Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0762
Offentligt
2686787_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Søren Søndergaard
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 548
3. april 2023
EUU har i brev af 6, marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 17 (alm. del), som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 17:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen i de afsluttende forhandlinger
om Rådets holdning til et platformsdirektiv støttede det tjekkiske kompromisfor-
slag med en formodningsregel, hvor 3 ud af 7 kriterier skulle opfyldes.
Spørgsmålet stilles i lyset af:
1) At mandatet fra Europaudvalget den 22. november 2022 fastslog, at regeringen
”… lægger vægt på, at direktivets formodningsregel indeholder fælles kriterier på
EU-niveau samt omvendt bevisbyrde, og støtter Kommissionens forslag som det
mest balancerede”,
dvs. en formodningsregel, hvor 2 ud af 5 kriterier skulle opfyl-
des.
2) At en række lande (herunder Holland, Belgien, Luxembourg, Spanien, Portugal,
Slovenien og Rumænien) stemte imod det tjekkiske kompromisforslag ud fra
samme holdning, som lå bag Europaudvalgets mandat.
Svar:
Regeringen bakker op om en klar formodningsregel, der ligger så tæt på Kommis-
sionens oprindelige forslag, som muligt. Kommissionen har i sit lovforslag frem-
lagt en balanceret formodningsregel, der kan bidrage til at sikre korrekt beskæfti-
gelsesstatus for platformsarbejdere. Det er samtidig regeringens ønske, at der ska-
bes et flertal i Rådet for at fremme direktivforslaget, så vi kan komme i gang med
trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet om regulering af området.
Det er vigtigt at huske, at der er tale om en forhandling, og at medlemslandene for
så vidt angår formodningsreglen står langt fra hinanden. Således arbejder en række
medlemslande for en udvanding af formodningsreglen, mens andre arbejder for, at
flest muligt omfattes af direktivet.
Det tidligere tjekkiske formandskabs kompromisforslag fra rådsmødet i december
2022 forsøgte på at bygge bro mellem disse to grupper med forslag om en formod-
ningsregel, hvor tre ud af syv kriterier skal være opfyldt for, at en platformsarbej-
der formodes at være lønmodtager. Det lykkedes lige akkurat ikke at samle det
kom (2021) 0762 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorfor regeringen i de afsluttende forhandlinger om Rådets holdning til et platformsdirektiv støttede det tjekkiske kompromisforslag om en formodningsregel, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
nødvendige kvalificerede flertal for forslaget. Der er dog fortsat en bred forståelse i
Rådet om, at balancen skal findes tæt på dette kompromisforslag.
Det er min klare opfattelse, at regeringen både på rådsmødet i december og i de
fortsatte bestræbelser på at opnå enighed om direktivforslaget arbejder helt inden-
for rammerne af det mandat, der blev givet den 22. november 2022; dvs. at regerin-
gen jf. mandatet i forhandlingerne;
-
-
”lægger
vægt på, at direktivets formodningsregel indeholder fælles krite-
rier på EU-niveau samt omvendt bevisbyrde, og finder Kommissionens
forslag mest balanceret.”
”lægger stor vægt på, at direktivet vil bidrage til at sikre korrekt beskæfti-
gelsesstatus for personer, der udfører arbejde gennem digitale arbejdsplat-
forme”, samt på at ”reelle selvstændige kan forblive selvstændige”.
Det er vigtigt for regeringen at få vedtaget et direktiv, som kan medvirke til at sikre
bedre arbejdsvilkår for personer, der udfører platformsarbejde. Digitale forandrin-
ger giver nye muligheder, men samtidig også nye udfordringer på arbejdsmarkedet,
hvilket Kommissionens forslag adresserer. Derfor ønsker denne regering
ligesom
den tidligere regering
også en snarlig vedtagelse af direktivet.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2