Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0334 Bilag 1
Offentligt
2612277_0001.png
SAMLENOTAT
22. august 2022
Sagsnr. 2021-698
1. Kommissionens forslag til forordning om ændring af
forordning (EØF) nr. 95/93 for så vidt angår midlertidig
lempelse af reglerne om slotsudnyttelse i Unionens luft-
havne som følge af covid-19-pandemien
KOM (2022) 334
1. Resume
Luftfartsselskaber er i medfør af slotsforordningen (forordning
nr. 95/93) underlagt en regel om at skulle benytte minimum 80
pct. af de tildelte slots i lufthavnene, såfremt luftfartsselskaberne
vil bevare retten til de samme slots i den efterfølgende fartplansæ-
son (den såkaldte ”use it or lose it-regel”).
Som reaktion på covid-19-pandemiens indvirkning på luftfarts-
branchen er der løbende siden marts 2020 vedtaget en række
lempelser, der har mindsket benyttelseskravet og etableret en
række undtagelser til benyttelseskravet. Disse lempelser udløber
den 29. oktober 2022.
Europa-Kommissionen har derfor fremsat forslag til en ændring
af slotsforordningen, der har til formål at muliggøre en forlæn-
gelse af lempelsen af benyttelseskravet ved fremtidigt behov her-
for og forlænge og udvide undtagelsesbestemmelser. Ved tilbage-
venden til et krav om benyttelse af 80 pct. af de tildelte slots pr.
29. oktober 2022 vil der dermed fortsat være mulighed for at tage
højde for den aktuelle epidemilogiske situation.
Lufttrafikken i Europa og resten af verden er generelt opadgå-
ende og er tættere på 2019-niveauet, end den hidtil har været.
Ikke desto mindre udgør covid-19 fortsat en stor usikkerhedsfak-
tor kombineret med usikkerheden over den påvirkning af luftfar-
ten, som krigen i Ukraine har. Med forslaget gives Europa-Kom-
missionen
på linje med tidligere covid-19-relaterede ændrings-
forordninger
i en begrænset periode beføjelse til ved delegeret
retsakt at sænke benyttelseskravet, hvis dette viser sig nødvendigt
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0002.png
Side 2/11
som følge af covid-19. Til forskel fra tidligere delegationer fore-
slås beføjelsen dog udvidet til at omfatte en sænkelse af benyttel-
seskravet også ved eventuelle andre epidemiologiske situationer
end covid-19 eller på grund af krigen i Ukraine.
Desuden lægges der med forslaget op til at bevare undtagelserne
fra benyttelseskravet, således at luftfartsselskaberne ikke mister
deres slots, hvis disse ikke benyttes som følge af medlemsstaternes
sundhedsforanstaltninger, der begrænser flyrejser eller i alvorlig
grad hæmmer passagerernes mulighed for at rejse. Endvidere
lægges der med forslaget op til at udvide undtagelsesbestemmel-
serne, så disse gælder for hvilken som helst alvorlig epidemilogisk
situation, naturkatastrofer og politisk uro.
Europa-Kommissionen ønsker således at tage højde for både nu-
værende og fremtidige kriser, der kan påvirke luftfartsselskabers
mulighed for at benytte slots. De udvidede undtagelsesbestemmel-
ser er tidsbegrænset til og med den 26. marts 2024.
I forslaget lægges desuden op til en række lempelser af slotsreg-
lerne som konsekvens af krigen i Ukraine.
Regeringen ser generelt positivt på, at der i reguleringen af slots
tages højde for den fortsatte covid-19-påvirkning af luftfarten og
ligeledes indvirkningen af krigen i Ukraine. Forslaget bidrager til
at undgå tomme eller lavbelagte flyvninger til unødig belastning
af luftfartsselskabernes økonomi og klimaet. Regeringen ser dog
gerne en justering af visse tekniske rammer af forslaget med hen-
blik på at sikre den mest optimale udmøntning af reglerne i prak-
sis.
2. Baggrund
For at få adgang til større, trafikerede europæiske lufthavne, skal
luftfartsselskaberne have tildelt start- og landingstider, også kaldet
slots. Reglerne for slots reguleres på europæisk niveau gennem den
såkaldte slotsforordning
1
.
1
Forordning (EØF) nr. 95/93
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0003.png
Side 3/11
Slotsforordningen fastslår, at luftfartsselskaberne skal benytte mi-
nimum 80 pct. af de tildelte slots i lufthavnene, såfremt luftfarts-
selskaberne vil bevare retten til de samme slots i den efterfølgende
fartplansæson (den såkaldte ”use it or lose it-regel”).
Der er en række yderst begrænsede undtagelser til ”use it or lose it-
reglen”, såkaldt
justified non-use,
der bl.a. vedrører ekstraordinære
situationer, der ligger uden for luftfartsselskabernes kontrol. Hvis
et luftfartsselskab ikke har benyttet en række slots med henvisning
til nogle af disse yderst begrænsede undtagelsesmuligheder, beva-
res retten til de pågældende slots.
Som reaktion på covid-19-pandemiens indvirkning på luftfarts-
branchen er der løbende siden marts 2020 vedtaget en række lem-
pelser af slotsforordningen, der har mindsket benyttelseskravet og
etableret en række yderligere undtagelser til benyttelseskravet. Be-
nyttelseskravet var i februar 2020 til marts 2021 suspenderet og
udgjorde dermed 0 pct. og er siden gradvist hævet til 64 pct. for
sommerfartplansæsonen 2022. Som supplement til dette blev der
etableret yderligere undtagelser fra benyttelseskravet,
justified
non-use,
relateret til medlemslandenes smittehåndtering af covid-
19, f.eks. rejserestriktioner.
For så vidt angår den nærmere fastsættelse af lempelsen af benyt-
telseskravet under covid-19 har denne beføjelse løbende været de-
legeret til Europa-Kommissionen. Fastsættelsen af benyttelseskra-
vet har skulle baseres på data fra Eurocontrol, udviklingen i lufttra-
fikken og indikatorer for passager- og fragtefterspørgsel.
Ved foregående justeringer af benyttelseskravet har Europa-Kom-
missionen vejet hensynet til effektiv anvendelse af lufthavnskapaci-
teten højt, hvor medlemslandene i højere grad har haft fokus på at
undgå tomflyvninger af hensyn til klimaet og luftfartsselskabernes
økonomi.
Europa-Kommissionens beføjelser til at vedtage delegerede retsak-
ter udløb den 21. februar 2022, og en ændring af forordningen er
derfor en forudsætning for, at det fortsat vil være muligt at lempe
benyttelseskravet fra 29. oktober 2022.
3. Formål og indhold
Europa-Kommissionen fremsatte den 12. juli 2022 forslag til æn-
dringen af slotsforordningen. Forslaget har til formål at sikre, at
der i relation til fordelingen af lufthavnsslots fortsat kan tages
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0004.png
Side 4/11
højde for covid-19-pandemiens indvirkning på lufttrafikken, og li-
geledes at der kan tages højde for den indvirkning på lufttrafikken,
krigen i Ukraine måtte have.
Forslaget giver først og fremmest Europa-Kommissionen beføjelse
til i en begrænset periode at tilpasse benyttelseskravet, hvis dette
måtte vise sig nødvendigt på grund af covid-19, andre epidemiolo-
giske situationer eller som konsekvens af krigen i Ukraine. Benyt-
telseskravet kan sænkes, hvis data fra Eurocontrol viser, at lufttra-
fikken over en 4 ugers-periode falder til under 80 pct. af niveauet i
de tilsvarende uger i 2019, og at nedgangen ifølge Eurocontrols tra-
fikprognoser sandsynlighed vil fortsætte.
Forslaget indebærer, at Europa-Kommissionen vil kunne ændre
benyttelseskravet inden for et interval af 0-70 pct.
Denne beføjelser tillægges Europa-Kommissionen i perioden 29.
oktober 2022 til den 26. marts 2024.
Foruden muligheden for lempelse af benyttelseskravet ved behov
foreslår Europa-Kommissionen, at de nuværende covid-19-relate-
rede undtagelsesbestemmelser forlænges, således at luftfartssel-
skaberne ikke mister retten til tildelte slots, hvis disse er ubenyttet
som følge af medlemslandende rejserestriktioner, lukning af luft-
rum mv.
Med forslaget lægges der i forlængelse heraf op til at udvide undta-
gelsesbestemmelserne, så disse omfatter samtlige situationer, hvor
medlemslandene indfører restriktioner, der relaterer sig til enhver
alvorlige epidemilogiske situation og således ikke kun covid-19.
Undtagelsesbestemmelserne foreslås også udvidet med restriktio-
ner som følge af naturkatastrofer og politisk uro.
Det er en forudsætning for at kunne påkalde sig undtagelsesbe-
stemmelserne, at de indførte restriktioner i væsentlig grad påvirker
gennemførligheden af eller muligheden for rejser eller efterspørgs-
len på de pågældende ruter, og at restriktionerne fører til hel eller
delvis lukning af grænser, lufthavne eller luftrum i en væsentligt
del af den relevante fartplansæson, udgør en alvorlig hindring for
passagerernes mulighed for at rejse på den pågældende rute i en
væsentlig del af den relevante fartplansæson som følge af bl.a. rej-
serestriktioner eller udgør bevægelsesrestriktioner for luftfartssel-
skabets besætningsmedlemmer, der i væsentlig grad hæmmer fly-
trafikken fra eller til de benyttede lufthavne.
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0005.png
Side 5/11
Undtagelsesbestemmelser foreslås på lige fod med delegationen til
Kommissionen at finde anvendelse i perioden 29. oktober 2022 til
den 26. marts 2024.
Europa-Kommissionen foreslår dernæst, at der tages højde for kri-
gen i Ukraine i relation til lufthavnsslots. Europa-Kommissionen
foreslår således, at der indføres bestemmelse om, at så snart Ukrai-
nes luftrum genåbnes, skal luftfartsselskaber, hvis slots er på ruter
mellem EU og Ukraine, og som er undtaget fra benyttelseskravet,
indrømmes en genopretningsperiode på 16 uger, før kravene om
slotsudnyttelse igen finder anvendelse.
Forslaget giver herudover Europa-Kommissionen beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter med henblik at sænke benyttelseskra-
vet for slots på ruter mellem lufthavne i EU og Ukraine for at støtte
Ukraines genopretning og tilskynde luftfartsselskaberne til at gen-
oprette forbindelserne mellem EU og Ukraine.
Forslaget indebærer, at Europa-Kommissionen vil kunne ændre
benyttelseskravet inden for et interval af 0-70 pct. på disse ruter.
Denne beføjelser tillægges Europa-Kommissionen i perioden 29.
oktober 2022 til den 26. marts 2024.
Der lægges med forslaget også op til at styrke slotskoordinatorer-
nes rolle. Det er i praksis slotskoordinatorerne, der gennemfører
slotsforordningens regler om omfordeling af slots og brug af undta-
gelsesbestemmelserne ved ubenyttede slots.
Med forslaget lægges der op til, at slotskoordinatorer enstemmigt
skal kunne beslutte, at undtagelsesbestemmelserne skal kunne an-
vendes på alle slots i EU-lufthavne, hvor slotsforordningen finder
anvendelse, når et flertal af medlemsstaterne, der repræsenterer
størstedelen af EU’s
befolkning, indfører restriktioner på grund af
en alvorlig epidemiologisk situation, naturkatastrofe eller politisk
uro. Restriktionerne skal gælde for en væsentligt del af fartplansæ-
sonen og i betydelig grad vanskeliggøre gennemførelsen af lufttra-
fikken i EU eller skabe ulige konkurrencevilkår. Europa-Kommissi-
onen skal underrettes, hvis slotskoordinatorer træffer denne afgø-
relse.
Endvidere forpligter forslaget slotskoordinatorerne til at udveksle
”best practice” i forhold til anvendelsen af undtagelsesbestemmel-
serne i forordningen. Koordinatorerne skal ligeledes offentliggøre
en liste over de destinationer, hvor undtagelsesbestemmelserne
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0006.png
Side 6/11
finder anvendelse. Disse bestemmelser har til formål at sikre kon-
sekvent anvendelse af bestemmelserne i sammenlignelige situatio-
ner og opretholde lige konkurrencevilkår.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, da området i dag er reguleret på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret
Området er i dag reguleret på EU-niveau ved forordning nr. 95/93
af 18. januar 1993 om fælles regler for tildeling af ankomst- og af-
gangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne med senere ændringer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forbundet med for-
ordningsforslaget.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes overordnet set at have positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser, da det kan bidrage til, at luftfartsselskaber ikke
flyver med tomme eller lavbelagte fly for at beholde slots.
Dog så skal enhver lempelse overvejes mod behovet for at sikre ef-
fektiv benyttelse af kapacitet. En for stor lempelse kan medføre, at
kapaciteten i nogle lufthavne ikke udnyttes effektivt, og det kan be-
grænse markedsadgangen for selskaber, som ønsker at benytte slot-
tet. Det vil også kunne mindske lufthavnes indkomst, da lufthav-
nene ikke modtager takster for de flyvninger, der ikke finder sted.
Andre konsekvenser
Forslaget forventes at have positive klima- og miljømæssige konse-
kvenser, idet luftfartsselskaberne kan holde flyene på jorden i ste-
det for at flyve med tomme eller lavbelagte fly for at bibeholde ret-
tigheder til slots.
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0007.png
Side 7/11
8. Høring
Forslaget har været i høring fra den 15. juli 2022 til den 12. august
2022 i EU-specialudvalget for transport. Der er modtaget følgende
høringssvar:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har modtaget ovennævnte høring via EU-specialud-
valget for transport den 15. juli 2022.
Forslaget lægger op til en tilbagevenden til den oprindelige ”use-it-
or-lose-it”
regel for vintersæsonen
2022, hvor 80 pct. af de alloke-
rede slots skal anvendes for således at kunne bruges næste sæson.
Forslaget lægger dog op til, at Kommissionen under særlige om-
stændigheder kan reducere denne procentsats for eksempel, hvis
en ny COVID-19-variant opstår eller at krigen i Ukraine eskalerer.
Dansk Erhverv bakker op om forslaget, idet vi anerkender, at stig-
ningen i passagertal i 2022 ikke længere kan retfærdiggøre en su-
spension af reglen om 80 pct.
Vi er også enige i forslaget om at give Kommissionen en vis grad af
fleksibilitet i tilfælde af store uforudsete hændelser. Vi vil dog un-
derstrege, at såfremt en sådan situation måtte opstå bør relevante
interessenter konsulteres forud for beslutningen fra Kommissio-
nen. Ligeledes bør en eventuel beslutning om reduktion i brug af
slots være proportional og evidensbaseret.
Vi bemærker i den sammenhæng, at Kommissionen lægger op til
en udvidelse af kriterierne for undtagelser fra udnyttelse af slots
således at andre epidemiologiske udbrud, naturkatastrofer og poli-
tisk uro som påvirker lufthavne kan retfærdiggøre en fravigelse af
reglerne. Vi er som udgangspunkt enig i dette, men ser gerne en
nærmere definition eller tilhørende vejledning i forhold til, hvornår
en sådan situation er betydningsfuld nok til at retfærdiggøre en
undtagelse.
Vi har ingen yderligere bemærkninger.
Brancheforeningen for Dansk Luftfart
Brancheforeningen Dansk Luftfart takker for det fremsendte hø-
ringsmateriale og muligheden for at afgive bemærkninger til forsla-
get.
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0008.png
Side 8/11
Kommissionen lægger med forslaget op til visse ændringer i for-
hold til de midlertidige, primært Covid-19 udløste, Slots Relief-reg-
ler.
Den såkaldte ”slot use rate” er under denne ”relief” pt. på 64 pct.
frem til 29. oktober 2022. KOM foreslår, med henvisning til at for-
holdene stort set er normaliseret, at der efter 29. oktober 2022 gås
tilbage til den normale
80/20 ”slot use rate”. Det foreslås
endvi-
dere,
-
At KOM igen tildeles ”delegated powers” for en periode med hen-
blik på at kunne justere procenten, hvis ikke tingene udvikler sig
som forventet. Denne periode foreslås at vare frem til 26. marts
2024 (fra 29. oktober i år).
- At der fortsættes med de såkaldte JNUS-exceptions indtil videre
(sfa. COVID, Ukraine, Kina / Japan-begrænsninger osv.).
- Dertil foreslås en styrkelse af koordination på tværs af medlems-
staterne ved at give European Airport Coordinators Association
bedre muligheder for at udsende vejledninger.
Efter vores opfattelse bør Danmark arbejde for, at den nugældende
”slot use rate” forlænges,
således at den også omfatter vinter
2022/23. Det har følgende begrundelser:
-
KOMs argumentation om ”normalisering” holder
ikke i praksis.
Luftfartsselskaberne påvirkes fortsat af reduktioner i trafikomfan-
get som følge af visse lufthavnes udfordringer med at følge med ef-
terspørgslen. Herunder AMS og LHR som de mest omtalte eksem-
pler.
- Der er fortsat generel mangel på arbejdskraft i hele industrien,
hvad enten det er lufthavne, luftfartsselskaber, ground handlere,
brændstofleverandører,
ANSP’er
mfl.
- Stor usikkerhed og spredning i prognoser i forhold til genopret-
ning
generelt såvel som geografisk.
- Diverse påvirkninger affødt af krigen i Ukraine.
Der eksisterer således fortsat mange usikkerheder, der taler mod
oplevelsen af en reel ”normalisering”. Der eksisterer dermed fort-
sat et behov for at se tiden an, jf. vores anbefaling om, at fastholde
den nuværende ”slot use rate” for vinter 2022/23.
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0009.png
Side 9/11
Vi kan umiddelbart tilslutte os de øvrige 3 punkter i KOMs forslag
(de 3 pinde øverst ovenfor). Vi er dog relativt skeptiske til, om
KOM kan reagere proaktivt og hurtigt nok til at ændre ”use rate” i
løbet af sæsonen (eks Omikron).
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning og videre drøftelse.
DSB, Forsvarsministeriet, Miljøministeriet, Vejdirektoratet og Er-
hvervsflyvningens Sammenslutning havde ikke bemærkninger til
høringen
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et stort flertal af medlemslande overordnet set er
positivt indstillet over for, at der med forslaget bl.a. lægges op til at
kunne tage højde for fortsat indvirkning af covid-19 på luftfarts-
branchen og af krigen i Ukraine.
Forslaget blev præsenteret i en arbejdsgruppe i Rådet den 26. juli
2022. Medlemsstaternes indlæg bar præg af, at det stadig var tid-
ligt i processen i forhold til fastlæggelsen af nationale positioner.
Flere lande udtrykte i den forbindelse usikkerhed omkring vinter-
sæsonen 2022/2023 i relation til et benyttelseskrav på 80 pct.,
også set i forhold til Kommissionens muligheder for at nå at ud-
stede en delegeret retsakt hvis nødvendigt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, da det giver mu-
lighed for at afbøde konsekvenserne for den fortsatte indvirkning
af covid-19 på luftfarten og af Ruslands invasion af Ukraine. De nu-
gældende lempelser af slotsreglerne udløber den 29. oktober 2022,
hvilket indebærer en tilbagevenden til et 80 pct. benyttelseskrav,
men henset til den store usikkerhed, som covid-19 og krigen i
Ukraine skaber, bør det være muligt at justere på benyttelseskra-
vet, hvis det viser sig nødvendigt.
Regeringen er derfor positivt indstillet over for, at der på linje med
tidligere ændringer af slotsforordningen gives Europa-Kommissio-
nen beføjelse til at udstede delegerede retsakter, som lemper be-
nyttelseskravet.
Bl.a. set i lyset af den usikkerhed, som covid-19-pandemien og kri-
gen i Ukraine skaber allerede for vintersæsonen 2022/2023, bør en
lempelse af benyttelseskravet dog kunne ske hurtigt. Dette set i ly-
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0010.png
Side 10/11
set af, at udviklingen af covid-19 eller potentielt andre epidemiolo-
giske situationer er uforudsigelig og samtidigt med stor hast kan
påvirke den samlede luftfart.
Regeringen stiller sig derfor kritisk over for, at det er en forudsæt-
ning for Europa-Kommissionens lempelse af benyttelseskravet, at
det kun kan ske baseret på data over lufttrafik over en forudgående
4 ugers-periode. Dette er en skærpelse i forhold til de nugældende
slotslempelser og kan potentielt resultere i en forsinkelse i vedta-
gelse af eventuelt nødvendige slotslempelser. Bemyndigelsen bør
udformes på en sådan måde, at der kan ageres også med yderst
kort varsel med henblik på at imødegå eksempelvis pludselige og
alvorlige covid-19-mutationer.
Regeringen er positiv over for, at undtagelser fra benyttelseskravet
relateret til covid-19-rejserestriktioner mv. forlænges, således at
luftfartsselskaberne ikke mister retten til slots, hvis disse ikke be-
nyttes som direkte konsekvens af covid-19-restriktioner mv. Rege-
ringen er i forlængelse heraf enig med Europa-Kommissionen i, at
slotsforordningen bør fremtidssikres ved at udvide undtagelser til
enhver alvorlig epidemiologisk situation og ikke kun covid-19.
Dette set i lyset af de seneste års erfaringer, og at der pludseligt kan
opstå nye og alvorlig epidemier.
Regeringen kan ligeledes forstå Europa-Kommissionens ønske om
at udvide undtagelsesbestemmelser til at omfatte restriktioner i
forbindelse med naturkatastrofer og politisk uro. Disse begivenhe-
der ligger uden for luftfartsselskabernes kontrol, og luftfartsselska-
berne bør således ikke miste retten til slots, fordi myndighedsre-
striktioner i væsentligt grad påvirker muligheden for at gennem-
føre rejser på en given rute.
Regeringen mener dog, at udvidelserne af undtagelsesbestemmel-
ser er meget generisk formulerede ved blot at henvise til naturkata-
strofer og politisk uro, og bestemmelserne kan derfor potentielt
give anledning til fortolkningstvivl i praksis. Det er i den forbin-
delse vigtigt, at slotskoordinatorerne har et så præcist et grundlag
som muligt at vurdere den eventuelle anvendelse af undtagelsesbe-
stemmelser på. Disse betegnelser bør derfor defineres nærmere.
Regeringen er positivt indstillet over for Europa-Kommissionens
forslag for så vidt angår særlige regler, der skal tage højde for kri-
gen i Ukraine, herunder Europa-Kommissionens mulighed for at
udstede delegerede retsakter, der lemper benyttelseskravet på ru-
ter mellem EU og Ukraine.
kom (2022) 0334 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ændring af slotsforordningen - lempelse af reglerne om slotudnyttelse i EU's lufthavne som følge af covid-19
2612277_0011.png
Side 11/11
Regeringen er ligeledes positivt indstillet over for, at slotskoordina-
torerne skal offentliggøre oplysninger om anvendelsen af undtagel-
sesbestemmelserne. Dette bidrager til større gennemsigtighed af
den praktiske udmøntning af slotsreglerne og vil ligeledes kunne
bidrage til ensartet og konsekvent anvendelse af undtagelsesbe-
stemmelserne til gavn for konkurrencevilkårene.
Regeringen er desuden enig i intentionen bag at give slotskoordi-
natorer mulighed for ved enstemmig afgørelse af anvende undta-
gelsesbestemmelserne på alle slots i EU-lufthavne, hvor slotsfor-
ordningen finder anvendelse, når et flertal af medlemsstaterne, der
repræsenterer størstedelen af EU’s befolkning, indfører restriktio-
ner på grund af en alvorlig epidemiologisk situation, naturkata-
strofe eller politisk uro.
En udmøntning af bestemmelsen vil i praksis betyde et tiltag sva-
rende til, at benyttelseskravet lempes til 0
pct.,
da undtagelsesbe-
stemmelsen vil blive iværksat for samtlige slots i EU. Der er der-
med tale om en vidtgående beslutning, der overlades til slotskoor-
dinatorer. Regeringen finder det derfor positivt, at bestemmelsen
alene finder anvendelse i situationer, hvor et bredt udsnit af med-
lemslandene indfører restriktioner relateret til f.eks. epidemier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaud-
valg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.