Europaudvalget 2021-22
SEK (2022) 0250 Bilag 1
Offentligt
2606983_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til EU's 2023-budget
SEC (2022) 250
1. Resume
13. juli 2022
Kommissionen har d. 7. juni fremlagt forslag til EU's budget for 2023. Kommissionens forslag
indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger på 185,6 mia. euro. Det foreslåede forpligtelsesni-
veau svarer ifølge Kommissionen til 1,14 pct. af BNI. I forhold til 2022-budgettet (inkl. æn-
dringsbudget 1-3) er der tale om en stigning i forpligtelsesbevillingerne på ca. 2,1 pct. svarende til
ca. 3,7 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 166,3 mia. euro. Det foreslåede beta-
lingsniveau svarer ifølge Kommissionen til 1,02 pct. af BNI. I forhold til 2022-budgettet (inkl.
ændringsbudget 1-3) er der tale om et fald i betalingsbevillingerne på ca. 2,6 pct. svarende til ca.
4,5 mia. euro.
Kommissionens forslag til EU’s 2023-budget
skal ses i lyset af den usikre situation i forbindelse
med Ruslands invasion af Ukraine. Kommissionen bemærker af den grund, at der forventes et
revideret forslag forud for budgetforhandlingerne i efteråret, som er tilpasset den givne situation.
Det vil være centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter imødekommes i et endeligt kom-
promis. Dvs., at en endelig budgetaftale i videst mulige omfang bør imødekomme Danmark
og
andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau for margen, udgifts-
politiske prioriteringer, samlet udgiftsniveau, modernisering og klimaindsatsen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 7. juni 2022 forslag til EU's budget for 2023, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2023
er fremlagt med udgangspunkt i
rammerne for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en). Kommis-
sionen forventes efter fast praksis i efteråret 2022 at præsentere et ændringsbrev til
forslag til 2023-budgettet. Kommissionen bemærker i denne sammenhæng, at
man i ændringsbrevet bl.a. forventer at anvende dele af margenen til at adressere
situationen i Ukraine og konsekvenserne heraf.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2021. Hvis der er
uenighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet indledes en 21 dage lang forligs-
procedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en aftale om
det endelige EU-budget ifm. ECOFIN-budget til efteråret.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0002.png
Side 2 af 14
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2023-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2023
Mia. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forplig-
telser
1. Det indre marked, in-
novation og det digitale
område
2. Samhørighed, resiliens
og værdier
3. Naturressourcer og
miljø
4. Migration og grænse-
forvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og ver-
den
7. Europæisk offentlig
forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Andre særlige instrumen-
ter
I alt
Margen
21,8
67,6
56,7
3,4
1,8
17,2
10,6
179,1
0,4
2,8
181,9
1,1
Betalin-
ger
21,5
62,1
56,6
3,3
1,2
12,9
10,6
168,2
0,5
2,6
170,8
2,9
2023 budgetforslag
Forplig-
telser
21,6
70,1
57,2
3,7
1,9
16,8
11,4
182,7
0,5
2,9
185,6
0,4
Betalin-
ger
20,9
55,8
57,4
3,1
1,1
13,8
11,4
163,6
0,5
2,7
166,3
5,5
0,1
3,7
0,1
-4,5
2,0%
2,0%
2,2%
-2,6%
Forskel
Forplig-
telser
-0,2
2,4
0,5
0,4
0,1
-0,4
0,8
3,7
Betalin-
ger
-0,6
-6,2
0,8
-0,2
-0,1
0,9
0,8
-4,6
Forskel i pct.
Forplig-
telser
-1,0%
3,6%
1,0%
10,9%
4,9%
-2,3%
7,8%
2,1%
Betalin-
ger
-2,7%
-10,0%
1,5%
-5,7%
-10,2%
6,6%
7,8%
-2,7%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget
for 2023
Af det foreslåede betalingsniveau på 166,3 mia. euro kan ca. 111,3 mia. euro (sva-
rende til ca. 67 pct.) ifølge Kommissionen henføres til betalinger relateret til uind-
friede forpligtelser fra foregående MFF 2014-2020 samt direkte støtte under land-
brugspolitikken. Omkring 36,3 mia. euro (svarende til ca. 22 pct.) kan ifølge Kom-
missionen henføres til betalinger for forpligtelser under den nuværende MFF,
mens det resterende beløb kan henføres til administration, decentrale agenturer,
særlige instrumenter mv.
