Europaudvalget 2023-24
KOM (2021) 0784
Offentligt
2788769_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. november 2023
Internationalt kontor
Mads Vigsø Bendsen
2023-08203
3035004
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 til KOM (2021) 0784 fra Folketingets
Europaudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1, som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 30. oktober 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Ulrik Enemark Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
kom (2021) 0784 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om fortsat dansk deltagelse i Prüm-samarbejdet om elektronisk udveksling af data, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 1 til KOM (2021) 0784 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes give en status for bestræbelserne på at opnå
en løsning for fortsat dansk deltagelse i Prüm-samarbejdet om
elektronisk udveksling af data (herunder fingeraftryk og dna) til
brug for politisamarbejde, som Danmark står til at ryge ud som
følge af retsforbeholdet; idet det bemærkes, at Europaudvalget
senest er blevet orienteret om sagen 3. juni 2022, hvor den
daværende justitsminister lovede at holde udvalget løbende
orienteret.”
Svar:
EU-Kommissionen fremlagde den 24. juli 2020 sin strategi for EU’s
sikkerhedsunion (KOM(2020) 605) og efterfølgende – den 8. december
2021 – en række forslag, der tilsammen udgør et fælles kodeks for
politisamarbejde. Kommissionens forslag til forordning om automatiseret
dataudveksling med henblik på politisamarbejde (Prüm II) udgjorde en del
af denne pakke, og er en videreudvikling af det eksisterende mellemstatslige
Prüm-samarbejde, som Danmark i dag deltager i. Danmarks nuværende
deltagelse baserer sig på Rådets rammeafgørelser 2008/615/RIA og
2008/616/RIA om intensivering af det grænseoverskridende samarbejde,
navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.
Forslaget til Prüm II-forordningen er imidlertid omfattet af retsforbeholdet,
hvorfor Danmark som udgangspunkt ikke vil kunne deltage heri.
Det nuværende Prüm-samarbejde kan overordnet inddeles i to søjler
bestående af henholdsvis informations- og dataudveksling og operativt
politisamarbejde. Kommissionens forslag til Prüm II-forordning vedrører
alene søjlen om dataudveksling, og forslaget påvirker således ikke
Danmarks mulighed for fortsat at kunne deltage i søjlen vedrørende
operativt politisamarbejde.
Det er Justitsministeriets og Rigspolitiets vurdering, at en situation, hvor
Danmark må forlade Prüm-samarbejdet om dataudveksling, vil stille dansk
politi dårligere end i dag i samarbejdet med de øvrige medlemsstater.
Regeringen arbejder derfor for at finde en løsning, hvor Danmarks også
fremtidigt vil kunne deltage.
Det har bl.a. været afsøgt, i hvilket omfang forslaget har kunne tilpasses til
at udgøre en udbygning af Schengenreglerne med den virkning, at Danmark
Side 2/3
kom (2021) 0784 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om fortsat dansk deltagelse i Prüm-samarbejdet om elektronisk udveksling af data, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
efter forslagets vedtagelse ville kunne tilslutte sig forslaget på
mellemstatsligt grundlag i overensstemmelse med artikel 4 i Protokollen om
Danmarks stilling. En sådan løsning har imidlertid ikke vist sig mulig,
herunder henset til manglende opbakning fra andre medlemsstater.
På den baggrund pågår der fortsat dialog mellem regeringen og
Kommissionen og Rådet om håndteringen, herunder muligheden for at
deltage via et alternativt aftalegrundlag.
Aktuelt er Kommissionens forslag til Prüm II-forordning – efter der blev
opnået enig om generel indstilling i Rådet i juni 2022 – under forhandling
med Europa-Parlamentet. Såfremt forslaget vedtages, forventes de nye
regler at træde i kraft til 2027.
Side 3/3