Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0141
Offentligt
2714622_0001.png
Fra: MICHELSEN Pia
Sendt: 23. januar 2023 12:08
Til: Sybille Kyed F
Emne: RE: Nedsat moms på økologi - forespørgsel møde med Økologisk Landsforening
Ref.: taxud.c.1(2022)9556180
Kære Sybille Kyed
Der er desværre ikke meget videre vi kan hjælpe jer med.
Moms er ganske vist et område, hvor der findes EU lovgivning, men Kommissionen er alene ansvarlig for, at denne
anvendes korrekt. Det er lovgivning, som senest er ændret ved
direktiv (EU) 2022/542 af 5. april 2022 om ændring af direktiv 2006/112/EF og (EU) 2020/285 for så vidt angår satser
for merværdiafgiften. Med denne ændring af momsdirektivet kan medlemsstaterne nu, for så vidt angår fødevarer,
også anvende en nedsat sats, der er lavere end 5%, eller en fritagelse med ret til fradrag af den i det tidligere
omsætningsled betalte moms, "nulsats" (jf. artikel 98, stk. 2, i det ændrede momsdirektiv).
Det er op til den enkelte medlemsstat at afgøre, om det ønsker at nedsætte momsen for fødevarer og i givet hvilken
type fødevarer der skal være omfattet af en nedsat momssats. Med henblik herpå kan medlemsstaterne overveje at
vælge en kategori af fødevarer eller begrænse dens anvendelse til en del heraf og derved lade sig lede af
overvejelser såsom styrkelse af sundhedssystemets modstandsdygtighed eller beskyttelse af miljøet.
Samtidig skal medlemsstaterne dog overholde princippet om afgiftsneutralitet, som er uadskilleligt forbundet med
det fælles momssystem. Det betyder, at lignende varer eller tjenesteydelser, som konkurrerer med hinanden, ikke
kan behandles forskelligt i afgiftsmæssig henseende. Om økologiske og traditionelle fødevarer kan betragtes som
lignende varer vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere.
Anvendelse af nedsatte momssatser er fortsat valgfri for medlemsstater og med dette i tankerne afholder
Kommissionen sig altid sig fra at udstede anbefalinger. Når moms er nævnt i Kommissionens handlingsplan for
økologisk produktion i EU er det først og fremmest for at henlede opmærksomheden på de forhånd værende
muligheder. Beslutningen ligger dog stadig i den enkelte medlemsstats hænder og en eventuel indførelse af nedsat
moms for økologiske fødevarer er derfor ene og alene er en politisk beslutning, der kan tages af den danske
regering.
Med venlig hilsen
Pia MICHELSEN
Head of sector
new
future-proof
European Commission
Directorate-General for Taxation and Customs Union
Unit Ci - Value Added Tax
Janani Jeyasothinayagam
VAT rules
e-cammerte mode easy
Europaudvalget 2021
KOM (2021) 0141 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
kom (2021) 0141 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan Danmark inden for EU-retten kan implementere EU-Kommissionens forslag om at sænke momsen på økologisk frugt og grønt for at stimulere forbruget af økologiske produkter, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2714622_0002.png
p //
yq
From: Syb lle Kyed E
Sent: Tuesday, January 17, 2023 11:05 AM
To: M CHELSEN Pia (TAXUD)
Subject: Nedsat moms på økologi - forespørgsel møde med Økologisk Landsforening
Kære Pia Michelsen
Jeg tillader mig at skrive t'l dig igen. Jeg skrev første gang den 9. december, men har ikke hørt fra dig. Håber
du er kommet godt ind i det nye år.
Jeg skriver til dig, da jeg er kan se, at du er Head og VAT Unit i EU kommissionen, og jeg har ladet
mig fortælle, at du holdt et oplæg på et møde for medlemslandenes økologi ambassadører i EU
kommissionen den 7. december om emnet nedsat moms på økologi.
Jeg arbejder som landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening. Vi har med stor
glæde noteret os, at EU kommissionen i deres Organic Action plan anbefaler medlemslandene at
nedsætte moms på økologi som et tiltag, der skal bringe EU i mål med 25% økologisk
landbrugsareal.
Vi har også noteret os, at EU parlamentet med henvisning til Green Deal og Farm to Forsk
strategien har stillet et spørgsmål til EU kommissionen med henblik på at afklare, om
momsdirektivet tilpasses, så momsen kan nedsættes på økologiske varer:
htt s: WwWw.euro arl.euro a.eu doceo document E-9-2021-005198 EN.htmil
“Moreover, under the Directive, the Member States may apply one or two reduced rates of not less
than 5% to goods or services listed in Annex III. In the light of the foregoing:
e 1.Does the Commission intend to revise Annex Ill of Directive 2006/112/EC in order to allow
a reduced VAT rate to be applied to the category of organic products?
e 2.Does the Commission feel that, in order to promote the implementation of the Green
Deal and the Farm to Fork Strategy, countries should be allowed to apply a third additional
preferential rate to organic products?”
Og EU kommissionen har svaret Parlamentet
“As stated in the European Green Deal Communication the Commission supports enabling for a
more targeted use of VAT rates to reflect increased environmental ambitions as long as this is
consistent with the principle of fiscal neutrality.”
Parliamentar uestion Answer for uestion E-005198 21 E-005198 2021 ASW Euro ean
Parliament (europa.eu
V sit us on the Web, Tw tter, YouTube and Flickr
kom (2021) 0141 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan Danmark inden for EU-retten kan implementere EU-Kommissionens forslag om at sænke momsen på økologisk frugt og grønt for at stimulere forbruget af økologiske produkter, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2714622_0003.png
Q
Økologi er i sin definition jf. EUs økologiforordning et produkt, der er repræsenterer højere
miljøambitioner. Dermed synes kravet om fiskal neutralitet at være opfyldt. Økologi er endvidere
hvilket er nok så væsentligt ledsaget af et certificerings- og kontrolsystem, der sikrer fuld
sporbarhed. Dette er meget væsentligt i forhold til at skulle forvalte en lavere moms på økologi.
Nedsat moms på økologi er en samfundsøkonomisk fordel. Vækst i økologi indeholder følgende
besparelser for de medlemslandene, der måtte gøre brug af det i form af:
e Sparede omkostninger til at håndtere antibiotikaresistente bakterier. Forbruget af
antibiotika i økologi er meget lavt sammenholdt med i konventionelt landbrug. Op til 20
gange lavere end i det konventionelle jf. DK opgørelser
e Sparede omkostninger til beskyttelse af drikkevandet mod pesticider og etablering af nye
vandboringer, da økologi ikke tillader pesticider
o Sparede omkostninger til opretning af biodiversitet. Der er 30% mere biodiversitet på og
omkring arealer, der drives økologisk, og populationerne er 50% større
• Sparede omkostninger til at beskytte vandmiljøet. Udvaskning af kvælstof fra økomarker til
vandmiljøet er 12 kg N/ha mindre
• Lavere klimabelastning. I Danmark er den opgjort til 2 tons CO2 e/ha
o Når du spiser økologisk er urinen fri for pesticider. Det er den ikke, når du spiser
konventionelle produkter. Mon ikke, det også har nogle konsekvenser for risiko for diverse
sygdomme...
Det danske fødevareministerium arbejder lige nu på en økologistrategi, der skal anvise veje til at nå
et dansk mål om at fordoble det økologiske areal. Med henvisning til EU kommissionens anbefaling
forventer vi, at de redegør for mulighederne for at reducere moms på økologi. 67% af danske
forbrugere svarede i en GfK analyse fra 2020 at det er merprisen på økologi , der er årsagen, når de
ikke køber økologi.
Lavere moms på økologi vil være det billigste og mest effektfulde værktøj til at udbrede økologi og
levere på EU kommissionens målsætning, og dermed høste de mange fordele for miljø, klima,
dyrevelfærd, natur og sundhed, der er forbundet med det økologiske landbrug.
Jeg vil på den baggrund være meget glad for, hvis du vil orientere mig, om hvordan EU
kommissionen arbejder med anbefalingen, og jeg vil også være glad for, hvis vi kan tage et møde
om det. Eventuelt over Teams
Med venlig hilsen
Sybille Kyed
Landbrugs- og fødevarepolitisk chef
ØKOLOGISK
LANDSFORENIN
Agro Food Park 26 - 8200 Aarhus N.
tlf: 8732 2700 -
G
www.okolo i.dk