Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0762
Offentligt
2531341_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1020
21-02-2022
Folketingets Europaudvalg har i brev af 27. januar 2022 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard og Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 3:
”Ministeren
bedes redegøre for, om beskrivelsen af de fem kriterier vedrørende
formodningsreglen i artikel 4 i forslag til direktiv om platformsarbejde medfører en
begrænsning for en dansk definition af lønmodtagerbegrebet, hvis det i øvrigt
respekterer EU-Domstolens
nuværende praksis?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg oplyse, at der i dansk ret ikke findes en tværgående generel
definition af lønmodtagerbegrebet. I stedet defineres lønmodtagerbegrebet i rela-
tion til hver enkelt lovs anvendelsesområde under hensyn til lovens specifikke be-
skyttelsesformål.
Det fremgår af direktivforslagets betragtning 25, at kriterierne i formodningsreglen
bør være inspireret af EU-retlig praksis og national retspraksis og tage hensyn til
nationale begreber vedrørende ansættelsesforhold.
For regeringen er det vigtigt, at udformningen af et direktivs formodningsregel
rammer den rette balance, således at den kun omfatter personer, der reelt er ar-
bejdstagere ud fra en vurdering af de faktiske omstændigheder, og at medlemslan-
dene samtidigt sikres fleksibilitet og fortsat nationalt råderum, bl.a. i forhold til
lønmodtagerbegrebet og arbejdsmarkedsparternes rolle.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister