Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0581
Offentligt
2473660_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
4. november 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 vedr. KOM (2021) 0581
(Alm. del) af 7. oktober 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Som opfølgning på forelæggelsen i Europaudvalget den 1. oktober 2021 af Kom-
missionens præsentation af en pakke af forslag på forsikringsområdet, bedes mini-
steren opridse effekterne af reglerne i Danmark.
Svar
Kommissionen har 22. september 2021 fremsat forslag til revision af Solvens II-
direktivet, der sætter rammen for
EU’s
overordnede regler på forsikringsområdet
(Solvens II-reglerne). Solvens II-reglerne omfatter de fleste typer af forsikringssel-
skaber, herunder skadesforsikringsselskaber, genforsikringsselskaber samt livsfor-
sikringsselskaber. De fleste danske pensionsselskaber er livsforsikringsselskaber og
er dermed underlagt Solvens II. I Danmark er det derudover besluttet, at de fleste
danske pensionsselskaber, der ikke er livsforsikringsselskaber (dvs. tværgående
pensionskasser), også skal være underlagt Solvens II-reglerne, ud fra hensynet om
at kunderne i hele pensionssektoren skal have en ensartet beskyttelse.
Revisionen af Solvens II-direktivet vil blive suppleret med en revision af den tilhø-
rende delegerede forordning (Solvens II-forordningen). Effekterne af forslaget vil
afhænge af udformningen af ændringerne til direktivet og de efterfølgende ændrin-
ger af den delegerede forordning.
Revisionen af Solvens II-direktivet skal bl.a. bidrage til, at forsikringsselskaber kan
foretage flere langsigtede investeringer, fx i aktier, herunder for at understøtte den
grønne omstilling. Derudover skal det sikres, at selskaberne er robuste over for ren-
ter, som er meget lave eller negative samt mulige udsving i renterne, hvilket der i
dag ikke er taget tilstrækkeligt højde for i reglerne.
Kommissionen har oplyst, at den skønner, at ændringerne i forslaget på kort sigt
vil indebære, at forsikringssektoren i EU-landene som helhed vil have op til 90
mia. euro mere i "fri" kapital til rådighed (dvs. kapital, der lægger ud over kapital-
kravene). Kommissionen skønner, at selskaberne, når ændringerne i kapitalkra-
vene mv. er endeligt indfaset i 2032,
vil have omtrent den samme mængde ”frie”
kapital (ud over kapitalkravene) til rådighed som i dag eller mere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0581 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om effekterne i Danmark af Kommissionens pakke af forslag på forsikringsområdet, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Nogle af de forslåede ændringer kan ifølge Kommissionen betyde en stigning i ka-
pitalkravet, mens andre dele kan betyde et fald. Et stigende kapitalkrav kan bl.a.
skyldes, at selskaberne i højere grad skal beregne værdiren af deres langsigtede for-
pligtelser pba. de gældende markedsrenter, hvor beregningerne i dag til dels er ba-
seret på rentesatser skønnet af myndighederne. Den ændrede beregningsmetode
indebærer, at værdien af selskabernes fremtidige forpligtelser stiger. Et fald kan
bl.a. skyldes, at flere investeringer vil kunne kategoriseres som langsigtede, og der-
med opnå et lavere kapitalkrav. Kommissionen har ikke oplyst konsekvenserne af
sit forslag for de enkelte EU-lande.
På ECOFIN 5. oktober 2021 drøftede vi sagen på baggrund af en præsentation fra
Kommissionen. Jeg lagde bl.a. vægt på behovet for at fastholde en risikobaseret
tilgang til kapitalkravene og understregede, at der samtidig skal tages højde for ef-
fekterne på nationalt plan. Det vil vi fra dansk side have fokus på i de videre for-
handlinger. Det samme ventes andre lande at have.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at Kommissionen konkretiserer de påtænkte
ændringer af den delegerede forordning som led i forhandlingerne om revision af
Solvens II-direktivet, således det er muligt nærmere at vurdere konsekvenserne.
Konsekvenserne i Danmark af forslaget til revision af Solvens II-direktivet vurderes
foreløbigt i grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg, herunder de
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
Der henvises i øvrigt til samlenotat til Udvalget ifm. ECOFIN 5. oktober 2021,
hvor Kommissionen præsenterede sin pakke på forsikringsområdet, herunder for-
slag om revision af Solvens II-reglerne.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister