Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0581
Offentligt
2473651_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
4. november 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 vedr. KOM (2021) 0581
(Alm. del) af 7. oktober 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Deler ministeren bekymringen fra Forsikring og Pension (folketingsåret 2020-2021,
jf. EUU alm. del
bilag 609) for, at forslagene vil føre til lavere afkast for pensi-
onsopsparere og lavere provenu fra pensionsskatten, og at forslagene vil lægge en
dæmper på investeringer i samfundsgavnlige aktiviteter som f.eks. nye boliger, in-
frastruktur til danskerne og den grønne omstilling.
Svar
Forsikring & Pension refererer i sit notat til Udvalget (EUU alm. del
bilag 609) til
anbefalinger til ændringer af
EU’s forsikringsregler (Solvens
II), der er udarbejdet
af Den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensi-
onsordninger (EIOPA). Anbefalingerne er udarbejdet på anmodning fra og som
input til Kommissionen.
Kommissionen har 22. september 2021 fremsat forslag til revision af Solvens II-
direktivet. En stor del af forslaget indebærer forslag om ændring af Kommissionens
beføjelser til at vedtage delegerede retsakter. Revisionen af Solvens II-direktivet skal
således suppleres med en revision af den tilhørende delegerede forordning (Solvens
II-forordningen) for at de samlede ændringer af Solvens II-reglerne er gennemført.
De samlede ændringer afviger på nogle
punkter fra EIOPA’s anbefalinger,
herun-
der trækker Kommissionens forslag i en mere lempelig retning ift., hvordan sel-
skaberne tager højde for meget lave og negative renter samt mulige udsving i ren-
terne.
Kommissionen har oplyst, at den skønner, at de samlede ændringer vil indebære, at
forsikringssektoren i EU-landene som helhed på kort sigt vil have op til 90 mia.
euro mere i "fri" kapital til rådighed (dvs. kapital, der lægger ud over kapitalkravene).
Kommissionen skønner, at selskaberne, når ændringerne i kapitalkravene mv. er
endeligt indfaset i 2032, vil
have omtrent den samme mængde ”frie” kapital (ud
over kapitalkravene) til rådighed som i dag eller mere. Dermed vil den samlede for-
sikringssektor i EU kunne opretholde omtrent det samme niveau af investeringer i
realøkonomien som i dag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0581 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorvidt ministeren deler bekymringen fra Forsikring og Pension for, at forslagene vil gøre til lavere afkast for pensionsopsparere og lavere provenu fra pensionsskatten, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Regeringen lægger vægt på, at ændringer af Solvens II-reglerne skal understøtte reg-
lernes overordnede formål om at sikre beskyttelse af forsikringstagerne og at un-
derstøtte den finansielle stabilitet. Regeringen lægger vægt på, at kapitalkravene i
Solvens II fortsat sikrer, at forsikrings- og pensionsselskaber er solvente og kan
imødekomme deres forpligtelser og at kapitalkravene er risikofølsomme, dvs. at de
afspejler de reelle risici. Regeringen støtter og vil arbejde for, at forsikrings- og pen-
sionsselskaber bidrager med langsigtede investeringer, herunder i den grønne om-
stilling. Regeringen vil arbejde for, at ændringer af Solvens II, herunder ændringer,
der måtte indebære flere omkostninger for selskaberne, bidrager med merværdi for
forbrugerne og selskaberne. Ændringerne skal derudover sikre proportionalitet,
herunder hensyn til små og mindre forsikrings- og pensionsselskaber.
Kommissionen har ikke oplyst konsekvenserne af sit forslag for de enkelte EU-
lande.
Regeringen vil foreløbigt vurdere effekterne af forslaget i Danmark i grund- og nær-
hedsnotat til Folketingets Europaudvalg, herunder de samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser. På den baggrund vil regeringen
fastlægge sin foreløbige generelle holdning til forslaget.
Der henvises i øvrigt til svar på EUU spørgsmål 1. vedr. KOM (2021) 0581.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister