Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0803
Offentligt
2653251_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. januar 2023
J nr.
2022-4884
Folketingets Europaudvalg har i brev af 8. december 2022 stillet følgende spørgs-
mål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergård (EL).
Spørgsmål 1 vedr. KOM (2021) 0803
I forlængelse af drøftelserne på mødet i Folketingets Europaudvalg den 2. decem-
ber 2022 bedes ministeren oplyse, hvad der ligger i den række af delegerede rets-
akter, som Kommissionen bemyndiges til at udstede med ændringen af gasdirekti-
vet?
Svar
Kommissionen får i henhold til den foreslåede revision af gasdirektivet bemyndi-
gelse til at udstede delegerede retsakter inden for nogle specifikke emner/områ-
der. Nedenfor beskrives, hvilke områder og kommende retsakter der er tale om.
1. Certificering af vedvarende og kulstoffattige brændsler (artikel 8)
Det følger af forslaget, at vedvarende gasser skal certificeres i overensstemmelse
med direktivet om vedvarende energi, og at de økonomiske aktører i forhold til
kulstoffattige brændsler (gasser og brint) skal påvise, at besparelserne i drivhus-
gasemissionerne udgør mindst 70 pct.
I henhold til forslaget skal Kommissionen senest den 31. december 2024 vedtage
en delegeret retsakt til at præcisere metoden til vurdering af besparelser i driv-
husgasemissioner fra brændsler med lavt kultstofindhold. Kravet om, at der skal
nås en besparelse på 70 pct. og bestemmelser om, hvad der skal til for at være
omfattet af kategorien ”kulstoffattig”,
fastsættes i basisretsakten (direktivet). Selve
bemyndigelsen er dermed uproblematisk.
Det bemærkes, at Danmark i forhandlingerne arbejder for, at der skelnes mellem
gasser (herunder brint) baseret på henholdsvis vedvarende energi og kulstoffat-
tige brændsler.
2. Adskillelse (unbundling) af hhv. transmissionssystemejere, lagersystemope-
ratører og brintlageroperatører (artikel 56) og certificering af disse i forhold til
tredjelande (artikel 66)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
kom (2021) 0803 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om rækkevidden af de delegerede retsakter vedr. ændringen af gasdirektivet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2653251_0002.png
Kommissionen får beføjelse til at vedtage en delegeret retsakt, der fastlægger
retningslinjer, som skal sikre, at transmissionssystemejeren eller brintnetejeren
(og lagersystemoperatøren eller brintlageroperatøren) fuldt og effektivt efterlever
kravene om effektiv adskillelse.
Der er altså tale om, at Kommissionen kan fastlægge retningslinjer, der skal med-
virke til at sikre, at reglerne om effektiv adskillelse mellem regulerede aktiviteter
(f.eks. transmission) og ikke-regulerede aktiviteter (f.eks. produktion) bliver over-
holdt. De materielle regler om unbundling (kapitel IX i direktivet) kan således ikke
ændres af Kommissionen via delegerede retsakter.
Kravet om certificering af transmissionssystemejere, lagersystemoperatører og
brintlageroperatører, som er under kontrol af personer fra et eller flere tredje-
lande, skal sikre, at de også overholder kravene til effektiv adskillelse som grund-
lag for at blive certificeret. Kommissionen kan udelukkende vedtage en delegeret
retsakt om proceduren, der skal følges ved anvendelsen af reglerne, hvilket vur-
deres at være uproblematisk.
3. Regionalt samarbejde mellem de regulerende myndigheder om forhold på
tværs af grænserne (artikel 74) og regler om journalføring (artikel 7)
Kommissionen får beføjelse til at fastlægge retningslinjer for omfanget af regule-
rende myndigheders pligt til at samarbejde indbyrdes og med Den Europæiske
Unions Agentur for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER).
Samarbejdsforpligtelserne er beskrevet nærmere i artikel 74, og bemyndigelsen
vurderes at være uproblematisk.
4. Overholdelse af netreglerne og retningslinjerne (artikel 75)
Enhver regulerende myndighed (NRA) og Kommissionen kan anmode ACER om
en udtalelse om, hvorvidt en afgørelse truffet af en regulerende myndighed er i
overensstemmelse med de regler og retningslinjer, der er omhandlet i gasdirekti-
vet eller i gasforordningen. Kommissionen skal underrettes, hvis den regulerende
myndighed, der har truffet afgørelsen, ikke efterkommer ACER's udtalelse. Kom-
missionen får beføjelse til at vedtage en delegeret retsakt, der fastlægger ret-
ningslinjer for de nærmere procedureregler for anvendelsen af artikel 75.
Der er tale om en proceduremæssig beføjelse til Kommissionen, som vurderes at
være uproblematisk.
5. Journalføring (artikel 76)
Medlemsstaterne skal stille krav om, at forsyningsvirksomheder sørger for, at de
relevante data om alle transaktioner vedrørende forsyningskontrakter for natur-
gas og brint med engroskunder og transmissionssystemoperatører, såvel som
lager- og LNG-operatører (og brintnet-, lager- og terminaloperatører) i mindst fem
år er til rådighed for de nationale myndigheder.
Side 2/3
kom (2021) 0803 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om rækkevidden af de delegerede retsakter vedr. ændringen af gasdirektivet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2653251_0003.png
Kommissionen får specifikt beføjelse til at vedtage en delegeret retsakt, der fast-
lægger retningslinjer for metoder og ordninger for journalføring samt form og ind-
hold for de data, der skal opbevares.
Det er vurderingen, at denne beføjelse til Kommissionen omkring journalføring er
uproblematisk.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3