Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 ad KOM (2021) 0662
(Alm. del) af 17. november 2021 stillet efter ønske fra Kim
Valentin (V)
Spørgsmål
I forbindelse med den aktuelle evaluering af EU’s finanspolitiske rammer, vil mini-
steren så uddybe, hvorfor den økonomiske situation under krisen ifølge Kommis-
sionen har vist udfordringer ved finanspolitiske indikatorer, der er ikke observer-
bare?
Svar
Debatten om finanspolitiske indikatorer, der ikke er observerbare, har stået på i
mange år. Debatten fokuserer typisk på måling af økonomiens potentielle produk-
tion. Potentiel produktion betegner det produktionsniveau, hvor økonomien ope-
rerer på
”normal
kapacitet”, dvs. det produktionsniveau økonomien kan præstere,
uden at der på længere sigt opstår inflationspres. Den potentielle produktion benyt-
tes til at beregne outputgabet, som er forskellen mellem faktisk BNP og den poten-
tielle produktion. Således er outputgabet et mål for konjunktursituationen og pres-
set på økonomien. Outputgabet er vigtig at kende for bedst muligt at kunne plan-
lægge en økonomisk politik, der understøtter en jævn økonomisk udvikling uden
perioder med overophedning og efterfølgende abrupte tilbageslag.
Den potentielle produktion og outputgabet indgår forskellige steder
i EU’s finans-
politiske regler. Outputgabet indgår bl.a. i beregningen af den strukturelle saldo,
hvor outputgabet bruges til at rense den faktiske saldo for konjunkturernes påvirk-
ning. Outputgabet er også med til at fastlægge kravene til de finanspolitiske tilpas-
ninger under reglerne om tilpasning hen imod de mellemfristede mål for den struk-
turelle saldo, som hvert EU-land fastsætter nationalt inden for rammerne af EU-
reglerne. I tilfælde af en lavkonjunktur, dvs. en situation hvor outputgabet er nega-
tivt, og den faktiske saldo generelt er lavere end den strukturelle, tillader de finans-
politiske regler større strukturelle underskud, og dermed et større manøvrerum for
finanspolitikken. Modsat når konjunktursituationen er god, vil de finanspolitiske
regler tilsige strukturelle budgetforbedringer hen imod de mellemfristede mål.
Den potentielle produktion og outputgabet spiller også en rolle ift. at vurdere, om
et land befinder sig i et alvorligt økonomisk tilbageslag ifm. helhedsvurderinger af
et brud på grænsen for faktiske underskud på 3 pct. af BNP. Outputgabet indgår
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K