Europaudvalget 2021-22
SEK (2022) 0250 Bilag 2
Offentligt
2607161_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
13. juli 2022
Orientering om
rådsposition til EU’s 2023-budget
Der blev d. 13. juli opnået enstemmig opbakning til en
rådsposition vedr. EU’s 2023-budget.
I Rå-
dets position lægges op til at øge niveauet for margenen med 1,6 mia. euro i forpligtelser og 0,5 mia.
euro i betalinger. Forhandlingerne med Europa-Parlamentet
om EU’s 2023-budget
forventes igang-
sat til oktober mhp. på indgåelse af en endelig budgetaftale ultimo 2022.
Rådsposition
Rådspositionen tager udgangspunkt i Kommissionens forslag, hvortil der henvises
til samlenotat af 30. juni som oversendt til Europaudvalget.
Rådspositionen indebærer et samlet forpligtelsesniveau på 183,9 mia. euro og et
betalingsniveau på 165,7 mia. euro,
jf. tabel 1.
Sammenlignet med Kommissionens
forslag er der tale om en forøgelse af margen på ca. 1,6 mia. euro i forpligtelser og
ca. 0,5 mia. euro i betalinger.
Tabel 1
Kommissionens forslag ift. kompromisforslagene
Mia. euro, 2023-priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innovation og digitale område
2. Samhørighed, resiliens og værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvaltning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrumentet
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Kommissio-
nens forslag
Forpl.
Bet.
21,6
70,1
57,2
3,7
1,9
16,8
11,4
182,7
0,5
2,9
185,6
0,4
20,9
55,8
57,4
3,1
1,1
13,8
11,4
163,6
0,5
2,7
166,3
5,5
Foreslået råds-
position
Forpl.
Bet.
20,3
69,8
57,2
3,7
1,9
16,8
11,4
181,1
0,5
2,9
183,9
2,0
20,5
55,8
57,4
3,0
1,1
13,8
11,4
163,1
0,5
2,7
165,7
6,0
Forskel
Forpl.
-1,2
-0,2
-0,0
-0,1
-0,0
-
-0,1
-1,6
-0,1
-
-1,6
1,6
Bet.
-0,4
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-
-0,1
-0,5
-
-
-0,5
0,5
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for 2023
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
sek (2022) 0250 - Bilag 2: Finansministeriets orientering om rådsposition til EU’s 2023-budget
Side 2 af 3
Nedenfor gengives centrale ændringer, som rådspositionen indebærer ift. Kom-
missionens forslag til EU’s 2023-budget.
Det indre marked, innovation og det digitale område
I tillæg til den af Kommissionen foreslåede reduktion på 208 mio. euro i forplig-
telser og udgiftsstigning på 572 mio. euro i betalinger under udgiftskategori 1
det
indre marked, innovation og det digitale område
indebærer aftalen, en yderligere reduk-
tion på 1,2 mia. euro i forpligtigelser hhv. 400 mio. euro i betalinger. Justeringerne
kan primært henføres til en rebalancering og stabilisering af programmer, der dra-
ger fordel af programspecifikke justeringer efter MFF-forordningens artikel 5
samt betydelige merbevillinger fra genopretningsinstrumentet. Det gælder særligt
forskningsprogrammet Horizon. Derudover indebærer rådspositionen, at den fo-
reslåede genanvendelse af annullerede forskningsbevillinger under finansforord-
ningens artikel 15(3) udskydes til senere i MFF-perioden.
Samhørighed, resiliens og værdier
Kommissionens forslag til udgiftsniveauet under udgiftskategori 2
samhørighed, resi-
liens og værdier
nedjusteres med i alt 238 mio. euro i forpligtelser og 32 mio. euro i
betalinger i Rådets position. I Kommissionens forslag var lagt op til at øge forplig-
tigelsesniveauet med 2.442 mio. euro og reducere betalingsniveauet med 6.212
mio. euro i betalinger. Justeringerne i Rådets position kan særligt henføres til en
nedjustering af EU4Health programmet, der modtager betydelige merbevillinger
fra genopretningsinstrumentet.
Naturressourcer og miljø
Den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under udgiftskategori 3
naturres-
sourcer og miljø
på 541 mio. euro i forpligtelser og 844 mio. euro i betalinger er i Rå-
dets position nedjusteret med 45 mio. euro i forpligtelser og 6 mio. euro i betalin-
ger i Rådets position, hvilket kan henføres til udgiftsprogrammet LIFE.
Migration og grænseforvaltning
Den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under udgiftskategori 4
migration
og grænseforvaltning
på i alt 367 mio. euro i forpligtigelser nedjusteres med 50 mio.
euro i Rådets position. Nedjusteringen kan henføres til en mere moderat udgifts-
stigning til Frontex. Betalingerne nedjusteres tilsvarende.
Sikkerhed og forsvar
Den af Kommissionen foreslåede udgiftsstigning under udgiftskategori 5
Sikker-
hed og forsvar
på 89 mio. euro i forpligtigelser nedjusteres med 12 mio. euro i Rå-
dets position. Nedjusteringen kan henføres til en mere moderat udgiftsstigning til
Fonden for Intern Sikkerhed.
sek (2022) 0250 - Bilag 2: Finansministeriets orientering om rådsposition til EU’s 2023-budget
Side 3 af 3
Naboområder og verden
Den af Kommissionen foreslåede reduktion på 389 mio. euro i forpligtelser og
udgiftsstigning på 858 mio. euro i betalinger under udgiftskategori 6
naboområder og
verden
er uændret i Rådspositionen.
Europæisk offentlig forvaltning
Udgiftskategori 7
Europæisk offentlig forvaltning
reduceres den Kommissionen fore-
slåede udgiftsstigning på 829 mio. euro i forpligtelser og betalinger med ca. 63
mio. euro i forpligtelser og betalinger i Rådets position. Dette kan henføres til at
brugen af fleksibilitetsmekanismen fjernes.
Derudover indebærer rådspositionen et stabilt
antal ansatte i EU’s institutioner på
nær Europa-Parlamentet. Dertil fremgår det, at Rådet forholder sig kritisk til Eu-
ropa-Parlamentets ønske om yderligere 52 administrativt ansatte samt yderligere
116 akkrediterede parlamentariske assistenter, samt at Rådet derfor forbeholder
sig sin position på Europa-Parlamentets del af budgettet.
Særlige instrumenter
Kommissionens forslag til
særlige instrumenter
på 2,9 mia. euro i forpligtelser og 2,7
mia. euro i betalinger er uændret i Rådspositionen.
Regeringens holdning
Der henvises til forelæggelsen til forhandlingsoplæg for Europaudvalget den 8.
juli. Regeringen finder samlet set, at
rådspositionen til EU’s 2023-budget
udgør et
balanceret kompromis. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at der i Rådets position fore-
tages udgiftspolitiske prioriteringer således at niveauet for margen øges i både for-
pligtelser og betalinger, hvilket bl.a. giver bedre muligheder for at kunne handle
hurtigt i tilfælde af uforudsete udgifter i 2023, herunder i lyset af situationen i
Ukraine.
Samtidig indebærer rådspositionen, at der fortsat prioriteres betydelige midler til
danske kerneprioriteter som fx klima, forskning, migration, digitalisering og Af-
rika.
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen har udtrykt en ambition om lø-
bende at arbejde på at forbedre metoden for opgørelse af klimaudgifter således at
der lægges større fokus på effekten af klimaudgifter.
Regeringen har bl.a. med afsæt i ovenstående støttet det tjekkiske formandsskabs
kompromisforslag til en fælles rådsposition.