Europaudvalget 2021-22
KOM (2022) 0557 Bilag 2
Offentligt
2620539_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
9. september 2022
Skriftlig forelæggelse vedr. makrofinansiel assistance til Ukraine
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagen om Kommissionens forslag til ny ma-
krofinansiel assistance til Ukraine, som forelægges til forhandlingsoplæg.
Der henvises i øvrigt til samlenotatet, som oversendes sammen med den skriftlige
forelæggelse. Der henvises endvidere til den skriftlige redegørelse oversendt 7. sep-
tember 2022
og til forelæggelser og samlenotater vedr. spørgsmålet om EU’s ma-
krofinansielle assistance til Ukraine forud for rådsmøderne (ECOFIN) 24. maj, 17.
juni og 12. juli 2022.
Makrofinansiel assistance til Ukraine
Ruslands krig i Ukraine har
ud over de menneskelige omkostninger for det ukra-
inske folk
resulteret i en kraftig forværring af Ukraines økonomi. Kommissionen
skønner, at Ukraines BNP i år vil skrumpe med mellem 30 og 50 pct. Samtidig har
krigen resulteret i en tydelig forværring af de offentlige finanser, og Ukraine er ude-
lukket fra de internationale finansielle markeder.
Ukraines finansieringsbehov vurderes af IMF til at være betydeligt. Trods finansiel
støtte fra de internationale finansielle institutioner
som IMF og Verdensbanken
og fra internationale partnere, vurderes Ukraine fortsat at have et udækket finansie-
ringsbehov på omkring 10 mia. USD i resten af 2022.
Det Europæiske Råd udtrykte 30.-31. maj støtte til Kommissionens oplæg til, at EU
stiller ny og ekstraordinær makrofinansiel assistance til rådighed for Ukraine på op
mod 9 mia. euro. ECOFIN vedtog 12. juli første del af implementeringen af dette
oplæg ved at vedtage et MFA-lån på 1 mia. euro.
Kommissionen har 7. september fremsat forslag til næste del af
EU’s makrofinan-
sielle assistance i form af et lån på 5 mia. euro. Kommissionen lægger op til, at lånet
også denne gang ydes på favorable vilkår med lange løbetider og finansiering af
Ukraines rentebetalinger over EU-budgettet.
Som følge af risici forbundet med udlån til Ukraine i den aktuelle situation, hvor
landet kæmper en krig mod Rusland, som truer makrofinansielle stabilitet, vurderer
Kommissionen, at der skal afsættes finansiering svarende til 70 pct. af lånebeløbet i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2022) 0557 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af Kommissionens forslag til ny makrofinansiel assistance til Ukraine
2620539_0002.png
Side 2 af 3
stedet for de normale 9 pct., som Kommissionen hensætter i forbindelse med MFA-
lån.
Kommissionen finder det ikke muligt, at der via EU-budgettet kan hensættes et
beløb svarende til 70 pct. af EU’s samlede makrofinansielle assistance til
Ukraine,
og der lægges derfor op til, at EU-landene skal stille nationale garantier.
Konkret foreslår Kommissionen, at der afsættes finansiering svarende til 70 pct. af
de samlede 6 mia. euro i MFA-lån, som EU har ydet til Ukraine
siden EU’s tilsagn
i maj 2022 om makrofinansiel assistance på op til 9 mia. euro, dvs. både MFA-lånet
vedtaget 12. juli 2022 på 1 mia. euro og det aktuelle MFA-lån på 5 mia. euro. Nati-
onale garantier vil skulle udgøre 61 pct. af det samlede lånebeløb, svarende til 3,66
mia. euro, mens hensættelser via EU-budgettet vil skulle udgøre 9 pct. af det sam-
lede lånebeløb.
Kommissionen lægger op til, at de nationale garantier stilles af alle EU-landene pro-
rata på basis af BNI-fordelingsnøglen, hvor Danmarks andel udgør ca. 2,4 pct. Det
indebærer, at Danmark forventes at stille en garanti på ca. 86 mio. euro, hvilket
svarer til ca. 642 mio. kr.
I tilfælde af at Ukraine ikke kan opfylde sine gældsforpligtelser under MFA-lånene,
vil det i første omgang være hensættelserne over EU-budgettet, der dækker. De
nationale garantier vil stå i næste række og vil blive kaldt i tilfælde af, at Ukraines
manglende betalinger overstiger de hensatte midler på samlet 540 mio. euro.
De nationale garantier vil samlet maksimalt kunne hæfte for 3,66 mia. euro, og de
individuelle EU-lande kan på intet tidspunkt
heller ikke midlertidigt
blive pålagt
at garantere for et beløb, der overstiger deres BNI-andel af de 3,66 mia. euro.
Situationen i Ukraine er yderst alvorlig, og der ventes bred støtte blandt EU-landene
til Kommissionens forslag om makrofinansiel assistance til Ukraine på 5 mia. euro,
understøttet af nationale garantier.
Givet sagens hastende karakter forventes Kommissionens forslag godkendt uden
drøftelse allerede på Coreper-møde 14. september med henblik på at kunne god-
kendes af Europa-Parlamentet under plenarmødet 12.-15. september. Den endelige
vedtagelse af Kommissionens forslag ventes at finde sted som A-punkt på et næst-
kommende rådsmøde, forventeligt på rådsmødet (GAC) 20. september.
Regeringens forhandlingsoplæg indebærer, at Udvalget anmodes om mandat til, at
Danmark stemmer for Kommissionens forslag til nyt MFA-lån til Ukraine på 5 mia.
euro, som ydes på favorable vilkår i forhold til løbetid og med subsidiering af Ukra-
ines rentebetalinger over EU-budgettet, og som forudsætter, at EU-landene stiller
nationale garantier til rådighed pro-rata for samlet 3,66 mia. euro.
kom (2022) 0557 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af Kommissionens forslag til ny makrofinansiel assistance til Ukraine
Side 3 af 3
Regeringen lægger vægt på, at de statsfinansielle konsekvenser af forslaget begræn-
ses mest muligt. Regeringen havde foretrukket, at de nationale garantier stod sidst i
forhold til at dække eventuelle tab på MFA-lånene til Ukraine, således at eventuelle
tab ud over hensættelserne på 9 pct. af lånebeløbet først finansieredes via omprio-
riteringer på EU-budgettet, inden de nationale garantier ville kunne kaldes. Rege-
ringen vil dog kunne støtte Kommissionens forslag, som indebærer, at de nationale
garantier kan kaldes, såfremt manglende ukrainsk efterlevelse af låneaftalen fører til
en udtømning af hensættelserne under EU-budgettet på 9 pct. af lånebeløbet.
Regeringen vil på baggrund af en kommende vedtagelse af MFA-forslaget i Rådet
og Parlamentet søge Folketingets Finansudvalgs tilslutning til, at Danmark stiller en
statsgaranti svarende til Danmarks BNI-andel af de samlede 3,66 mia. euro, sva-
rende til ca. 86 mio. euro (ca. 642 mio. kr.).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister