser.
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor forslaget, der vil
sikre, at ukrainske statsborgere, som er på flugt fra krigen, opnår
fundamentale rettigheder.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 21. juni 2022 fremsat forslag til
forordning om specifikke og midlertidige foranstaltninger henset
til Ruslands invasion af Ukraine vedrørende førerdokumenter ud-
stedt i Ukraine i overensstemmelse med landets lovgivning. Forsla-
get er endnu ikke modtaget i en dansk sprogversion.
Allerede den 4. marts 2022 konstaterede man en tilstrømning af
fordrevne personer fra Ukraine, og tilbød midlertidig beskyttelse til
de fordrevne. I Rådets gennemførelsesafgørelse 2022/382 af 4.
marts 2022, fastlægges de kategorier af personer, der er berettiget
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0002.png
Side 2/10
til midlertidig beskyttelse eller tilstrækkelig beskyttelse i henhold
til national lovgivning.
Midlertidig beskyttelse indebærer ret til at få meddelt opholdstilla-
delse i hele beskyttelsens varighed og til blandt andet at få adgang
til bolig, skole, sundhedsvæsen og arbejde. En opholdstilladelse,
som er udstedt af en medlemsstat, giver ret til at rejse indenfor
unionen i 90 dage indenfor en periode på 180 dage.
Et kørekort øger indehaverens mobilitet, da det giver mulighed for,
at disse personer kan transportere sig med henblik på arbejde,
indgå i sociale aktiviteter m.v. Ukrainske kørekort er typisk udstedt
med en administrativ gyldighed på mellem 10 og 15 år.
Tilsvarende skal professionelle og kvalificerede chauffører have til-
strækkelig adgang til økonomiske aktiviteter i EU. Ukrainske kom-
petencebeviser (CPC) har normalt en administrativ gyldighed på
højst 5 år, som er svarende til den administrative gyldighedsperi-
ode for chaufføruddannelsesbeviser udstedt i henhold til
2003/59/EF.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), artikel 91, stk. 1, litra c) og skal be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med Europa-Kommissionens forslag om specifikke og
midlertidige foranstaltninger er at sikre, at ukrainske statsborgere
på flugt får mulighed for at opretholde en normal hverdag, hvor de
kan bevæge sig rundt og tage relevant arbejde indenfor transport-
branchen. Tredje kørekortdirektiv regulerer ikke anerkendelsen af
kørekort udstedt af tredjelande, og det er derfor et nationalt anlig-
gende, hvorvidt der skal ske anerkendelse og eventuel mulighed for
ombytning. Formålet med forslaget er således at sikre en fælles
EU-ramme for anerkendelse af ukrainske udstedte kørekort i den
periode, hvor ukrainske borgere har en midlertidig beskyttelse.
Med forslaget vil ukrainske kørekort kunne anvendes i EU, uanset
om kørekortindehaveren har opnået sædvanlig bopæl, hvor tredje-
landskørekort ellers ville skulle ombyttes til et dansk kørekort af
EU-modellen. Herudover kan ukrainske kørekort anvendes uden
krav om, at kørekortindehaveren skal være i besiddelse af et inter-
nationalt kørekort eller en oversættelse af kørekortet.
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0003.png
Side 3/10
I tilfælde hvor ukrainske statsborgere har tabt eller fået stjålet de-
res ukrainske kørekort fastsættes det ligeledes i forslaget, at med-
lemslandene kan udstede midlertidige kørekort af EU-modellen,
hvor den administrative gyldighedsperiode ikke må overstige va-
righeden af den midlertidige beskyttelse. Ved udstedelse af køre-
kortet skal der påføres kode 99.01, som skal betyde: ”Særlig udste-
delse, der kun gælder i den midlertidige beskyttelses varighed (tabt
eller stjålet UA-kørekort)”. Det er en betingelse, at det stjålne eller
tabte kørekort kan verificeres, og der arbejdes således på en tek-
nisk løsning, hvor det er hensigten, at EU-medlemslandende skal
have begrænset adgang til de ukrainske myndigheders systemer
med henblik på at verificere ukrainske førerrettigheder.
Er det ikke muligt at verificere kørekortet, kan medlemslandene
vælge, om de vil udstede et midlertidigt nationalt kørekort, som
alene er gældende i det pågældende medlemsland.
Udstedelse af begge typer af midlertidige kørekort er en valgmulig-
hed i forordningen.
Forslaget fastsætter derudover, at medlemslandene skal anerkende
en forlænget gyldighed af ukrainske kørekort udover kørekortets
administrative gyldighedsperiode, såfremt Ukraine underretter
Kommissionen og medlemslandene om beslutningen af en sådan
forlængelse.
Endvidere vil ukrainske statsborgere, som er indehaver af et CPC
bevis (certifikat for professionel kompetence), kunne få udstedt et
Chaufføruddannelsesbevis, hvis pågældende forinden har gennem-
ført et kursus samt bestået en prøve, der dokumenterer, at chauffø-
ren har et niveau svarende til minimumskravene til kvalifikationer
og uddannelse, som følger af bilag 1 til direktiv 2003/59/EF om
grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for fø-
rere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller person-
befordring ad vej.
Herudover fastsætter forslaget, tilsvarende som for ukrainske køre-
kort, at medlemslandene skal anerkende en forlænget gyldighed af
CPC-beviser, såfremt Ukraine underretter Kommissionen og med-
lemslandene om beslutningen af en administrativ forlængelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0004.png
Side 4/10
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
6. Gældende dansk ret
For så vidt angår kørekort har Danmark ingen bilaterale aftaler
med Ukraine. Efter gældende dansk ret er kørekort, som er udstedt
i Ukraine, gyldige til kørsel under midlertidigt ophold i Danmark,
herunder også i forbindelse med transit, når kørekortet er udfærdi-
get med latinske bogstaver, eller hvis det er ledsaget af en oversæt-
telse til dansk, engelsk eller fransk. Oversættelsen skal være udfær-
diget af en offentlig myndighed eller af en organisation, der i udste-
delseslandet er bemyndiget dertil.
Kørsel kan også ske på baggrund af et internationalt kørekort ud-
stedt i henhold til de internationale konventioner af 24. april 1926
om kørsel med motorkøretøjer, 19. september 1949 om færdsel el-
ler 8. november 1968 om vejtrafik. Etableres der sædvanlig bopæl i
Danmark, vil kørekort udstedt i Ukraine fortsat kunne anvendes til
kørsel i Danmark i op til 180 dage fra tidspunktet for etablering af
sædvanlig bopæl. Herefter vil der være krav om ombytning af køre-
kortet udstedt i Ukraine til et dansk kørekort for fortsat at kunne
benytte sin førerret i Danmark. Ombytningen forudsætter, at man
er i besiddelse af det fysiske kørekort, der ønskes ombyttet.
Ombytning af kørekort fra tredjelande sker som udgangspunkt på
baggrund af aflæggelse af en kontrollerende køreprøve, hvorefter
samtlige kategorier på kørekortet ombyttes til et dansk kørekort.
Dog er Ukraine optaget som et gruppe 1-land i Danmark, og er der-
for omfattet af lempeligere regler i forhold til ombytning af køre-
kort. Det betyder, at et kørekort til kategori B (almindelig bil) ud-
stedt i Ukraine kan ombyttes til et tilsvarende dansk kørekort til
kategori B (almindelig bil) uden aflæggelse af kontrollerende køre-
prøve. Et kørekort til kategori B giver tillige ret til at føre trak-
tor/motorredskab og lille knallert i Danmark. Udgangspunktet er
således, at i tilfælde, hvor der ikke foreligger dokumentation for
tidligere erhvervede førerrettigheder, skal der erhverves et dansk
kørekort, det vil sige at man gennemfører en køreuddannelse og
består en teknisk og praktisk prøve, før der kan ske udstedelse af
kørekort.
Førerne af busser, som udfører erhvervsmæssig personbefordring i
Danmark, skal være i besiddelse af kørekort til erhvervsmæssig
personbefordring. Kravet om kørekort til erhvervsmæssig person-
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0005.png
Side 5/10
befordring er en national ordning. Erhvervsmæssig personbefor-
dring må i intet tilfælde udføres på grundlag af udenlandske køre-
kort. Det vil sige, at føreren skal være i besiddelse af et dansk køre-
kort. For at kunne få kørekort til erhvervsmæssig personbefor-
dring, skal man bestå en teoriprøve og en praktisk prøve. Der stil-
les strengere krav til den teoretiske og praktiske prøve for er-
hvervsmæssig personbefordring, end der gør ved en almindelig te-
oretisk og praktiske prøve.
Udstedelse af kørekort til erhvervsmæssig personbefordring er be-
tinget af, at man opfylder vandelskravet. Vandelskravet er opfyldt,
hvis den pågældende ikke er dømt for strafbare forhold, der be-
grunder en nærliggende fare for misbrug af erhvervet som bus-
chauffør.
Der er i dag også et sprogkrav knyttet til erhvervelsen af kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring, hvilket betyder, at man ikke
må anvende tolk til køreprøven.
Baggrunden for sprogkravet relaterer sig primært til kundebetje-
ningen i forbindelse med udøvelsen af erhvervsmæssig personbe-
fordring. Ved personbefordring er der kontakt med mange typer
mennesker med forskellige behov, herunder børn, handicappede,
ældre mv., der ikke nødvendigvis forstår andet end dansk. Der kan
derfor være behov for, at man som buschauffør kan kommunikere
forståeligt på dansk.
På baggrund af situationen i Ukraine bliver dette sprogkrav dog ak-
tuelt genovervejet. Der arbejdes således på, at det skal være muligt,
at køreprøven kan gennemføres på dansk eller engelsk.
Med hensyn til anerkendelse af kvalifikationsbeviserne for ukrain-
ske chauffører fremgår det af Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2003/59/EF (uddannelsesdirektivet)
1
, artikel 1, at direktivet
finder anvendelse på kørsel udført af statsborgere i en EU-med-
lemsstat og tredjelandsstatsborgere, der er ansat i eller benyttes af
en virksomhed, der er etableret i en EU-medlemsstat, og som udfø-
rer transport inden for EU ad veje, der er åbne for offentlig adgang
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/59/EF om grundlæggende
kvalifikationskrav og efteruddannelseskrav for førere af visse køretøjer, der
benyttes til godstransport eller personbefordring ad vej, og om ændring af Rå-
dets forordning (EØF) nr. 3820/85 samt Rådets direktiv 91/439/EØF og om
ophævelse af Rådets direktiv 76/914/EØF (uddannelsesdirektivet).
1
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0006.png
Side 6/10
og i køretøjer, hvortil der kræves et kørekort til enten lastbil eller
bus.
Endvidere fremgår det af uddannelsesdirektivets artikel 3, stk. 1, at
kørslen, som defineret i artikel 1, er underlagt krav om grundlæg-
gende kvalifikationer og pligt til efteruddannelse. På baggrund af et
gennemført grundlæggende kvalifikationskursus, intensivt grund-
læggende kvalifikationskursus eller en efteruddannelse, udstedes
der et chaufføruddannelsesbevis til chaufføren.
Uddannelsesdirektivet er implementeret i dansk ret ved bekendt-
gørelse om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtrans-
port, jf. bekendtgørelse nr. 322 af 30. marts 2020 (med senere æn-
dringer) (kvalifikationsbekendtgørelsen).
Da der således kræves et chaufføruddannelsesbevis, der alene kan
opnås på baggrund af de nævnte gennemførte kurser, for at udføre
den nævnte kørsel, vurderes det, at der ikke i medfør af uddannel-
sesdirektivet i sin gældende form er mulighed for at anerkende
chaufførers faglige kvalifikationer opnået fra tredjelande, i dette
tilfælde Ukraine.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at der ikke vil være behov for ændringer i kørekort-
bekendtgørelsen for en direkte implementering af forordningen,
såfremt man ikke vil udnytte de bestemmelser i forordningen, som
er valgfrie for medlemslandene, hvilket er bestemmelserne om ud-
stedelse af et midlertidigt EU-kørekort og udstedelse af et nationalt
midlertidigt kørekort.
I det omfang man fra dansk side vælger at udnytte valgmuligheden
og udstede midlertidige EU-kørekort og midlertidig nationale køre-
kort til indehavere af ukrainske kørekort, vil det kræve en ændring
af kørekortbekendtgørelsen. Det skal afklares, om det vil kræve en
ændring af kørekortbekendtgørelsen i forhold til afgørelseskompe-
tence vedr. udstedelse af midlertidige kørekort herunder kompe-
tencefordelingen ved ægthedsvurderinger, som i dag er fordelt
imellem Færdselsstyrelsen og kommunerne. Det er kommunerne,
der har kompetencen til at træffe afgørelse om at udstede midlerti-
dige kørekort i sager om ombytning, fornyelse og udstedelse af du-
plikatkørekort. Det er derimod Færdselsstyrelsen, der har kompe-
tencen til at foretage ægthedsvurderinger, samtidig er det Færd-
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0007.png
Side 7/10
selsstyrelsen, der foretager opslag i RESPER, som er det europæi-
ske kørekortregister. Der skal således tages stilling til, om kompe-
tencen fortsat skal være delt ved håndtering af denne forordning,
eller om afgørelseskompetencen skal tildeles Færdselsstyrelsen for
at sikre en ensrettet håndtering.
Som det fremgår af forslaget, er der tale om en forordning, hvilket
betyder, at reglerne vil være direkte gældende i dansk ret på den
20. dag efter vedtagelse.
Det vurderes dog alligevel, at forslaget vil kræve en ændring til kva-
lifikationsbekendtgørelsen, idet der i forslaget stilles krav om, at en
indehaver af CPC skal kunne få udstedt et Chaufføruddannelsesbe-
vis på anmodning herom. Forinden beviset kan udstedes, skal in-
dehaveren gennemgå et kursus, der ikke overstiger 60 timer, samt
bestå en mundtlig eller skriftlig prøve.
I dag skal en aspirerende chauffør gennemføre et grundlæggende
kvalifikationskursus på 295 timer eller et intensivt grundlæggende
kvalifikationskursus på 148 timer, forinden der kan udstedes et
chaufføruddannelsesbevis. Begge kurser afsluttes med en prøve.
Chauffører skal herudover gennemføre et efteruddannelseskursus
på 37 timer hvert 5. år. Der er ikke en prøve i forbindelse med ef-
teruddannelsen.
Af forordningsudkastet fremgår det, at kurset ikke må overstige 60
timer, og at minimum 10 timer skal være individuelle køretimer.
Der er således et minimumskrav om 10 timer, mens kurset maksi-
malt må vare 60 timer. Der vil derfor være behov for, at der fast-
sættes nærmere regler om det konkrete kursus på bekendtgørelses-
niveau. Det bemærkes i forlængelse heraf, at Færdselsstyrelsen
vurderer, at det tilsvarende kursus for efteruddannelse ikke i til-
strækkelig grad opfylder kursuskravet i forordningen, idet der her
alene er krav om én individuel køretime, ligesom efteruddannelsen
ikke afsluttes med en prøve.
I den forbindelse bemærkes det, at formålet med efteruddannelsen
er at opdatere chauffører om regler m.v. indenfor de relevante om-
råder, mens dette kursus i stedet har til hensigt at sikre, at de ukra-
inske chauffører opfylder mindstekrav i direktiv 2003/59/EF.
Efter ansøgning fra uddannelsessteder i Danmark godkender
Færdselsstyrelsen disse til at udbyde uddannelsesaktivitet indenfor
vejtransportområdet. I forbindelse med ansøgningen godkender
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0008.png
Side 8/10
styrelsen uddannelsesstedets kvalifikations- og uddannelsespro-
gram, undervisningsplaner og undervisningsmetoder. Til brug for
ansøgningen indsender uddannelsesstedet også oplysninger om
undervisere og deres kvalifikationer, om undervisningslokaler, ma-
teriale og udstyr samt betingelser for deltagelse i undervisningen,
herunder deltagerantal.
Efter den danske model vil uddannelsessteder, som er interesseret
i at udbyde kurset, derfor skulle udarbejde undervisningsplaner,
uddannelsesplaner m.v. for efterfølgende at ansøge om godken-
delse ved Færdselsstyrelsen. Tilsvarende vil uddannelsen også
skulle godkendes i regi af AMU.
Færdselsstyrelsen oplyser, at uddannelsesstederne tidligst vil være
i stand til at udbyde det pågældende kursus den 1. november 2022,
under hensyntagen til udarbejdelsen af uddannelsen herunder ud-
arbejdelse af uddannelsesprogram, undervisningsplaner, materiale
m.v., samt godkendelsesproces, både hos Færdselsstyrelsen og i
AMU-regi. Hertil kommer, at Færdselsstyrelsen skal foretage de
nødvendige regelændringer. Forslaget kræver endvidere, at der fo-
retages tekniske systemændringer i Færdselsstyrelsens bevisadmi-
nistrationssystem.
Afslutningsvis bemærkes det, at det skal nærmere afklares, om - og
i så fald - hvilke håndhævelses- og sanktionsmuligheder, der skal
fastsættes i national ret med henblik på at sikre overholdelsen af
forordningen.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser, idet
Færdselsstyrelsens bevisadministrationssystem, hvorigennem dan-
ske chaufføruddannelsesbeviser udstedes, skal opdateres for at
kunne håndtere kravet om, at der skal påføres kode
”95.01” på be-
viset.
I dag påføres kode ”95.” samt udløbsdato automatisk på chauffør-
uddannelsesbeviset, når beviset bestilles igennem et dansk uddan-
nelsessted, og der er ikke mulighed for, at uddannelsesstederne
manuelt påfører tilføjelser. Det vil derfor kræve en ændring af be-
visadministrationssystemet for at muliggøre tilføjelse af ”01.” imel-
lem ”95.” og udløbsdato.
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0009.png
Side 9/10
Det skal afdækkes, hvilke udgifter Færdselsstyrelsen evt. får til
denne ændring.
Da området er gebyrfinansieret, vil udgifterne til disse ændringer
skulle finansieres via gebyrordningen for udstedelse af chaufførud-
dannelsesbeviser.
Da uddannelserne på området udbydes i AMU-regi, forventes der
også at være statsfinansielle udgifter forbundet hertil.
Der forventes herudover at være mindre statsfinansielle konse-
kvenser i forbindelse med politiets kontrol med ukrainske køre-
kort. Den enkelte kontrol politiet gennemfører, må forventes at
tage længere tid end ved andre tilsvarende kontroller, idet der i for-
slaget bestemmes, at det ukrainske kørekort kan anvendes som det
er, og uden krav om oversættelse samt internationalt kørekort.
Derudover vil der være mindre statsfinansielle økonomiske konse-
kvenser i forbindelse evt. at skulle udarbejde nye midlertidige kø-
rekort, som alene kan anvendes i Danmark, da de nuværende mid-
lertidig kørekort kan anvendes i hele Norden.
Afslutningsvis vil det kræve ekstra ressourcer for Færdselsstyrelsen
at skulle validere ukrainske kørekort, da forslaget til forordningen
gør det muligt for medlemslandene at udstede midlertidige køre-
kort, hvis det ukrainske kørekort mistes.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have indirekte positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, idet det muliggør, at flere chauffører kommer i
arbejde. Det bemærkes i forlængelse heraf, at den nuværende situ-
ation, hvor der er mangel på arbejdskraft i hele Europa, medfører
samfundsøkonomiske udfordringer.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der vil være mindre erhvervsøkonomiske konsekvenser i forbin-
delse med gebyrbetaling for udstedelse af chaufføruddannelsesbe-
viser, erstatningsbeviser, og midlertidige kørekort af EU-modellen,
som afholdes af ansøgeren. Tilsvarende vil ansøger skulle afholde
udgifter forbundet med gennemførelse af kurset.
Herudover vil der være erhvervsøkonomiske konsekvenser forbun-
det med, at uddannelsesstederne skal udarbejde nye målrettede
kurser.
kom (2022) 0313 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om midlertidige foranstaltninger for førerdokumenter udstedt i Ukraine
2605266_0010.png
Side 10/10
I dag findes der alene kursusmateriale på dansk, og der bør udar-
bejdes materiale på engelsk, hvilket også vil have erhvervsøkono-
miske konsekvenser. Det er forventningen, at der alene vil blive ud-
arbejdet engelsk materiale, såfremt der medfølger økonomi til
dette. Der vil således i stedet være udgifter forbundet med anven-
delse af tolke, såfremt der ikke udarbejdes relevant og tilstrække-
ligt materiale på engelsk. Udgifterne til tolke, m.v. ville skulle af-
holdes af ansøgeren.
Øvrige konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have øvrige konsekvenser eller betyd-
ning for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport med
frist den 6. juli 2022. Der oversendes revideret notat når høring-
svar foreligger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Det forventes, at der generelt er en positiv holdning til forslaget
blandt de øvrige EU-lande
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om Europa-Kommissionens fokus på at ud-
vise solidaritet med Ukraine, som er stærkt udfordret på alle para-
metre af Ruslands uprovokerede og uberettigede militære aggres-
sion i Ukraine.
Regeringen mener desuden, at aftalen ikke bør skabe præcedens
for overførsel af kompetencer fra medlemsstaterne til Europa-
Kommissionen på vejtransportområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.