Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0555
Offentligt
2479500_0001.png
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
15. november 2021
J nr.
2021 - 4180
Folketingets Europaudvalg har i brev af 15. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål
3 EUU alm. del ad KOM (2021) 0555, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 3
Vil ministeren uddybe de omkostningsmæssige gevinster i forbindelse med udvi-
delse af kvotehandel, jf. Dansk Industris høringssvar?
Svar
Jeg har i nedenstående svar forsøgt at redegøre for, hvad Dansk Industri kan mene
med
”omkostningsmæssige
gevinster” i deres høringssvar i forbindelse med grund-
og nærhedsnotat om Kommissionens forslag om ændring af byrdefordelingsaftalen.
EU’s kvotehandelssystem
er et såkaldt cap-and-trade system, hvor der lægges et
loft på de samlede europæiske udledninger i de underlagte sektorer, som udmøn-
tes i et antal kvoter, som repræsenterer rettigheden til at udlede ét ton drivhusgas.
Kvoterne kan handles mellem aktørerne, og der skabes dermed et marked, hvor ef-
terspørgsel efter og udbud af kvoter resulterer i en pris for disse (kvoteprisen).
For den enkelte virksomhed vil det være økonomisk optimalt at reducere udlednin-
gerne, hvis reduktionsomkostningerne er mindre end kvoteprisen. Omvendt vil det
være økonomisk optimalt at købe kvoter, hvis reduktionsomkostningerne er højere
end kvoteprisen. En mere ensartet kvotepris vil dermed sikre, at reduktionerne sker
der, hvor de er billigst på tværs af lande og de underlagte sektorer og vil sikre, at
væsentlige uudnyttede reduktionspotentialer kan realiseres. Dermed sørger kvote-
markedet for, at reduktionen i de europæiske udledninger opnås mere omkost-
ningseffektivt.
Regeringen ønsker en ambitiøs og omkostningseffektiv klimaindsats i EU, der dri-
ver den grønne omstilling både i Danmark og hele EU mod klimaneutralitet i senest
2050. I det lys arbejder regeringen blandt andet for en mere ensartet CO
2
-prissæt-
ning, der kan drive en omkostningseffektiv indfrielse af EU’s klimamål
på tværs af
sektorer og medlemslande. Regeringen støtter således en udvidelse af kvotehan-
del til at omfatte vejtransport og opvarmning af bygninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0555 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om de omkostningsmæssige gevinster ifm. udvidelse af kvotehandel, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2479500_0002.png
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2