Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0706
Offentligt
2611755_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. august 2022
Miljøministerens endelige besvarelse af spørgsmål fra Europaudvalget stillet den 24. juni 2022
efter ønske fra Kim Valentin (V).
KOM (2021) 0706
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilgængeliggørelse på
EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er
forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning
(EU) nr. 995/2010 (EØS-relevant tekst).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren
bedes oplyse omfanget af de nævnte krav om due diligence-systemer
og sporbarhed i forordningsforslag om krav til visse råvarer og produkter
associeret med afskovning og skovforarmelse, der som nævnt vil have
erhvervsøkonomiske konsekvenser og produktionsomkostninger for
virksomhederne. Ministeren bedes kommentere, Dansk Skovforenings
bemærkning om, at due-diligence erklæringen ikke vil skabe en bedre
håndhævelse af reglerne. Mener ministeren, der er behov for en analyse af
kravene?”
Svar:
Afskovningsforslaget
skelner mellem hhv. ’økonomiske operatører’ og ’forhandlere’,
hvortil der
stilles forskellige krav om due diligence. Generelt er forhandlere underlagt lettere forpligtelser
end de økonomiske operatører. Økonomiske operatører
samt forhandlere, der ikke er SMV’er,
skal foretage due diligence i tre trin. Disse trin er hhv. 1) indsamling af information, 2)
risikovurdering, og 3) risikoreduktion. Virksomheden skal bl.a. indsamle information om, hvor
råvaren er høstet via geografiske koordinater, samt forholde sig til, om der kan være risiko for, at
produktet ikke overholder kravene i afskovningsforordningen. Til dette skal virksomheden derfor
have relevante procedurer på plads til at håndtere evt. risici.
Miljøministeren mener, at fælleseuropæiske regler om due diligence er nødvendige for at dæmme
op mod EU-drevet skovrydning og skovforringelse, samt at sikre lige konkurrencevilkår for
danske virksomheder. Due diligence og sporbarhed er afgørende for at sikre, at de omfattede
produkter ikke har bidraget til skovrydning og skovforringelse. Due diligence kan bl.a. være med
til at give virksomheder og myndigheder et overblik over det enkelte produkts oprindelse. Due
diligence erklæringer kan i den sammenhæng være med til at skabe transparens gennem
værdikæden.
Under forhandlingerne har Danmark arbejdet for, at kravene om due diligence for forhandlere,
der ikke er SMV’er, simplificeres for at undgå såkaldt dobbelt due diligence. Dette er dog under
forudsætning af, at sporbarheden sikres mellem økonomiske operatører og forhandlere, herunder
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
kom (2021) 0706 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om omfanget af de nævnte krav om due diligence-systemer og sporbarhed i forordningsforslag om krav til visse råvarer og produkter associeret med afskovning og skovforarmelse, til miljøministeren, kopi til udenrigsministeren
at forhandlere stadig har et ansvar for de produkter, de gør tilgængelige. Dette lykkedes Danmark
bl.a. med under forhandlingerne i Rådet.
Miljøministeren mener ikke, der pt. er behov for yderligere analyser af due diligence kravene,
men bakker op om forslagets krav om revision efter to år, så der her kan foretages evt.
nødvendige og hensigtsmæssige justeringer af kravenes omfang og indhold.
2