Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0762
Offentligt
2616826_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 6083
1. september 2022
Europaudvalget har i brev af 4. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 15 (alm.
del) til KOM (2021) 0762, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 15:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke konkrete skridt regeringen har taget i arbej-
det med at sikre indførslen af en social protokol i EU-traktaten
Svar:
Jeg har ved flere lejligheder fremhævet regeringens langsigtede vision om indfø-
relse af en social protokol ved møder med mine europæiske kollegaer og over for
Kommissionen. Indførelse af en social protokol på traktatniveau vil kræve en æn-
dring af Lissabontraktaten. Regeringen mener ikke, at tiden er til igangsættelse af
en langvarig proces mhp. ændringer af traktaterne, men derimod at levere konkrete
resultater på de udfordringer som europæiske borgere og virksomheder står over-
for.
Regeringen arbejder dog hele tiden for en fair bevægelighed i EU, der tager hensyn
til arbejdstagernes rettigheder. Det er et område, som jeg løbende drøfter med kol-
leger i EU-landene også i forbindelse med forhandlinger på mit ministerområde.
Regeringen har de seneste år taget en række initiativer for at sikre en fair bevæge-
lighed. Jeg vil gerne fremhæve indsatsen for at sikre ordentlige løn- og arbejdsvil-
kår for atypiske beskæftigede, styrkelsen af Arbejdstilsynet kontrol og tilsyn på
store offentlige infrastrukturprojekter, samt indførelse af et pilotprojekt med ID-
kort på store offentlige byggepladser, som jeg ser gode perspektiver i. Bekæmpelse
af social dumping er generelt en stor prioritet for regeringen, hvor blandt andet det
fælles myndighedssamarbejde mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og politiet
bidrager med målrettede kontrolaktioner samt værdifuld erfaringsgrundlag om ud-
viklingen i arbejdslivskriminalitet.
Disse ambitioner går igen i regeringens reformudspil Danmark kan mere I. På den
baggrund vil vi nu stille skærpede krav ved udstationering af 3. landsborgere i Dan-
mark, holde at arbejdsgivere oppe på, at deres ansatte kan fremvise identifikations-
papirer, og vi vil fremadrettet stille krav om og fører tilsyn med, at arbejdsgivere
sørger for gode og tidsvarende boligforhold, når de indkvarterer deres ansatte.
kom (2021) 0762 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvilke konkrete skridt regeringen har taget i arbejdet med at sikre indførslen af en social protokol i EU-traktaten, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Inden for den nærmeste fremtid vil der også være lejlighed til at arbejde for, at ar-
bejdskraftens fri bevægelighed i EU bliver endnu mere fair. Det sker blandt andet,
når Kommissionen skal tage anvendelsen og gennemførelsen af direktivet om æn-
dring af udstationeringsdirektivet (direktiv 2018/957) op til revision. Dette senest
den 30. juli 2023. Kommissionen skal i den forbindelse særligt fokusere på, om der
er behov for yderligere foranstaltninger med henblik på at sikre ensartede vilkår og
beskytte arbejdstagerne i forbindelse med brug af underleverandører og inden for
vejtransportområdet. Det er nogle af de områder, hvor regeringen har fokus på for
at sikre arbejdstagernes vilkår på det indre marked.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2