Den samlede stigning i forpligtelser fra 2022 til 2023 kan i særdeleshed henføres til
periodiseringen af strukturfondsmidler, herunder som følge af re-programmerin-
gen af forsinkede strukturfondsmidler fra 2021 til 2022-2025. Dertil kommer stig-
ningerne på administrationsområdet på 0,8 mia. euro, som særligt kan henføres til
mekaniske lønstigninger i lyset af inflation.
Det samlede fald i betalinger fra 2022 til 2023 kan særligt henføres til et fald i be-
talingsniveauet fra ubrugte forpligtelser for strukturfondene i den tidligere pro-
gramperiode som ikke opvejes af en tilsvarende stigning i betalinger for forpligti-
gelser fra den indeværende programperiode som følge af forsinket opstart.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0003.png
Side 3 af 14
Låneprovenuet fra genopretningsinstrumentet (NextGenerationEU) er opført på
budgettet som formålsbestemte indtægter, hvorfor udgifterne ikke medregnes un-
der EU-budgettets udgiftslofter og ikke er genstand for forhandling i forbindelse
med vedtagelsen
af EU’s budget for 2023.
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Budgetkategori 1 er de såkaldt vækstskabende initiativer, herunder bl.a. forskning,
infrastrukturinvesteringer og digitalisering. Over halvdelen af udgifterne under ka-
tegori 1 går til forskningsprogrammet Horisont Europa.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1 indebærer samlede forpligtelser for
21.567,5 mio. euro svarende til et fald på ca. 207,5 mio. euro eller 1,0 pct. ift. 2022-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1 på
159,4 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 20.901,3 mio. euro svarende til et fald på 572,3
mio. euro eller 2,7 pct. ift. 2022,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forpligtel-
ser
Horisont Europa
Det Europæiske Atom-
energifællesskab Eura-
tom
International termonu-
klear forsøgsreaktor ITER
InvestEU
Store infrastruktur projek-
ter CEF
Digitalt Europa
Indre marked program
Bekæmpelse af svig
Samarbejde på beskat-
ningsområdet (FISCALIS)
Toldprogram (CUS-
TOMS)
Det Europæiske Rumpro-
gram
EU-programmet for sikker
konnektivitet
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
12.239,2
270,7
710,1
1.196,6
2.841,6
1.247,8
613,5
24,4
36,9
130,4
2.008,2
-
380,8
74,8
21.775,1
103
Betalin-
ger
12.559,3
314,5
667,8
1.032,4
2.732,5
848,5
580,0
31,1
35,9
114,7
2.088,1
-
380,8
88,0
21.473,5
2023 budgetfor-
slag
Forplig-
Betalin-
telser
ger
12.342,9
276,5
1.019,8
340,7
2.897,5
1.310,4
592,8
24,9
37,7
133,1
2.045,1
106,3
403,9
36,0
21.567,6
159
11.903,6
274,3
721,2
389,8
2.866,4
1.288,2
610,3
26,4
36,2
119,9
2.090,7
98,6
403,9
71,8
20.901,1
Forskel
Forplig-
telser
103,7
5,8
309,8
-855,9
55,9
62,7
-20,7
0,5
0,7
2,6
36,9
106,3
23,1
-38,9
-207,5
Betalin-
ger
-655,8
-40,2
53,4
-642,6
133,9
439,6
30,3
-4,7
0,3
5,2
2,6
98,6
23,1
-16,2
-572,4
Forskel i pct.
Forpligtel-
ser
0,8%
2,1%
43,6%
-71,5%
2,0%
5,0%
-3,4%
2,0%
2,0%
2,0%
1,8%
-
6,1%
-51,9%
-1,0%
Betalin-
ger
-5,2%
-12,8%
8,0%
-62,2%
4,9%
51,8%
5,2%
-15,2%
0,8%
4,5%
0,1%
-
6,1%
-18,4%
-2,7%
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0004.png
Side 4 af 14
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s
budget for 2023
For forskningsprogrammet Horisont Europa foreslår Kommissionen, at der afsæt-
tes 159 mio. euro i forpligtelsesbevillinger ud over det afsatte i budgetforslaget.
Midlerne svarer til tidligere indgåede forpligtelser, der som følge af manglende im-
plementering under Horisont Europa i tidligere år, er annulleret. En sådan såkaldt
genanvendelse af annullerede forpligtelser under Horisont Europa følger af MFF-
aftalen for 2021-2027 mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvor der var enighed
om at genanvende forpligtelser for i alt 0,5 mia. euro (2018-priser) over hele MFF-
perioden. Det bemærkes, at 80 mio. euro af de foreslåede genanvendte midler følger
af forslag til lovpakken om europæiske mikrochips.
3.1.2 Budgetkategori 2
Samhørighed, resiliens og værdier
Kategori 2 indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond Plus
også kaldet
EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i
EU. I flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig
del af de offentlige investeringer.
