Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0557
Offentligt
2607839_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. juli 2022
Folketingets Europaudvalg har i brev af 24. juni 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
2 ad KOM (2021) 0557, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stillet efter
ønske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 2
Hvordan vil ministeren sikre, at reguleringerne i det kommende VE-direktiv ikke
bliver for svære at administrere og håndhæve i f.eks. skibsfart branchen, jf. Danske
Rederiers høringssvar.
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at hverken revisionen af VE-direktivet eller Fuel
EU Maritime-forordningen, som der henvises til i Danske Rederiers høringssvar, er
færdigforhandlede, og at den endelige ordlyd af direktivet og forordningen derfor
endnu ikke er fastlagt.
Regeringen har i forhandlingerne om den igangværende revision af VE-direktivet
arbejdet for, at administrationen og håndhævelsen af de kommende bestemmelser
ikke bliver unødigt byrdefulde og vanskelige at gennemføre.
Det bemærkes desuden, at det kommende direktiv bl.a. forventes at bygge på de
data, der allerede indhentes via forordning nr. 2015/757 om overvågning, rapporte-
ring og verifikation af CO
2
-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv
2009/16/EF. VE-direktivet bygger derfor videre på eksisterende data og regler, som
skibsfartsbranchen allerede i dag er bekendt med. Derudover forventes det, at den
kommende forordning for det maritime område
FuelEU Maritime - også vil få ind-
flydelse på området.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1