UDENRIGSMINISTERIET
Grund- og nærhedsnotat
Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 3. maj 2022 om forslag til Rådets
forordning om almindelige direkte valg af medlemmerne af Europa-Parlamentet, om
ophævelse af Rådets afgørelse (76/787/EKSF, EØF, Euratom) og akten om almindelige
direkte valg af medlemmerne af Europa-Parlamentet knyttet til denne afgørelse
(2020/2220(INL)
–
2022/0902(APP))
Nyt notat.
Resumé
Den 3. maj 2022 vedtog Europa-Parlamentet på sin plenarforsamling et forslag til en ny valglov for Europa-
Parlamentsvalg. Valgloven er én af de få sager, hvor det er Europa-Parlamentet
–
og ikke Kommissionen
–
som
har initiativretten til at fremsætte forslag om ændringer.
1.
Forslaget har til formål at gøre proceduren for Europa-Parlamentsvalg mere ensartet, og dermed øge valgets
gennemsigtighed og legitimitet, sikre alle unionsborgere de samme rettigheder og øge valgdeltagelsen. I lovforslagets
præambel lægger Europa-Parlamentet op til
en formalisering af den såkaldte ”spidskandidat-proces” for udpegelse
af Kommissionens formand. Forslaget indeholder også indførelse af en fælles EU-valgkreds, hvorfra der ville skulle
vælges 28 medlemmer til Europa-Parlamentet fra transnationale kandidatlister som tillæg til de nuværende 705
nationalt valgte medlemmer. Til at håndtere valget i den fælles EU-valgkreds foreslås oprettet en fælles EU-
valgmyndighed. Øvrige væsentlige elementer i forslaget omfatter indførelse af 16 års valgret, en fælles valgdag på
Europa-dagen den 9. maj, krav om at borgere bosat i tredjelande skal kunne stemme til Europa-Parlamentsvalg
samt en række ensretninger af valgprocessen.
Forslaget vurderes i sin nuværende form at have statsfinansielle konsekvenser. Indførelse af en fælles EU-valgkreds
med transnationale lister vil indebære, at der vil skulle holdes en form for dobbeltvalg, hvor vælgerne får to
stemmesedler og to stemmer til hhv. valg af en kandidat fra de transnationale lister og en kandidat fra de nationale
lister. Omkostninger forbundet med afholdelse af dobbeltvalg er vanskelige at estimere, men skønnes at forøge
omkostningerne med i omegnen af 80 mio. kr. pr. Europa-Parlamentsvalg. Derudover kan der være afledte udgifter
på EU-niveau forbundet med en forøgelse af antallet af medlemmer af Europa-Parlamentet med 28 ekstra
medlemmer, som ville skulle udpeges på de transnationale valglister. Det kan ikke udelukkes, at forslaget vil have
yderligere statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vil endvidere have lovgivningsmæssige konsekvenser i form af en
tilpasning af den danske Europa-Parlamentsvalglov og tilhørende administrative forskrifter. Forslaget forventes
ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen støtter selvsagt ambitionen om at sikre gode betingelser for legitime, demokratiske valg samt
borgerengagement. Regeringen finder dog væsentlige dele af forslaget problematisk. Regeringen er især kritisk over
for den såkaldte
”spidskandidat-proces” for
udpegelse af Kommissionens formand. Regeringen er derudover kritisk
over for forslaget om at oprette en fælles EU-valgkreds med transnationale kandidatlister til Europa-
Parlamentsvalg og dertilhørende fælles EU-valgmyndighed. Regeringen er endvidere kritisk over for forslaget om, at
enhver unionsborger, der er fyldt 16 år, har ret til at stemme ved Europa-Parlamentsvalg. Derudover er regeringen af
den opfattelse, at forslaget en række steder går for langt i reguleringen af nationale valg til Europa-Parlamentet
–
også
på områder, der i dag ikke er reguleret i den nugældende europæiske valglov eller i dansk lovgivning. Regeringen ser
dog positivt på visse mindre indgribende revisioner af den nugældende valglov, herunder oprettelse af nationale