Europaudvalget 2024-25
KOM (2021) 0563
Offentligt
2989810_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022 - 13077
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes svar på EUU - KOM (2021) 0563 spørgsmål nr. 15 af 17. februar 2025.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
kom (2021) 0563 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvordan Kommissionens kompromisforslag adskiller sig fra det oprindelige forslag
2989810_0002.png
Spørgsmål
I Kommissionens oprindelige forslag blev muligheden for at give lempelser til særlige
brugere indskrænket. Af regeringens samlenotat fremgår det, at forslaget løbende er ble-
vet ændret af skiftende formandskaber. Kan ministeren redegøre for, hvordan kompro-
misforslaget adskiller sig fra Kommissionens oprindelige forslag med hensyn til mulighe-
den for at undtage og give lempelser til særlige erhverv og anvendelser? Derudover bedes
ministeren fremsende en liste over de undtagelser og lempelser, som Danmark anvender
under de gældende regler, samt de undtagelser og lempelser, der er indeholdt i kompro-
misforslaget, og som regeringen har til hensigt at benytte. Særligt ønskes en afklaring af,
hvorvidt regeringen planlægger at anvende lempelsesmuligheder for landbrug og fiskeri.
Svar
EU-Kommissionens forslag til revision af energibeskatningsdirektivet er blevet forhandlet
siden 2021, og det foreliggende kompromisforslag adskiller sig derfor på visse punkter fra
det fremsatte forslag.
I det gældende direktiv (2003/96/EF) er der en høj grad af fleksibilitet i forhold til at
gennemføre nationale undtagelser. I Danmark og i andre medlemsstater er der fx gen-
nemført en differentiering mellem afgiften for erhverv (procesforbrug) og ikke-erhverv
(almindeligt forbrug), fritagelse for CO
2
-afgift for energiintensive virksomheder, der er
omfattet af EU's kvotehandelssystem (ETSI), samt lave afgiftssatser på brændstof til spe-
cifikke formål som landbrug og fiskeopdræt. Samtidig indebærer direktivet en begrænset
mulighed for at afgiftspålægge brændstof til luftfart og søfart og regler om, at medlems-
stater ikke kan lægge afgift på energiprodukter, der anvendes til at producere energipro-
dukter.
EU-Kommissionens oprindelige forslag til revision af energibeskatningsdirektivet indebar
en begrænsning af adgangen til at indføre særlige lempelser og undtagelser til bestemte er-
hverv og forbrugere. Det betød, at bl.a. muligheden for at differentiere afgiften mellem
erhverv og ikke-erhverv ikke indgik i forslaget.
Samtidig indebar det oprindelige forslag en begrænsning af adgangen til at lempe energiaf-
giften for landbrug m.v. eller til opvarmning til fordel for energiintensive virksomheder.
Forslaget indebar desuden en ophævelse af den obligatoriske afgiftsfritagelse for luftfart
og søfart, hvilket ville indebære, at disse sektorer ville blive omfattet af afgift efter en
overgangsperiode. Forslaget indebar en videreførelse af, at medlemsstater ikke kan på-
lægge afgift på energiprodukter, der anvendes til at producere energiprodukter.
Det oprindelige forslag ville derfor gøre det vanskeligere for medlemslandene at tilpasse
energiafgifterne til nationale behov. Det ville bl.a. ikke være muligt at bevare den høje af-
gift for almindeligt forbrug og en lavere afgift for procesforbrug, ligesom det også ville
blive sværere at undtage specifikke sektorer som landbrug, fiskeopdræt eller andre særlige
erhverv, og at brændstof til bl.a. fiskeri skulle omfattes af afgift.
Side 2 af 3
kom (2021) 0563 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvordan Kommissionens kompromisforslag adskiller sig fra det oprindelige forslag
2989810_0003.png
I de ændringer af det oprindelige forslag, der er blevet indføjet under skiftende EU-for-
mandskaber, er der åbnet op for mere fleksibilitet, så medlemsstaterne har flere mulighe-
der for at gennemføre undtagelser eller lempelser til specifikke erhverv og anvendelser.
Det betyder bl.a., at differentieringen mellem erhverv og ikke-erhverv kan opretholdes
med højere afgifter til almindeligt forbrug og lavere afgifter til procesforbrug. Det betyder
også, at Danmark kan have lempede afgifter for fx landbrug og fiskeopdræt, hvis det vur-
deres nødvendigt for at sikre konkurrenceevne og bæredygtighed.
Kompromisforslaget indebærer desuden, at mulighederne for at afgiftspålægge brændstof
anvendt i luftfart og søfart, herunder fiskeri, begrænses svarende til det gældende direktiv.
Omvendt indebærer forslaget, at energiprodukter, der anvendes til at producere energi-
produkter, kan afgiftspålægges af miljøpolitiske hensyn.
Endelig gives øget fleksibilitet ved anvendelsen af lavere afgifter for specifikke brændsler,
kompensationsmuligheder for sektorers udfordringer, fortsat anvendelse af eksisterende
undtagelser samt mulighed for skræddersyede nationale løsninger. Samlet set giver kom-
promisforslaget Danmark og andre medlemslande mere fleksibilitet og kontrol over,
hvordan de kan håndtere energibeskatning på en måde, der tager hensyn til specifikke ud-
fordringer og behov i sektorer som landbrug, fiskeri og transport.
Regeringen har på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til, hvordan en revision af ener-
gibeskatningsdirektivet skal implementeres i Danmark. Det gælder også i forhold til land-
brug og fiskeri. De danske afgifter på fx landbrugets diesel til traktorer mv. er over de fo-
reslåede forhøjelser af minimumsafgifter. Landbruget og fiskeriet vil dermed med det for-
slag, der ligger nu, ikke umiddelbart blive påvirket. Desuden videreføres de undtagelses-
muligheder, som for disse sektorer indgår i det gældende direktiv, med revisionen.
For et overblik over forskellene mellem EU-Kommissionens oprindelige forslag og det
aktuelle kompromisforslag henvises til tabel 1 i samlenotatet til Forslag til revision af
energibeskatningsdirektivet (ETD) af 30. januar 2025.
Side 3 af 3