Under samhørighedspolitikken ligger også en række programmer relateret til gen-
opretningen efter COVID-19: Instrument for teknisk støtte under genopretnings-
faciliteten (RRF), der gør det muligt for Kommissionen at støtte medlemsstaternes
myndigheder i deres bestræbelser på at udforme reformer, sundhedsprogrammet
EU4Health samt EU’s civilbeskyttelsesmekanisme
RescEU. Dertil kommer finan-
sieringsomkostningerne ved genopretningsinstrumentet.
Forslaget indeholder 70.086,7 mio. euro i forpligtelser og 55.840,5 mio. euro i be-
talinger. Det svarer til en stigning i forpligtelser på 2,4 mia. euro (3,6 pct.) og et fald
i betalinger på 6,2 mia. euro (10,0 pct.) ift. 2022,
jf. tabel 3.
Der efterlades en margen
på 50,3 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 3
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Mio. euro, løbende priser
2022 budget
1)
2023 budgetfor-
slag
Forskel
Forskel i pct.
Forpligtel-
ser
Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling (ERDF)
Samhørighedsfonden
37.424,2
7.528,6
Betalin-
ger
29.597,5
13.013,8
Forplig-
telser
38.392,6
7.755,9
Betalin-
ger
26.225,9
10.354,7
Forplig-
telser
968,4
227,3
Betalin-
ger
-3.371,6
-2.659,1
Forpligtel-
ser
2,6%
3,0%
Betalin-
ger
-11,4%
-20,4%
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0005.png
Side 5 af 14
Den Europæiske Social-
fond Plus (ESF+)
Støtte til det tyrkisk-cypri-
otiske fællesskab
Genopretningsfaciliteten
(RRF) og Instrument for
teknisk støtte (TSI)
Programmet mod for-
falskning af euroen (Peri-
cles IV)
Finansieringsomkostnin-
ger til EU’s genopret-
ningsinstrument (EURI)
EU’s civilbeskyttelsesme-
kanisme (RescEU)
EU4Health
Nødhjælpsinstrument
(ESI)
Beskæftigelse og social
innovation
Erasmus+
Solidaritetskorps
Kreativt Europa
Retfærdighedsprogram-
met
Borgere, lighed, rettighe-
der og værdier
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
16.358,7
34,3
118,7
0,9
13.736,3
36,9
112,0
0,9
16.774,5
33,6
121,1
0,9
12.546,3
36,9
115,0
1,2
415,8
-0,7
2,4
0,0
-1.190,1
0,0
3,0
0,3
2,5%
-1,9%
2,0%
2,0%
-8,7%
0,0%
2,7%
31,3%
145,0
101,3
839,7
-
106,5
3.401,7
141,4
406,5
43,6
214,9
536,8
241,6
67.644,4
161,6
145,0
186,9
353,3
8,1
87,2
3.300,8
115,9
400,2
37,6
170,3
513,6
236,5
62.052,8
1.035,8
146,6
731,8
-
93,5
3.548,5
141,2
325,3
42,2
212,3
529,4
201,6
70.086,7
50,3
1.035,8
242,0
619,3
5,9
95,2
3.194,2
122,1
307,0
39,8
155,1
516,4
227,8
55.840,5
890,8
45,3
-107,9
-
-13,0
146,8
-0,2
-81,2
-1,4
-2,6
-7,4
-39,9
2.442,3
890,8
55,2
266,1
-2,2
8,0
-106,6
6,2
-93,3
2,3
-15,3
2,8
-8,7
-6.212,3
614,3%
44,8%
-12,9%
-
-12,2%
4,3%
-0,2%
-20,0%
-3,2%
-1,2%
-1,4%
-16,5%
3,6%
614,3%
29,5%
75,3%
-27,4%
9,1%
-3,2%
5,3%
-23,3%
6,0%
-9,0%
0,5%
-3,7%
-10,0%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2023
Den samlede stigning i forpligtelser skyldes primært en øget bevilling til struktur-
fondene,
finansieringsomkostningerne til EU’s genopretningsinstrument
ift. 2022
samt Erasmus+.
3.1.3 Budgetkategori 3
Naturressourcer og miljø
Budgetkategori 3 vedrører den fælles landbrugspolitik, fiskerifonden, miljøpro-
grammet LIFE og mekanismen for en retfærdig omstilling (JTM). JTM har til hen-
sigt at yde støtte til regioner mest påvirket af den grønne omstilling. Landbrugspo-
litikken understøttes af de to søjler i landbrugsbudgettet; søjle 1, der indeholder den
direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne samt søjle 2, der indeholder udgif-
ter til EU’s landdistriktspolitik.
Forslaget indeholder 57.222,6 mio. euro i forpligtelser, svarende til en stigning på
541,4 mio. euro (1,0 pct.) og 57.445,4 mio. euro i betalinger, svarende til en stigning
på ca. 843,6 mio. euro (1,5 pct.) ift. 2022-budgettet,
jf. tabel 4.
Der efterlades en
margen på 72,4 mio. euro til forpligtelsesloftet.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0006.png
Side 6 af 14
Tabel 4
Budgetkategori 3
Naturresourcer og miljø
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forpligtel-
ser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Hav- og fiskerifonden
Partnerskabsaftale om fi-
skeri og regional fiskerior-
ganisation
EU’s støtteprogram til
miljø- og klimaprojekter
LIFE
Fonden for Retfærdig
Omstilling (JTF)
Offentlig lånefacilitet un-
der JTF
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
40.368,9
12.727,7
1.134,3
159,2
755,5
1.443,0
-
82,9
9,6
56.681,1
283,9
Betalin-
ger
40.393,0
14.680,2
732,4
166,4
528,5
1,3
-
82,9
17,0
56.601,8
2023 budgetfor-
slag
Forplig-
Betalin-
telser
ger
40.692,2
12.934,7
1.102,8
162,0
728,3
1.466,2
50,0
86,3
-
57.222,6
72,4
40.698,2
15.087,2
888,6
151,1
516,8
2,8
0,0
86,3
14,4
57.445,4
Forskel
Forplig-
telser
323,4
207,0
-31,5
2,8
-27,2
23,2
50,0
3,4
-9,6
541,4
Betalin-
ger
305,1
407,0
156,2
-15,2
-11,7
1,5
0,0
3,4
-2,6
843,6
Forskel i pct.
Forpligtel-
ser
0,8%
1,6%
-2,8%
1,8%
-3,6%
1,6%
-
4,1%
-100,0%
1,0%
Betalin-
ger
0,8%
2,8%
21,3%
-9,2%
-2,2%
112,9%
-
4,1%
-15,5%
1,5%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2023
Ca. 70 pct. af betalingerne (40,7 mia. euro) vedrører landbrugsstøtten i søjle 1 (mar-
kedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle 2) med ca. 26 pct.
af de samlede betalinger udgør den anden større udgiftspost. Stigningen i landbrugs-
støtten og landdistriktsstøtten er den primære årsag til det højere betalingsniveau.
Alle EU-lande har indleveret deres planer for udmøntning af
EU’s fælles landbrugs-
politik, som vil udgøre grundlaget for implementeringen af den reformerede land-
brugspolitik fra 1. januar 2023. Kommissionen har til hensigt at godkende alle EU-
landenes planer inden udgangen af 2022.
Landbrugsstøttens søjle 1 består primært af direkte betalinger og markedsstøtte. For
så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at afsætte
2.697 mio. euro, hvilket er en opjustering på 35,9 mio. euro ift. 2022-budgettet. For
så vidt angår
den direkte støtte
falder denne ca. 113 mio. euro (ca. 0,3 pct.) ift. 2022.
Herudover har Kommissionen foreslået at afsætte 450 mio. euro til en midlertidig
reserve under landbrugsstøtten til eventuelle kriser i landbrugssektoren.
3.1.4 Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Budgetkategori 4 indeholder udgifter vedrørende grænsekontrol, migration og asyl-
politik,
herunder kontrollen med EU’s ydre
grænser.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0007.png
Side 7 af 14
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 3.727,3 mio. euro svarende til en stig-
ning på 367,3 mio. euro (10,9 pct.) ift. 2022-budgettet samt samlede betalinger for
3.067,4 mio. euro, svarende til et fald på 186,9 mio. euro (-5,7 pct.) ift. 2022,
jf. tabel
5.
Der efterlades en margen på 86,7 mio. euro til forpligtelsesloftet.
Tabel 5
Budgetkategori 4
Migration og grænseforvaltning
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forpligtel-
ser
Asyl- og Migrationsfond
Instrumentet for grænse-
forvaltning og visa (BMVI)
Instrument for finansiel
støtte til toldkontroludstyr
Decentrale agenturer
I alt
Margen
1.318,6
740,7
138,2
1.162,5
3.360,0
-
Betalin-
ger
1.367,8
610,9
136,3
1.139,4
3.254,3
2023 budgetfor-
slag
Forplig-
telser
1.418,1
946,8
141,0
1.221,4
3.727,3
86,7
Betalin-
ger
1.314,9
394,5
71,8
1.286,2
3.067,4
Forskel
Forplig-
telser
99,5
206,1
2,8
59,0
367,3
Betalin-
ger
-52,9
-216,4
-64,5
146,9
-186,9
Forskel i pct.
Forpligtel-
ser
7,5%
27,8%
2,0%
5,1%
10,9%
Betalin-
ger
-3,9%
-35,4%
-47,3%
12,9%
-5,7%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s 2023-budget
Den samlede stigning i forpligtelser kan særligt henføres til stigninger til Asyl- og
Migrationsfonden, Instrument for grænseforvaltning og visa samt EU’s grænsekon-
trolsagentur Frontex. Faldet i betalingsniveauet kan primært henføres til Instrumen-
tet for Grænseforvaltning og Visa som følge af manglende færdiggørelse af tidligere
programmer og aktiviteter.
3.1.5 Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Budgetkategori 5 indeholder udgifter vedrørende sikkerhed og forsvar.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 1.901,1 mio. euro, svarende til en stig-
ning på 88,8 mio. euro (4,9 pct.) ift. 2022-budgettet og samlede betalinger for
1.111,4 mio. euro, svarende til et fald på 126,5 mio. euro (-10,2 pct.),
jf. tabel 6.
Der
efterlades en margen på 44,9 mio. euro op til forpligtelsesloftet.
Tabel 6
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forpligtel-
ser
Fonden for Intern Sikker-
hed
Nuklear sikkerhed (Li-
tauen)
Nuklear sikkerhed (Bul-
garien og Slovakiet)
254,1
98,9
43,9
Betalin-
ger
240,7
40,0
65,3
2023 budgetfor-
slag
Forplig-
telser
309,9
68,8
57,2
Betalin-
ger
195,5
60,0
53,2
Forskel
Forplig-
telser
55,7
-30,1
13,3
Betalin-
ger
-45,3
20,0
-12,2
Forskel i pct.
Forpligtel-
ser
21,9%
-30,4%
30,3%
Betalin-
ger
-18,8%
50,0%
-18,6%
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0008.png
Side 8 af 14
Den Europæiske For-
svarsfond (forskning)
Den Europæiske For-
svarsfond (ikke-forsk-
ning)
Militær mobilitet
EU-programmet for sik-
ker konnektivitet
Decentrale agenturer
Pilotprojekter mv.
I alt
Margen
318,3
627,4
231,7
-
215,9
22,0
1.812,3
83,7
177,5
378,9
98,2
-
215,9
21,3
1.237,9
319,3
626,4
236,7
30,0
230,4
22,4
1.901,1
44,9
164,1
250,1
106,7
30,0
230,4
21,4
1.111,4
0,9
-0,9
4,9
30,0
14,5
0,4
88,8
-13,4
-128,8
8,5
30,0
14,5
0,1
-126,5
0,3%
-0,1%
2,1%
-
6,7%
-
4,9%
-7,5%
-34,0%
8,7%
-
6,7%
0,5%
-10,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s 2023-budget
Stigningen i forpligtelser kan primært henføres til Fonden for Intern Sikkerhed som
følge af ændret periodisering inden for indeværende MFF-periode samt styrkelsen
af cybersikkerhed. Dertil kommer påbegyndelsen af implementering af det nye EU-
program for sikker konnektivitet.
Faldet i betalinger kan særligt henføres til Den Europæiske Forsvarsfond. Kommis-
sionen bemærker dog, at man i forbindelse med ændringsbrevet til budgetforslaget
til efteråret vil indarbejde et instrument til fællesindkøb af kritisk forsvarsmateriel.
3.1.6 Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Budgetkategori 6 dækker tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udviklings-
hjælp og humanitær nødhjælp.
Forslaget indebærer samlede forpligtelser for 16.781,9 mio. euro, svarende til et fald
på 388,6 mio. euro (2,3 pct.) og samlede betalinger for 13.773,9 mio. euro, svarende
til en stigning på 857,9 mio. euro (6,6 pct.) ift. 2022,
jf. tabel 7.
Budgettet overskrider
udgiftsloftet for budgetkategori 6. Derfor anvendes 452,9 mio. euro fra fleksibili-
tetsinstrumentet til finansiering af overgangen fra humanitær nødhjælp til strukturel
støtte af flygtninge i Tyrkiet. Der efterlades derved ingen margen under forpligtel-
sesloftet for budgetkategori 6.
