Europaudvalget 2021-22
KOM (2021) 0812
Offentligt
2577882_0001.png
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
18. maj 2022
2022-3117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 6. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om Unionens retningslinjer for ud-
vikling af det transeuropæiske transportnet, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard
Melson (V).
Spørgsmål nr. 4:
Hvilke fordele og eventuelle ulemper vurderer ministeren det er
ved at blive udpeget til et byknudepunkt.
Svar:
Byknudepunkterne udgør ofte start- og slutdestinationen for den
interregionale og internationale transport på TEN-T-nettet. Tilfø-
jelsen af flere byknudepunkter på TEN-T-nettet kan derfor være
med til at sikre en mere effektiv og smidig transport for både varer
og passagerer.
Samtidig giver udpegelsen også mulighed for, at det pågældende
byknudepunkt kan søge om EU-støtte
fra EU’s infrastrukturfond,
Connecting Europe Facility.
At blive udpeget som byknudepunkt medfører dog samtidig, at den
pågældende by skal leve op til en række infrastrukturkrav. Kravene
dækker både over krav som fastsat i TEN-T-forordningen, samt
krav til byknudepunkter som fastsat i Kommissionens forslag til
forordning om etablering af infrastruktur for alternative brænd-
stoffer (AFIR). For så vidt angår kravene i TEN-T-forordningen
fremgår de af forslagets artikel 40. Af større krav kan nævnes:
Udarbejdelse af planer for bæredygtig bytrafik.
Indsamling og indsendelse af data om bytrafik til Kommis-
sionen.
Sikre bæredygtig, gnidningsløs og sikker sammenkobling
for både passager- og godstransporten for de forskellige
transportformer i byerne.
kom (2021) 0812 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilke fordele og eventuelle ulemper vurderer ministeren det er ved at blive udpeget til et byknudepunkt, til transportministeren, kopi til udenrigsministeren
2577882_0002.png
Side 2/2
Sikre, at passagerer har mulighed for at få adgang til oplys-
ning samt booke billetter digitalt.
Sikre udviklingen af multimodale passagerknudepunkter
Sammenligner man forordningsforslagets krav med den eksiste-
rende TEN-T-forordning (EU 1315/2013) ses det, at der med revisi-
onen stilles markant flere krav til infrastrukturen i byerne.
Henset de økonomiske konsekvenser, som kravene forventes at
medføre, finder regeringen det vigtigt, at der i udpegningen af by-
knudepunkter på TEN-T-nettet foretages en proportionalitetsafvej-
ning, hvor de økonomiske og administrative omkostninger vejes op
imod den grænseoverskridende EU-merværdi, som byerne forven-
tes at tilføre til den internationale og interregionale transport.
I udpegningen af byknudepunkter mener regeringen derfor, at det
er vigtigt, at man benytter en snæver metodisk definition, hvor et
byknudepunkt defineres ud fra indbyggertallet i et byområde og
ikke indbyggertallet i den pågældende kommune.
Valget af den definition skyldes, at de internationale og interregio-
nale transportstrømme til og fra TEN-T-nettet som oftest vil være
koncentreret omkring byområdet. Herved søger regeringen at
undgå, at kommuner med store indbyggertal, men hvor de interna-
tionale og interregionale transportstrømme til og fra TEN-T-nettet
er begrænset som følge af det relativt lille byområde, ikke pålægges
unødige økonomiske og administrative byrder.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen