Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0350 Bilag 1
Offentligt
2616406_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2022 budget
KOM (2022) 350
Nyt notat
1. Resume
d. 31. august 2022
Kommissionen præsenterede d. 13. juli forslag til ændringsbudget
4 til EU’s 2022-budget
vedrø-
rende ajourføring af indtægter (egne indtægter) og andre tekniske tilpasninger.
Med ændringsbudget 4 indarbejdes indvirkningen af opdaterede skøn for medlemslandenes told-
indtægter, momsgrundlag, BNI-niveauer, skøn for mængden af ikke genanvendt plastemballage
for 2022, samt andre opdateringer på indtægtssiden, herunder niveauet for bødeindtægter og Stor-
britanniens bidrag til EU’s budget.
Endelig indarbejder ændringsbudgettet bl.a. implementering
af det særskilt vedtagne udvidede mandat for Eurojust vedrørende folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden, krigsforbrydelser og tilknyttede strafbare handlinger.
Kommissionens forslag skønnes isoleret set at reducere det samlede danske EU-bidrag med
232,5 mio. kr. i 2022.
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 til 2022-budgettet, idet
der er tale om et ændringsbudget af teknisk karakter, der primært implementerer opdateringer til
EU-budgettets indtægtsside samt ajourfører udgiftssiden, herunder med det særskilt vedtagne ud-
videde mandat for Eurojust.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget
nr. 4 til EU’s budget for
2022 (KOM (2022) 350). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet, finansforordningens art. 44
1
og ordningen for Den Europæiske Uni-
ons egne indtægter.
2
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 4 indeholder en række tekniske op-
dateringer til EU-budgettets indtægtsside, der traditionelt foretages en gang årligt i
henhold til de seneste økonomiske prognoser. Dertil kommer to tilpasninger af
udgiftssiden.
3.1 Ajourføring af indtægter
Opdateringen medfører en samlet stigning i indtægterne baseret på told, moms og
plast på 3.573,9 mio. euro. Dertil kommer, at niveauet for andre indtægter stiger
1
2
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018.
Rådets afgørelse (EU, Euratom) nr. 2020/2053 af 14. december 2020.
kom (2022) 0350 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2022 budget
2616406_0002.png
Side 2 af 5
med ca. 227,4 mio. euro. Eftersom BNI-bidraget udgør en residual, der skal sikre,
at EU’s budget
balancerer, indebærer opdateringen en tilsvarende reduktion i det
samlede BNI-bidrag til EU-budgettet i 2022 på 3.801,3 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Samlet justering af EU-budgettets indtægtsside sfa. forslag til ændringsbudget 4
Mio. euro, 2022-priser
Toldbidrag
Momsbidrag
Plastbidrag
Andre indtægter (UK-bidrag, bøder mv.)
BNI-bidrag
I alt
2.567,2
642,8
363,9
227,4
-3.801,3
0
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU’s
2022-budget.
De tekniske korrektioner af indtægtssiden forventes isoleret set at medføre en re-
duktion i det samlede danske
bidrag til EU’s budget i 2022
på ca. 233 mio. kr.,
jf.
tabel 1.
Tabel 2
Isoleret effekt af nye skøn for det danske EU-bidrag i 2022
Mio. kr., 2022-priser
Toldbidrag
Momsbidrag
Plastbidrag
BNI-bidrag*
I alt
Ændring i dansk EU-bidrag
401,0
193,4
-106,0
-720,9
-232,5
Anm.: Anvendt kurs på 7,45. Afvigelse i summer skyldes afrunding.
*Øgede ’andre indtægter’, herunder UK-bidrag,
bøder mv., medregnes i det reducerede BNI-bidrag.
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU’s 2022-budget,
Finansministeriets beregninger.
Nye skøn for toldindtægter
Kommissionen skønner, at
EU’s samlede toldindtægter
(inkl. Storbritannien) i
2022 opjusteres med 14,3 pct. til 20,5 mia. euro. For Danmarks vedkommende
øges skønnet med ca. 53,8 mio. euro, svarende til 401,0 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Det be-
mærkes, at førnævnte beløb vedrører nettotoldindtægterne, idet medlemsstaterne
modtager en refusion på 25 pct. til at dække opkrævningsomkostninger.
Nye skøn for momsbaser
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indeholder ligeledes nye skøn for ud-
viklingen i medlemsstaternes momsbaser
og dermed grundlaget for medlemssta-
ternes momsbidrag. Ændringerne medfører en opjustering
af EU’s samlede
kom (2022) 0350 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2022 budget
2616406_0003.png
Side 3 af 5
momsindtægter med 642,8 mio. euro. For Danmarks vedkommende skønnes bi-
draget øget med 193,4 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Nye skøn for mængden af ikke-genanvendt plastemballage
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 indebærer endvidere en opdatering
af skøn for mængden af ikke genanvendt plastemballage i medlemslandene, såle-
des at EU’s samlede
indtægter herfra øges med 363,9 mio. euro. For Danmarks
vedkommende skønnes omvendt en reduktion ift. tidligere skøn, således at det
danske bidrag reduceres med 106 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Nye skøn for BNI
Som følge af de øgede skøn for øvrige indtægter til EU’s budget, reduceres ande-
len af EU-budgettet, der foreslås finansieret ved landenes BNI-baserede bidrag.
Samtidig indebærer de opdaterede skøn for den relative udvikling i medlemslande-
nes økonomier, at Danmarks BNI-andel falder fra 2,36 pct. til 2,35 pct. Sammen
med andre justeringer på indtægtssiden medfører dette et skønnet fald i det dan-
ske BNI-bidrag på -720,9 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Andre justeringer på indtægtssiden
Med forslaget til ændringsbudget 4 har Kommissionen opjusteret forventningen
til niveauet for bødeindtægter mv. med ca. 339,5 mio. euro, heraf 244 mio. euro
fra konkurrencesager samt 92 mio. euro fra bøder pålagt et medlemsland. Derud-
over har Kommissionen opdateret Storbritanniens bidrag til EU-budgettet fra ca.
10,8 mia. euro til ca. 10,7 mia. euro i overensstemmelse med aftalen om Storbri-
tanniens udtræden af EU, hvilket bl.a. omfatter niveauet for udestående forpligtel-
ser, der står til betaling i 2022, ligesom det indebærer en korrektion af niveauet for
egne indtægter i perioden før 2022. Endelig oplyser Kommissionen, at realiserin-
gen af nettoaktiver under Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab medfører en op-
justering af indtægtssiden med 0,4 mio. euro.
Den samlede opdatering af andre indtægter på EU-budgettet medfører således en
opjustering af EU’s
øvrige indtægter på ca. 227 mio. euro,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Justering af niveau for ”andre indtægter”
Mio. euro, 2022-priser
Opdatering af niveau for bødeindtægter mv.
Opdatering af niveau for Storbritanniens bidrag til EU’s budget
Bidrag fra Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab under afvikling
I alt andre indtægter
339,5
-112,6
0,4
227,4
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrundinger.
Kilde: Kommissionens forslag til
ændringsbudget 4 til EU’s 2022-budget.
kom (2022) 0350 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2022 budget
Side 4 af 5
3.2 Ajourføring af udgiftssiden
Justeringer i budgetstruktur sfa. REPowerEU-plan
Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 medfører en opførsel af fire nye
budgetlinjer i overensstemmelse med Kommissionens forslag om REPowerEU
(KOM (2022) 231). Budgetlinjerne følges ikke af bevilling, men har alene til for-
mål at muliggøre hurtig implementering ved evt. senere vedtagelse af Kommissio-
nens forslag om REPowerEU.
REPowerEU-forslaget vil medføre, at EU-landene skal udvide deres respektive
genopretningsplaner med et REPowerEU-kapitel med nye tiltag, der skal bidrage
til udfasning af russisk fossil energi. Konkret vil EU-landene
på frivillig basis
kunne overføre op til 7,5 pct. af deres oprindelige tildelinger fra Den Europæiske
Fond for Regionaludvikling (EFRU), Samhørighedsfonden, Den Europæiske So-
cialfond (ESF+) og Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF)
til REPowerEU-kapitlet i genopretnings- og resiliensfaciliteten.
Når EU’s med-
lemslande anmoder om overførsler vil bevillingerne opføres på de nyopførte bud-
getlinjer.
Der henvises til oversendt grund- og nærhedsnotat d. 23. juni 2022.
Implementering af udvidet mandat for Eurojust
I forslag til ændringsbudget 4 indgår desuden ajourførte stillingsfortegnelser for
Eurojust. Dette skyldes særskilt vedtagelse af forordning om udvidelse af Euro-
justs mandat til at støtte Ukraine med indsamling, sikring og analyse af bevismate-
riale vedrørende krigsforbrydelser ((EU) 2022/838 af 30. maj 2022).
Konkret medfører ændringerne, at Eurojust i 2022 styrkes med 11 nye midlerti-
digt ansatte mhp. at agenturet kan udføre sit nye mandat hurtigst muligt. Udgif-
terne i 2022 er anslået til ca. 1,6 mio. euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger til
dækning af lønudgifter og udvikling af en IT-database. Kommissionen har tilken-
degivet, at man agter at finansiere merudgiften gennem interne omfordelinger in-
den for samme politikområde. Tilføjelsen af de nye midlertidigt ansatte medfører
således ikke merudgifter for EU’s budget i 2022.
Der henvises til samlenotat ifm. rådsmøde om Retlige og Indre Anliggender d. 9.-
10. juni 2022.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
kom (2022) 0350 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til ændringsbudget 4 til EU's 2022 budget
Side 5 af 5
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Den tekniske ajourføring af indtægtssiden skønnes isoleret set at medføre en ned-
justering af det danske
bidrag til EU’s budget for 2022
på 232,5 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser eller konsekvenser for miljøet.
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 4.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 4. Dette skal ses
i lyset af, at der er tale om en teknisk justering, hvor ændringsbudgettet indarbej-
der opdaterede skøn på indtægtssiden og ajourfører udgiftssiden.
Regeringen støtter overordnet ambitionen om en hurtig udfasning af russisk fossil
energi. Regeringen støtter derfor opførslen af de nye budgetlinjer mhp. at mulig-
gøre hurtig anvendelse af den øgede fleksibilitet til at omdirigere landdistrikts- og
samhørighedsmidler til REPowerEU-formål.
Regeringen fordømmer på det kraftigste det russiske angreb på Ukraine, ligesom
regeringen udtrykker sin fulde solidaritet med Ukraine og den ukrainske befolk-
ning. Fra dansk side er man derfor positivt indstillet over for, at det sikres, at ind-
satsen med hensyn til indsamling af beviser for potentielt begåede krigsforbrydel-
ser i Ukraine er effektiv og velkoordineret, herunder på EU-plan. Samtidig støtter
regeringen, at den midlertidige styrkelse af Eurojust sker inden for de bevillings-
mæssige rammer i MFF’en.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.