Tabel 7
Budgetkategori 6
Naboområder og verden
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forpligti-
gelser
Instrument for naboskab,
udviklingssamarbejde og
internationalt samarbejde
(NDICI)
Europæisk instrument for
nuklear sikkerhed
Oversøiske lande og ter-
ritorier (herunder Grøn-
land)
12.716,6
Betalin-
ger
7.891,7
2023 budgetfor-
slag
Forpligti-
Betalin-
gelser
ger
11.970,8
8.842,7
Forskel
Forpligti-
gelser
-745,9
Betalin-
ger
951,0
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-5,9%
Betalin-
ger
12,1%
38,6
69,0
32,6
52,4
39,9
70,0
32,1
59,3
1,4
1,1
-0,5
6,8
3,5%
1,5%
-1,6%
13,0%
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0009.png
Side 9 af 14
Humanitær bistand
Fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik
Instrument for før-tiltræ-
delsesbistand
Pilotprojekter mv.
I alt
heraf fleksiblitetsinstru-
ment
Margen
1.806,1
361,7
2.011,5
166,9
17.170,4
368,4
-
2.091,6
333,6
2.371,7
142,3
12.916,1
1.626,9
371,8
2.531,1
171,4
16.781,9
452,9
-
1.714,2
380,6
2.590,6
154,4
13.773,9
-179,2
10,1
519,6
4,5
-388,6
-377,4
47,0
218,9
12,1
857,9
-9,9%
2,8%
25,8%
2,7%
-2,3%
-18,0%
14,1%
9,2%
8,5%
6,6%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s 2023-budget
De største poster i budgetkategori 6 udgøres af instrument for naboskab, udvik-
lingssamarbejde og internationalt samarbejde (NDICI), humanitær bistand og før-
tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse tre programmer udgør tilsammen ca. 95 pct. af
både forpligtelserne og betalingerne.
3.1.7 Budgetkategori 7
Administration
Budgetkategori 7 dækker over de administrative udgifter til alle EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Forslaget indebærer et niveau for forpligtigelser på 11.448,8 mio. euro til admini-
strative udgifter, hvilket er en stigning på 828,7 mio. euro (7,8 pct.) ift. 2022. Det
bemærkes, at budgetkategori 7 er karakteriseret ved, at forpligtelserne i høj grad
svarer til betalingerne. Konsekvenserne for betalingsbevillingerne er derfor ensly-
dende.
Den samlede margen til forpligtelsesloftet er på 32,7 mio. euro, idet fleksibilitetsin-
strumentet foreslås anvendt for i alt 62,5 mio. euro,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Budgetkategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forplig-
tigelser
Pensioner og europæiske
skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
EU-institutionernes admi-
nistrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
2.332,2
2.124,6
207,6
8.287,9
3.868,1
2.112,2
611,5
464,8
162,1
Betalin-
ger
2.332,2
2.124,6
207,6
8.288,0
3.868,2
2.112,2
611,5
464,8
162,1
2023 budgetfor-
slag
Forpligti- Betalin-
gelser
ger
2.614,3
2.381,3
233,0
8.834,5
4.106,0
2.268,0
654,3
491,2
176,6
2.614,3
2.381,3
233,0
8.834,5
4.106,0
2.268,0
654,3
491,2
176,6
Forskel
Forpligti-
gelser
282,2
256,7
25,5
546,5
237,9
155,8
42,9
26,5
14,5
Betalin-
ger
282,2
256,7
25,5
546,4
237,8
155,8
42,9
26,5
14,5
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
12,1%
12,1%
12,3%
6,6%
6,2%
7,4%
7,0%
5,7%
8,9%
Betalin-
ger
12,1%
12,1%
12,3%
6,6%
6,1%
7,4%
7,0%
5,7%
8,9%
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
2606983_0010.png
Side 10 af 14
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for
Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
heraf fleksibilitetsinstru-
ment
Margen
150,9
108,4
12,1
20,2
777,7
150,9
108,4
12,1
20,2
777,7
160,1
117,3
13,1
22,2
825,6
11.448,8
62,5
160,1
117,3
13,1
22,2
825,6
11.448,8
9,2
8,9
1,0
2,0
47,9
828,7
9,2
8,9
1,0
2,0
47,9
828,6
6,1%
8,2%
8,3%
9,8%
6,2%
7,8%
6,1%
8,2%
8,3%
9,8%
6,2%
7,8%
10.620,1 10.620,2
437,9
32,7
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s 2023-budget
Stigningen angives særligt at kunne henføres til den høje inflation og stigende
energipriser. Lønudgifterne stiger markant som følge af mekaniske tilpasninger
som fastsat i personalevedtægtsforordningen.
Det bemærkes, at institutionerne overordnet overholder princippet om et stabilt
niveau af ansatte. Imidlertid har Europa-Parlamentet anmodet om yderligere 52
administrativt ansatte samt yderligere 116 akkrediterede parlamentariske assisten-
ter, sammenlignet med niveauet for et stabilt niveau af ansatte. Det må forventes,
at godkendelse af stillingerne vil være en prioritet for Parlamentet i forhandlin-
gerne med Rådet.
3.1.7 Særlige instrumenter
En række særlige instrumenter er placeret uden for loftet i den flerårige finansielle
ramme. De særlige instrumenter kan aktiveres, hvis der er et særligt behov.
Kommissionens budgetforslag for særlige instrumenter indebærer samlede forplig-
telser for 2.855,2 mio. euro, svarende til en stigning på 56,0 mio. euro (2,0 pct.).
Forslaget indeholder betalinger for 2.679,8 mio. euro, svarende til en stigning på
57,0 mio. euro (2,2 pct.) ift. 2022,
jf. tabel 9.
Stigningen i forpligtelser og betalinger
ift. 2022 kan særligt henføres til Solidaritets- og Nødhjælpsreserven og Brexit-reser-
ven.
Tabel 9
Særlige instrumenter
Mio. euro, løbende priser
2022-budget
1)
Forplig-
telser
Solidaritets- og Nød-
hjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Brexit-reserven
I alt
1.298,9
201,3
1.298,9
2.799,2
Betalin-
ger
1.298,9
25,0
1.298,9
2.622,8
2023 budgetfor-
slag
Forplig-
Betalin-
telser
ger
1.324,9
205,4
1.324,9
2.855,2
1.324,9
30,0
1.324,9
2.679,8
Forskel
Forpligti-
gelser
26,0
4,0
26,0
56,0
Betalin-
ger
26,0
5,0
26,0
57,0
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2,0%
2,0%
2,0%
2,0%
Betalin-
ger
2,0%
20,0%
2,0%
2,2%
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding. 1) Vedtaget budget for 2022 inkl. forslag til ændringsbudget 1-3.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
Side 11 af 14
Kilde: Kommissionens forslag
til EU’s 2023-budget
Solidaritets- og Nødhjælpsreserven har til formål at yde humanitær nødhjælp til EU
og tredjelande som følge af begivenheder, herunder naturkatastrofer, sundhedskri-
ser og migrationsstrømme, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Kom-
missionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet udnyttes i 2023.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet i tilfælde af større omstruk-
tureringer, herunder ændrede handelsmønstre, overgangen til en lav-emissionsøko-
nomi eller som følge af digitalisering og automatisering. Kommissionen foreslår, at
hele forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2023 samt tilføre 30
mio. euro i betalinger.
Brexit-reserven har til formål at imødegå de negative sociale og økonomiske kon-
sekvenser af Brexit i medlemslandene. Kommissionen foreslår at hele forpligtigel-
ses- og betalingsloftet på 1.324,9 mio. euro under Brexit-reserven udnyttes i 2023
på linje med den politiske aftale herom.
Fleksibilitetsinstrumentet
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere uforudsete udgifter op til i
alt 1.010,2 mio. euro i 2023, der ikke kan finansernes inden for ét eller flere lofter
for udgiftsområder. Instrumentet kan således bruges til at finansiere udgifter under
andre programmer ud over disse lofter. Kommissionen foreslår at anvende instru-
mentet for 527,1 mio. euro i forpligtelser 2023, hvilket kan henføres til aktivering
af instrumentet ifm. strukturel støtte til flygtninge i Tyrkiet samt administrative ud-
gifter. Tidligere beslutninger vedrørende brugen af Fleksibilitetsinstrumentet for
årene 2019-2023 har en betydning for niveauet af betalinger, der foreslås til 527,1
mio. euro.
Det bemærkes dertil, at instrumentet kan mobiliseres i løbet af året ved et ændrings-
budget.
Fælles margeninstrument
Fælles margeninstrumentet er et sidste-udvejsinstrument til at håndtere uforudsete
situationer, der kan anvendes til forpligtelser og betalinger ud over lofterne i de
specifikke budgetkategorier i et givet år ved at anvende ubrugt margen fra tidligere
år. Det samlede
niveau kan ikke overstige 0,04 pct. af EU’s
samlede BNI i forplig-
telser og 0,03 pct. i betalinger, svarende til hhv. ca. 6.537,0 mio. euro i forpligtigelser
og 4.902,8 mio. euro i betalinger i 2023. Der lægges ikke i Kommissionens forslag
op til, at instrumentet finder anvendelse i 2023.
3.2 Storbritanniens finansiering
Det følger af artikel 148 i udtrædelsesaftalen mellem EU og Storbritannien, at
Storbritannien holdes ansvarlig for sin andel af de budgetmæssige forpligtelser til
EU’s budget, der er udestående til og med 31. december 2020. Kommissionen
an-
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
Side 12 af 14
slår, at Storbritannien skal finansiere ca. 10,1 mia. euro (12,4 pct.) af betalingsbe-
villingerne i 2023 for forpligtelser indgået før Storbritanniens udtræden af EU ved
udgangen af 2020.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes at
fastlægge sin holdning til EU’s
budget for 2023 i ef-
teråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2023, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2023, der vil blive opført på finansloven for 2023.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det
danske EU-bidrag i 2023 at udgøre ca. 24,3 mia. kr. Der kan komme ændringer til
skønnet, herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-Parlamentet
og Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for toldindtægter, BNI,
momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt plastemballage, bødeindtægter
mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s
2023-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række budgetansvarlige lande ventes at argumentere for, at EU’s budget skal
være retvisende og afspejle det faktiske udgiftsbehov. Endvidere ventes samme
gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkelig manøvrerum til uforud-
sete begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af krigen i Ukraine.
Gruppen ser derfor
behov for en skarp prioritering af EU’s udgifter på lige
vis
med den prioritering medlemslandene foretager i deres nationale budgetter.
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
Side 13 af 14
En anden gruppe af lande forventes at lægge vægt på at sikre tilstrækkelige beta-
lingsbevillinger til at dække det faktiske behov, herunder særligt til samhørigheds-
politikken. Tilsvarende argumenteres for at undgå større reduktioner i budgettet,
der ses at være nødvendige for at understøtte de politiske prioriteter på EU-ni-
veau.
10. Regeringens generelle holdning
Ruslands invasion af Ukraine og de afledte konsekvenser heraf samt den høje in-
flation udgør store usikkerhedsmomenter for de europæiske økonomier. Det un-
derstreger samtidig nødvendigheden af at sikre tilstrækkelige margener til, at der
kan tages højde for uforudsete udgifter, som måtte opstå i løbet af året. Regerin-
gen finder derfor, at der er behov for en større margen i 2023-budgettet, så EU
hurtigt kan reagere, hvis der opstår uforudsete behov.
EU’s budget for 2023 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte genopret-
ning og udvikling af de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere
de største grænseoverskridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det
særligt vigtigt, at understøttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at
der fokuseres på politikker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne om-
stilling. Det kræver bl.a., at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseu-
ropæisk indsats har størst merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at begrænse belastningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er
under pres i lyset af stigende inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det
indebærer bl.a. at de fortsatte stigninger til administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det helt centralt, at der i budgetforhandlingerne
foretages samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som ud-
gør rammerne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal der-
med foretages reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem
for tilførsel af nye udgifter, således at der sikres et samlet set lavere udgiftsniveau,
en modernisering af budgettet og større margen til håndtering af evt. uforudsete
udgifter.
Inden for ovennævnte ramme vil Danmark vægte følgende mere specifikke priori-
teter:
Budgetkategori 1 det indre marked, innovation og det digitale område
skal indebære en
prioritering af midler til excellencebaseret forskning og digitalisering.
Budgetkategori 2 samhørighed, resiliens og værdier
skal bidrage til en samlet reduktion
af udgiftsniveauet. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne
omstilling samt dokumentarbare og omkostningseffektive resultater.
Budgetkategori 3 naturressourcer og miljø
skal indeholde realistiske bevillinger til
landbrugspolitikken. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den
sek (2022) 0250 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. forslag til EU's 2023-budget
Side 14 af 14
grønne omstilling og bidrager til faktiske og dokumenterbare klima- og miljø-
forbedringer.
Budgetkategori 4 migration og grænseforvaltning
skal indebære en betydelig priorite-
ring af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et
mere retfærdigt og humant asylsystem.
Budgetkategori 5 sikkerhed og forsvar
skal indeholde realistiske bevillinger i tråd
med målet om en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag.
Budgetkategori 6 naboområder og verden
skal prioritere Ukraine, Afrika og nærområ-
derne for at adressere de grundlæggende årsager til migration og fødevareusik-
kerhed. Dertil skal den humanitære bistand og Grønlandsinstrumentet priori-
teres.
Fsva.
budgetkategori 7 europæisk offentlig forvaltning
anlægges en stram og budgetan-
svarlig linje, herunder at antallet af ansatte stabiliseres, og at stigende lønom-
kostninger adresseres.
Det vil være centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter i videst mulige om-
fang imødekommes. Dvs., at en endelig budgetaftale, bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau
for margen, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere udgiftsniveau, moder-
nisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 8. juli
2022. Der henvises til samlenotat om sagen oversendt til Folketingets Europaud-
valg d.
30. juni 2022.