Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0561
Offentligt
2514347_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
14. januar 2022
J nr.
-
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.har
i brev af 17. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål 1, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kim Valentin (V).
Spørgsmål 1
Vil ministeren uddybe de erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget til forord-
ning om bæredygtig flytransport for hhv. luftfartsoperatører og lufthavne?
Svar
Europa-Kommissions forslag om et europæisk iblandingskrav pålægger forpligtel-
ser for luftfartsoperatører, europæiske lufthavne og brændstofleverandører. Forplig-
telsen til iblanding pålægges brændstofleverandører i europæiske lufthavne.
Forslaget forventes at skabe øget efterspørgsel efter bæredygtigt flybrændstof, her-
under syntetiske flybrændstoffer. Det kan bidrage til at skabe et marked for produ-
center af bæredygtig og syntetiske flybrændstoffer, som kan have positive erhvervs-
økonomiske konsekvenser for danske virksomheder, der eksempelvis producerer
power-to-x.
Kommissionens forslag vurderes også at have erhvervsøkonomiske konsekvenser
for særligt luftfartsoperatørerne, som skal tanke brændstoffet. Det vurderes, at
øgede omkostninger, som følge af forslaget, vil blive overvæltet på forbrugerne
igennem stigende billetpriser på flyvninger. Kommissionen antager, at bæredygtigt
flybrændstof er op til tre gange dyrere end konventionelt flybrændstof. Iblandings-
kravet vil således medføre øgede omkostninger til flybrændstof. Kommissionen
estimerer dog en begrænset billetprisstigning på omkring 0,8 pct. i 2030. Det vil po-
tentielt medføre, at nogle rejsende vælger ikke at flyve, og således et lavere passa-
gergrundlag for både luftfartsoperatører og lufthavne. Da kravet vil være gældende
for alle EU-lande forventes den danske luftfartssektors konkurrenceposition dog
umiddelbart ikke forværret.
Det følger endvidere af Kommissionens forslag, at det påhviler luftfartsoperatører
(EU og ikke-EU), der letter fra en EU-lufthavn, at demonstrere, at minimum 90 pct.
af brændstofbehovet for ruter fra EU-lufthavne, er dækket med flybrændstof, der er
tanket i EU-lufthavne. Optankningsforpligtelsen skal minimere karbonlækage, og
begrænse flyselskabers mulighed for at ændre deres tankningsadfærd for at undgå
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
kom (2021) 0561 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om konsekvenser af forslaget til forordning om bæredygtig flytransport for hhv. luffartsoperatører og lufthavne, til Klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2514347_0002.png
iblandingskravet. Luftfartsoperatører vil således skulle indberette en række oplys-
ninger til de kompetente myndigheder, som kan medføre øget administrative om-
kostninger for luftfartsoperatørerne.
Kommissionen har derudover foreslået, at lufthavne forpligtes til at sikre infrastruk-
tur, der er nødvendig for levering, oplagring og påfyldning af brændstoffer, der inde-
holder andele af bæredygtige flybrændstoffer.
Bæredygtige flybrændstoffer, som kan bidrage til opfyldelse af iblandingskravene,
defineres
som ’drop-in’ brændstoffer.
De typer af bæredygtige flybrændstoffer, som
i dag er kendte, og som forventes fremstillet i nær fremtid, vil kunne iblandes di-
rekte med det fossile flybrændstof. Det vurderes på den baggrund, at lufthavnenes
nuværende infrastruktur vil kunne håndtere iblandingen af bæredygtige flybrænd-
stoffer uden, at det vil kræve nye, store investeringer i lufthavnenes tankningsinfra-
struktur.
Kommissionen lægger endvidere op til, at lufthavne forpligtes til at tilvejebringe in-
frastruktur for fremtidige teknologier, der kræver en anden infrastruktur end i dag.
Det kan kræve en ny tankningsinfrastruktur i lufthavnene, som kan medføre om-
kostninger for erhvervslivet. Kommissionen har ikke kunnet opgøre omkostningen
herved, idet der er tale om fremtidige teknologier, hvor man ikke har kendskab til
sådanne nye flybrændstoftyper eller den påkrævede tankningsinfrastruktur.
Regeringen mener derfor, at forpligtelsen først kan indgå i en revision af forordnin-
gen, når der er kendskab til efterspørgslen og konsekvenserne.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2