Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0662
Offentligt
2500084_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 3 ad KOM (2021) 0662
(Alm. del) af 17. november 2021 stillet efter ønske fra Kim
Valentin (V)
Spørgsmål
Hvordan mener ministeren, Danmark kan reducere den offentlige gæld?
Svar
Finanspolitikken er overordnet tilrettelagt ud fra et mål om finanspolitisk holdbar-
hed, hvilket er understøttet ved det mellemfristede mål om strukturel balance mel-
lem indtægter og udgifter i 2025. Den offentlige bruttogæld (opgjort ved ØMU-
gælden)
som ved udgangen af 2020 var steget til ca. 42 pct. af BNP, herunder
som følge af udskydelser af virksomhedernes moms- og skatteindbetalinger under
coronakrisen
skønnes at aftage til ca. 38 pct. af BNP i 2025
jf. figur 1.
ØMU-gæl-
den ventes således at holde god afstand til
EU’s
grænse i Stabilitets- og Vækstpag-
ten på 60 pct. af BNP og er samtidigt fortsat lav i internationalt perspektiv, lige-
som Danmark fortsat har den højeste internationale kreditvurdering (AAA-rating).
Figur 1
Nettogæld og ØMU-gæld, 2005-2025
Pct. af BNP
Pct. af BNP
100
80
Grænse for ØMU-gæld i Stabilitets- og Vækstpagten
60
40
20
100
80
60
40
20
0
-20
05
06
07
08
09
10
11
12
13
Nettogæld
14
15
16
17
18
19
20
ØMU-gæld
21
22
23
24
25
0
-20
Kilde:
Opdateret 2025-forløbet: Grundlag for udgiftslofter 2025,
august 2021.
ØMU-gælden er et bruttogældsbegreb, som især anvendes i forhold til EU-reg-
lerne. Et underskud på den offentlige saldo medfører
alt andet lige
en stigning
i ØMU-gælden. Ændringer i indeståendet på statens konto i Nationalbanken samt
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
kom (2021) 0662 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvordan Danmark kan reducere den offentlige gæld, til finansministern, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
ændringer i de statslige fondes beholdning af statsobligationer kan imidlertid med-
føre, at ØMU-gælden falder på trods af et offentligt underskud. Det skyldes, at
statens konto i Nationalbanken ikke modregnes i opgørelsen af ØMU-gælden,
mens fondenes beholdning af statsobligationer bliver modregnet.
I forhold til statens solvens og vurderingen af finanspolitikkens langsigtede hold-
barhed er det imidlertid den
offentlige nettogæld,
der er det centrale gældsbegreb. Før
coronakrisen havde Danmark en negativ offentlig nettogæld svarende til en of-
fentlig nettoformue på godt 6 pct. af BNP i 2019. På trods af underskuddet på
den faktiske offentlige saldo voksede nettoformuen i løbet af 2020, hvilket pri-
mært afspejlede kursændringer på de offentlige aktiver og passiver, herunder sær-
ligt kursstigninger på statens aktiebeholdning i energiselskabet Ørsted A/S. Frem
mod 2025 ventes den offentlige sektor fortsat at have en nettoformue, dvs. større
finansielle aktiver end den offentlige bruttogæld (passiverne).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister