Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0812
Offentligt
2577862_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
18. maj 2022
2022-3117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 6. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om Unionens retningslinjer for ud-
vikling af det transeuropæiske transportnet, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard
Melson (V).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan man fastlægger de objek-
tive kriterier, der anvendes til at afgøre, hvilke byer, der defineres
som byknudepunkter, jf. TEN-T—forordningen.
Svar:
Kommissionen fastlægger de objektive kriterier for de transport-
knudepunkter, herunder byknudepunkter, der indgår på TEN-T-
nettet.
De objektive kriterier er fastsat i Kommissionens arbejdsdokument
om planlægningsmetodologien for det transeuropæiske transport-
net (SWD(2021)471). Af arbejdsdokumentet følger det, at en by
skal have et indbyggertal på minimum 100.000 indbyggere for at
blive udpeget som et byknudepunkt på TEN-T-nettet.
Herudover fremgår det af arbejdsdokumentet, at der i alle NUTS2-
regioner skal være et byknudepunkt. Hvis der i en pågældende
NUTS2-region ikke er en by med minimum 100.000 indbyggere vil
’hovedknudepunktet’ i den pågældende NUTS2-region
blive udpe-
get som TEN-T-byknudepunkt. I en dansk kontekst vil en NUTS2-
region være én af de fem danske regioner.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen