Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0557
Offentligt
2607833_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. juli 2022
Folketingets Europaudvalg har i brev af 24. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
1 ad KOM (2021) 0557, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter
ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 1
Ministeren bedes redegøre for sin holdning til DI’s høringssvar til forslag til VE-di-
rektivet, hvor DI angiver, at direktivforslaget mangler fokus på bæredygtigheds- og
sikkerhedsmæssige krav til leverandører af havmøller og infrastruktur, og at
direktivforslaget bør sikre, at udbygningen af vedvarende energi ikke skader
miljøet?
Svar
DI’s bemærkninger fokuserer på et centralt og aktuelt emne, der er af betydning for
udbygningen af bl.a. havmøller og tilhørende infrastruktur i Danmark og Europa.
VE-projekter er allerede i dag omfattet af en række regler, der er fastsat ud fra hen-
syn til natur, miljø og sikkerhed. Det ændrer revisionen af VE-direktivet ikke på. Det
kan bl.a. fremhæves, at opstilling af vindmøller og etablering af den nødvendige el-
infrastruktur for at tilslutte møllerne til elnettet, er omfattet af miljøvurderingslovens
regler, og at det følger heraf, at opsætning af vindmøller mv. skal overholde både
gældende internationale og nationale regler ift. natur- og miljøbeskyttelse. Dertil er
det i Klimaaftale om grøn strøm og varme af 25. juni 2022 aftalt, at der skal sikres
øget bæredygtighed i de udbud, der er omfattet af aftalen.
Krav til vindmøllers sikkerhed er baseret på internationalt gældende standarder og
certificeringsprocedurer. Revisionen af VE-direktivet ændrer heller ikke på disse
krav og procedurer. I Danmark har man ved bekendtgørelse nr. 1773 fastsat krav til
vindmøller vedrørende teknisk certificering og servicering af vindmøller, som bl.a.
fastsætter krav til vindmøllers sikkerhed og støjudledning.
Regeringen har i forbindelse med forhandlingerne om forslaget til revision af VE-
direktivet arbejdet for, at VE-projekter skal kategoriseres som værende af offentlig
interesse og tjenende den offentlige sikkerhed. Der er behov for, at reguleringen af
VE-projekter i højere grad nuanceres for at tage hensyn til den essentielle rolle,
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
kom (2021) 0557 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens holdning til DI’s høringssvar til forslag til VE-direktivet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
som VE-projekter har både i forhold til den grønne omstilling, men også i forhold til
Europas sikkerhedspolitiske situation.
I den sammenhæng kan det fremhæves, at Europa-Kommissionen med sin REPo-
werEU-plan af 18. maj 2022 har fremsat et yderligere forslag til VE-direktivet om at
sikre hurtigere tilladelsesprocesser for opstilling af VE-projekter. Regeringen er po-
sitive over for intentionen bag forslaget, men er stadig ved at analysere de enkelte
dele af forslaget nærmere med henblik på at foretage en endelig vurdering af dets
rækkevidde. Fra dansk side ønsker vi at bidrage med de mange erfaringer, som vi
har fået med opsætning af VE-projekter, især offshore.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 2/2