Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0582
Offentligt
2473742_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
4. november 2021
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 vedr. KOM (2021) 0582
(Alm. del) af 7. oktober 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Kan ministeren uddybe, hvad de administrative og økonomiske konsekvenser vil
være for Danmark af, at der enten skal oprettes en afviklingsmyndighed eller udpe-
ges en eksisterende myndighed til at være det, og hvilken af de to muligheder vil
ministeren pege på i Danmark?
Svar
Kommissionen har 22. september 2021 fremsat forslag til direktiv om genopretning
og afvikling af forsikringsselskaber. Forslaget indebærer bl.a. krav om, at EU-lan-
dene enten opretter en ny national afviklingsmyndighed eller udpeger en eksiste-
rende myndighed til afviklingsmyndighed. Afviklingsmyndigheden vil få beføjelser
til at sikre, at forsikringsselskaber, der kommer i økonomisk uføre, dvs. bliver nød-
lidende, kan bevare nødvendige funktioner og at sikre en ordentlig afvikling, der
varetager hensynet til forsikringstagernes interesser.
Der er endnu ikke taget stilling til, hvem der skal være afviklingsmyndighed i Dan-
mark i medfør af forslaget. Forslaget er fremsat for kort tid siden, og forhandlin-
gerne er netop indledt. Rammerne for myndigheden ligger derfor ikke fast. Der vil
senest ifm. dansk implementering af direktivet i national lovgivning skulle tages stil-
ling til, hvem der skal være afviklingsmyndighed. Det vil bl.a. ske efter vurdering af
de administrative og økonomiske konsekvenser herved, hvilket endnu udestår, lige-
som der skal sikres sammenhæng med eksisterende danske regler på området.
Det bemærkes, at Finanstilsynet i dag har ansvar for at gennemføre de gældende
regler i Danmark vedr. genopretning af nødlidende forsikringsselskaber. Reglerne
indebærer bl.a., at hvis et selskab bliver nødlidende, kan Finanstilsynet påbyde sel-
skabet at udarbejde en redegørelse for selskabets økonomiske stilling. Hvis selska-
bet ikke lever op til kapitalkravet, skal selskabet udarbejde en genopretningsplan,
som skal godkendes af Finanstilsynet. Hvis ikke selskabet kan levere en tilfredsstil-
lende genopretningsplan, eller hvis genopretningsplanen ikke virker efter hensigten,
vil konsekvensen i sidste ende være, at Finanstilsynet kan inddrage selskabets tilla-
delse, hvorefter selskabet i så fald går i afvikling.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0582 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvad de administrative og økonomiske konsekvenser vil være for Danmark af, at der enten skal oprettes en afviklingsmyndighed eller udpeges en eksisterende myndighed til at være det, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Et skadesforsikringsselskab vil som udgangspunkt blive afviklet som konkursbo,
hvor de sikrede har en fortrinsstilling forud for de fleste andre kreditorer. Derud-
over vil de sikrede under en række forsikringer blive dækket i Garantifonden for
skadesforsikringsselskaber. For livsforsikringsselskaber vil afvikling i konkurs inde-
bære, at forsikringsbestanden overføres til et administrationsbo, hvis ikke forsik-
ringsbestanden kan overdrages til et eller flere andre selskaber. Formålet med afvik-
lingsreglerne er overordnet set at give forsikringstagerne og de sikrede højest mulig
dækning fra forsikringerne i tilfælde af konkurs.
Der henvises i øvrigt til samlenotat til Udvalget ifm. ECOFIN 5. oktober 2021,
hvor Kommissionen præsenterede sin pakke på forsikringsområdet, herunder for-
slag om genopretning og afviklings af forsikringsselskaber.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister