Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0327 Bilag 1
Offentligt
2618953_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Europa-Kommissionens forslag til Rådets for-
ordning om anvendelse af artikel 93, 107 og
108 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på visse former for statsstøtte
inden for sektorerne jernbanetransport,
transport ad indre vandveje og multimodal
transport
KOM(2022) 327
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 6. juli 2022 fremsat forslag til Rå-
dets forordning om anvendelse af artikel 93, 107 og 108 i trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på visse former
for statsstøtte inden for sektorerne jernbanetransport, transport
ad indre vandveje og multimodal transport.
Med forslaget bemyndiges Kommissionen til at kunne vedtage
gruppefritagelsesforordninger for statsstøtte efter artikel 93 i
TEUF. Ved gruppefritagelsesforordninger fritages støtteforan-
staltninger for underretningspligten i artikel 108, stk. 3, i TEUF.
Medlemsstaterne får dermed mulighed for at gennemføre foran-
staltningerne uden Kommissionens forudgående godkendelse.
Forslaget skal fremme den grønne og digitale omstilling af trans-
portsektoren ved at understøtte et modalskifte fra vej til jernbane,
indre vandveje og bæredygtige multimodale transportløsninger.
Forordningen indeholder ikke materielle regler om statsstøtte.
Disse regler vil blive udformet af Kommissionen på et senere tids-
punkt.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, økonomiske,
eller øvrige konsekvenser eller at påvirke beskyttelsesniveauet.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0002.png
Side 2/10
Regeringen hilser den nye forordning velkommen, da den vil gøre
proceduren for tildeling af statsstøtte til de nævnte sektorer enk-
lere i praksis.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. juli 2022 fremsat forslag til Rådets for-
ordning om anvendelse af artikel 93, 107 og 108 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på visse former for statsstøtte
inden for de ovennævnte sektorer. Forslaget er oversendt til Rådet
i dansk sprogversion den 6. juli 2022.
Rådet bemyndigede i forordning (EU) 2015/1588 Kommissionen
til at erklære, at visse nærmere bestemte former for støtte er for-
enelig med det indre marked og fritaget for underretningspligten i
TEUF artikel 108, stk. 3. Dette sker i praksis ved gruppefritagelses-
forordninger.
Forordning (EU) 2015/1588 omfatter imidlertid ikke støtte til de
ovennævnte sektorer for jernbanetransport, transport ad indre
vandveje og multimodal transport. Disse sektorer er blevet stadig
mere relevante på EU-plan, særligt i forbindelse med indgåelsen af
den europæiske grønne pagt og lanceringen af Kommissionens
strategi for bæredygtig og intelligent mobilitet
1
.
I Kommissionens strategi for bærdygtig og intelligent mobilitet
fremgår det, at en betydelig del af transportsektorens udledninger
kan reduceres ved at flytte godstransporten fra vej til jernbane,
samt generelt øge den multimodale sammensætning af godstrans-
porten. Dette vil dog kræve en række større investeringer i det nød-
vendige infrastruktur hos de enkelte medlemslande.
Det bemærkes, at Danmark ikke har indre vandveje, hvorfor det i
en dansk kontekst kun er jernbanetransport og multimodal trans-
port, der er relevant i forbindelse med dette forslag.
Kommissionen har løbende foretaget en vurdering af, hvorvidt de
gældende regler er hensigtsmæssige. I den forbindelse har Kom-
missionen erfaret, at visse former for støtte til de nævnte sektorer
ikke medfører væsentlige konkurrencefordrejninger, forudsat at
det ydes på grundlag af procedurer, der er åbne, gennemsigtige og
1
KOM(2020) 575
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0003.png
Side 3/10
uden forskelsbehandling, og at der kan fastlægges klare forenelig-
hedskriterier på grundlag af de opnåede erfaringer.
Kommissionen foreslår på baggrund heraf, at Rådet bemyndiger
Kommissionen ved en bemyndigelsesforordning til at kunne ved-
tage en forordning om anvendelse af TEUF artikel 93, 107 og 108
på visse former for statsstøtte til de ovennævnte sektorer, jf. TEUF
artikel 109 (en gruppefritagelsesforordning).
Dette betyder i praksis, at Kommissionen kan gøre proceduren for,
hvornår statsstøtte til disse sektorer kan betegnes som forenelige
med det indre marked, enklere.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF), artikel 109 og skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til bemyndigelsesforordningen er at til-
passe statsstøttereglerne for jernbanetransport, transport ad indre
vandveje og multimodal transport til Kommissionens strategi for
bæredygtig og intelligent mobilitet. Kommissionen vil i medfør af
bemyndigelsesforordningen for transport kunne vedtage gruppefri-
tagelsesforordninger for støtte efter artikel 93 i TEUF, når disse in-
debærer en begrænset risiko for fordrejning af konkurrencen og
samhandelen.
Forslaget giver Kommissionen mulighed for at vedtage gruppefri-
tagelsesforordninger på områder, hvor den har opnået tilstrækkelig
erfaring til at fastlægge klare forenelighedskriterier samtidig med,
at det sikres, at indvirkningen på konkurrencen og samhandelen
mellem medlemsstaterne begrænses.
Selve forslaget indeholder ikke specifikke regler for gruppefrita-
gelse af støtte, men bemyndiger Kommissionen til at erklære, at
følgende former for støtte er forenelige med det indre marked og
ikke er omfattet af underretningspligten i TEUF artikel 108, stk. 3:
1. Støtte til samordning af transportvæsenet.
2. Støtte til godtgørelse af for visse forpligtelser, der har sam-
menhæng med begrebet offentlig tjenesteydelse, undtagen
kompensation for offentlig trafikbetjening i forbindelse
med offentlig personbefordring, der er omfattet af forord-
ning (EF) nr. 1370/2007.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0004.png
Side 4/10
Forslaget indeholder desuden en beskrivelse af, hvad forordninger,
der vedtages som følge af forslaget, skal indeholde en angivelse af.
Dette inkluderer blandt andet lofter for tildeling af støtte, katego-
rier af støtteberettigede samt gennemsigtigheds- og tilsynsbetin-
gelser. Derudover fastlægger forslaget betingelser for gennemsig-
tighed og tilsyn, gyldighedsperiode, høring af relevante parter samt
evalueringsrapporter. Dette stemmer overens med den gældende
”generelle” gruppefritagelsesforordning
2
.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Det følger af
TEUF artikel 3, at Unionen blandt andet har enekompetence ved
fastlæggelse af de konkurrenceregler, der er nødvendige for det in-
dre markeds funktion. Nærhedsprincippet vurderes derfor over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
De gældende regler for godkendelse af støtte til sektorerne jernba-
netransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
findes blandt andet i jernbaneretningslinjerne
3
. Jernbaneretnings-
linjerne vil derfor blive revideret, så de omfatter støtte, der ikke vil
blive omfattet af en mulig ny forordning med hjemmel i nærvæ-
rende forslag til forordning.
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om
visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i hen-
hold til traktatens artikel 107 og 108 med senere ændringer.
3
Fælles meddelelse fra Kommissionen: "Fællesskabets retningslinjer
for statsstøtte til jernbaneselskaber" ("Jernbaneretningslinjerne")
(EUT C 184 af 22.7.2008, s. 13).
2
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0005.png
Side 5/10
Det vil fortsat være nødvendigt at anmelde støtteforanstaltninger,
som ikke bliver omfattet af en eventuel ny forordning om gruppe-
fritagelse, til Kommissionen med henblik på Kommissionens god-
kendelse.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, statsfinansielle
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Vedtagelse af gruppefrita-
gelsesforordninger forventes at lette administrative byrder for støt-
tetildelende myndigheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke i sig selv andre konsekvenser og påvirker ikke
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurrence-
evne, vækst og forbrugerspørgsmål samt i EU-specialudvalget for
transportspørgsmål fra den 12. juli 2022 til den 15. august 2022.
Fra EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål er der modtaget høringssvar fra Danish Shipping.
Danish Shipping
har ingen bemærkninger.
Fra EU-specialudvalget for transportspørgsmål er der modtaget
høringssvar fra Trafikselskaberne i Danmark, Dansk Erhverv, ITD,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Forbrugerrådet Tænk.
Trafikselskaberne i Danmark
har videreformidlet følgende be-
mærkninger fra Movia.
Selvom Movia i udgangspunktet ikke direkte ventes at blive berørt
af Kommissionens forslag, er det positivt, at Kommissionen har
ambitioner om at lette de administrative byrder og sikre retssikker-
heden i forbindelse med de omtalte støtteordninger.
I udgangspunktet opfattes den første øvelse fra Kommissionen som
en hensigtserklæring, hvor formålet som beskrevet er at fremme
den grønne omstilling ved bl.a. at lette den administrative byrde
for medlemsstaterne i forbindelse med statsstøtte (bl.a. på jernba-
neområdet). Bemyndigelsesforordningen ændrer ikke noget som
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0006.png
Side 6/10
sådan, ligesom den ikke har nogen umiddelbar betydning for Mo-
via. De ”blødere” statsstøtteregler som beskrevet vil heller ikke
have en virkning for Movia på et senere tidspunkt, når initiativerne
er trådt i kraft.
Kommissionens forslag er på nuværende tidspunkt stadig i et tid-
ligt stadie, og det konkrete anvendelsesområde og øvrige kriterier
kendes endnu ikke i detaljen.
Kommissionens forslag kan potentielt godt få en betydning for Lo-
kaltog bl.a. i forbindelse med eventuelle investeringer eller anskaf-
felser eller i andre samarbejder. Uden klarere kriterier end de, der
foreligger, er det dog vanskeligt at komme et kvalificeret bud nær-
mere.
Dansk Erhverv
har besvaret høringen med nedenstående be-
mærkninger.
Formålet med nærværende forslag er, at Rådet vedtager en bemyn-
digelsesforordning, som vil gøre det muligt for Kommissionen på
et senere tidspunkt at vedtage gruppefritagelsesforordninger for
støtte til jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multi-
modal transport. Det vil på baggrund heraf være muligt for med-
lemsstaterne at tildele statsstøtte uden forudgående anmeldelse og
godkendelse fra Kommissionen, når kriterier mv. i gruppefritagel-
sesforordningen er opfyldt.
Generelt er det vigtigt, at grundprincippet om, at statsstøtte kun
ydes, når det er foreneligt med det indre marked og ikke forvrider
konkurrencen mellem virksomheder eller medlemslande, overhol-
des.
Idet der er tale om en bemyndigelsesforordning, er det af hensyn til
den demokratiske kontrol afgørende, at det sker inden for klart de-
finerede rammer.
Dansk Erhverv kan støtte initiativer, der forenkler statsstøttereg-
lerne og -procedurerne og mindsker de administrative byrder.
Det er afgørende, at Kommissionen først anvender nærværende
bemyndigelsesforordning til at fastsætte gruppefritagelsesforord-
ninger, når Kommissionen har opnået tilstrækkelig erfaring fra tid-
ligere praksis til at kunne fastlægge klare forenelighedskriterier.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0007.png
Side 7/10
Dansk Erhverv støtter intentionen i forslaget om, at der investeres i
transport og infrastruktur, der fremmer omstillingen til mere bæ-
redygtig og intelligent mobilitet, der understøtter EU's målsætning
om klimaneutralitet senest 2050.
I den forbindelse er det dog afgørende, at der med nærværende for-
slag ikke opsættes rammevilkår, der stiller visse transportformer
(jernbane, indre vandveje og multimodal transport) bedre end an-
dre transportformer, der også kræver investeringer til fremme af
den grønne omstilling, fx luftfarten. Det bør derfor overvejes, om
bemyndigelsesforordningen har det rette scope. Dansk Erhverv
kan ikke støtte en skævvridning mellem transportformerne mht.
statsstøtte.
ITD
takker for muligheden for at komme med bemærkninger til
Kommissionens forslag. ITD har længe arbejdet aktivt med den
grønne omstilling, og vi støtter Europa-Kommissions ambition om
at reducere drivhusgasemissionerne og sikre et velfungerende sy-
stem for transport på tværs af Europa.
Vi er imidlertid meget uenige med, at Kommissionen har undladt
vejtransportsektoren i sit forslag. Vi mener, at vejtransport skal in-
kluderes i forslaget, hvis der skal skabes et velfungerende trans-
portsystem, og hvis der for alvor skal ske reduktioner af transport-
sektorens udledninger.
Der har længe været udfordringer for den europæiske transport-
sektor, hvilket i vores optik blandt andet skyldes et alt for ensidigt
og forkert fokus på særlig jernbanetransport og på overflytning af
transport fra vej til bane. Denne strategi er blevet fulgt i EU-regi si-
den begyndelsen af 1990'erne, hvor flere 100 milliarder euro er
blevet investeret i at styrke jernbanen og sikre et modalskifte. Det
er bl.a. sket under Marco Polo-programmet, Shift2Rail ligesom
langt størstedelen af CEF-midlerne er blevet tildelt jernbanerne.
Det har nok været den dyreste og mindst effektive løsning til at
sikre mere bæredygtig transport i EU, da resultatet i dag er, at vej-
transport står for en større del af transporten i EU, end den gjorde
i starten af 1990’erne. I dag foregår mere
end tre fjerdedele af al
transport inden for EU ad vej.
En af hovedårsagerne til, at det er gået så galt, er, at man alt for
længe har set de forskellige transportformer som hinandens kon-
kurrenter i stedet for at fokusere på dem som dele af et samlet
transportsystem, der skal spille sammen.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0008.png
Side 8/10
Hertil skal lægges en manglende evne og manglende vilje til at er-
kende, at vejtransport i mange tilfælde er den bedste løsning, og at
det især er på de lange internationale ture, at der er et potentiale
for at flytte transporten væk fra vejene.
Grundlæggende bør EU's transportpolitik handle om at skabe et
velfungerende samlet transportøkosystem. I et velfungerende
transportsystem vil transporten automatisk rykke derhen, hvor det
giver mest mening, og et velfungerende transportsystem vil kunne
styrke både jernbane-, sø- og vejtransporten og samtidig øge effek-
tiviteten.
Da det ikke er muligt at bygge jernbaner ved alle havne, terminaler
og virksomheder, er det nødvendigt at forstå, at en styrkelse af
jernbanetransporten også forudsætter en styrkelse af vejinfrastruk-
turen, så lastbiler nemt kan komme til havne og terminaler.
Havde EU investeret en brøkdel af de midler, der er investeret i
jernbanerne i den grønne omstilling af vejgodstransporten, ville
EU være meget tættere på at nå sine klimamål.
Her er det vigtigt at bemærke, at vejgodstransporten trods mang-
lende investeringer allerede er godt i gang i den grønne omstilling,
og transportvirksomheder er nu i stand til at transportere varer
med et lavere klimaaftryk gennem effektiviseringer og ny tekno-
logi.
Det er således for alvor på tide at sætte en stopper for den ensidige
forståelse af jernbanetransport som grønnere end for eksempel vej-
transport. Dette understøttes af Den Europæiske Revisionsrets
særlige rapport "EU-transportinfrastrukturer: mere hastighed nød-
vendig i implementering af megaprojekter for at levere netværksef-
fekter til tiden". Særrapporten peger på, at jernbaneprojekter i vir-
keligheden ikke er så grønne, som de er tiltænkt, fordi beregnin-
gerne undervurderer CO2-udledningen i anlægsfasen og overvur-
derer potentialet for modalskifte.
Fremtidens vejtransport er grøn, men det kræver støtte til vogn-
mændene at sikre investeringer i grønne køretøjer. En elektrisk
lastbil er i dag tre gange så dyr som en diesellastbil, og det gør in-
vesteringen urealistisk for langt de fleste vognmænd. Der er derfor
brug for betydelig støtte til at sikre flere grønne køretøjer på ve-
jene. Her vil forslaget kunne bidrage, hvis det udvides til også at
omfatte vejtransport, men det kræver også en helt anden ambitiøs
tilgang fra den danske regering.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0009.png
Side 9/10
For eksempel i Tyskland har man alene afsat ca. 12 mia. kroner fra
2021-2024 til at indkøb af klimavenlige el- og brintlastbiler og
yderligere ca. 37 mia. kr. til tank- og ladeinfrastruktur. Det står i
skarp kontrast til Danmark, hvor regeringen indtil videre har afsat
121 mio. kr. til at støtte indkøb af klimavenlige lastbiler, samt afsat
en pulje på 250 mio. kr. til tank- og ladeinfrastruktur til den tunge
transport.
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog i
henhold til ovenstående.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
takker for mu-
ligheden for at deltage i høringen og har ikke bemærkninger til for-
slaget.
Forbrugerrådet Tænk
velkommer Kommissionens forslag til
forordning om visse former for statsstøtte inden for sektorerne
jernbanetransport, transport af indre vandveje og multimodal
transport, og erklærer os enige i vigtigheden af investeringer i of-
fentlig transport og infrastruktur, der understøtter omstillingen til
mere bæredygtig og intelligent mobilitet, herunder flydende og ef-
fektive europæiske multimodale transportnet og opgradering af det
trans europæiske transportnet for passagerer og godsfragt.
Vi finder det derfor positivt, at Kommissionen iværksætter tiltag,
som kan imødekomme disse behov med henblik på at nå Unionens
mål om klimaneutralitet senest i 2050. Vi har ingen øvrige be-
mærkninger til bekendtgørelsen, men står til rådighed for eventu-
elle spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger
om andre landes holdninger til selve meddelelsen eller de enkelte
indsatsområder og initiativer.
Det forventes dog, at der vil blive taget positivt imod forslaget,
blandt andet fordi det vil føre til lavere administrative omkostnin-
ger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af nærværende forslag til forord-
ning.
kom (2022) 0327 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om jernbanetransport, transport ad indre vandveje og multimodal transport
2618953_0010.png
Side 10/10
Regeringen støtter Kommissionens arbejde med kvalitetskontrol
og opdatering af statsstøtteregler på transportområdet, herunder
at en gruppefritagelse vil være hensigtsmæssig og ikke unødigt
konkurrencefordrejende.
Regeringen støtter dertil en lettere, mindre omkostningsfuld admi-
nistrativ proces for godkendelser af fremtidige støtteordninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.