Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2021) 0812
Offentligt
Transportministeren
Europaudvalget
Folketinget
7. februar 2023
2023-581
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingets Europaudvalg har i brev af 20. januar 2023 stillet mig
følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes oplyse, hvilke yderligere krav og støttemulighe-
der i regi af TEN-T det vil medføre for Aalborg Havn og Danmark,
hvis Aalborg Havn klassificeres som en indlandshavn og Limfjor-
den som en indre vandvej, samt hvorvidt ministeren kan støtte for-
slaget fra MEP Pernille Weiss (jf. Børsen den 11. januar 2023) om
at Aalborg Havn kategoriseres som en indlandshavn i TEN-T-ho-
vednettet.
Svar:
Klassificeringen af danske farvand hører under erhvervsministe-
rens ressort, hvor erhvervsministeren for så vidt angår ordførerens
spørgsmål oplyser følgende:
Dansk erhvervsliv skal have gode vækst- og konkurrencevilkår.
Regeringen vil derfor udarbejde en strategi for danske havne, der
giver grundlag for at tilvejebringe kommercielle investeringer.
Aalborg Havns indsats for at styrke den lokale vækst- og er-
hvervsudvikling er i den forbindelse prisværdig.
Regeringen er dog ikke indstillet på at støtte forslaget om at kate-
gorisere Aalborg Havn som en indlandshavn. Skiftende regerin-
ger har således med opbakning fra Folketingets Europaudvalg
konsekvent fastholdt, at Danmark ikke har indre vandveje i EU-
retlig forstand.
De europæiske
indre vandveje omfatter primært en række for-
bundne floder, søer mv. på det europæiske fastland med ingen el-
ler kun begrænset adgang til havet.
Danske farvande er derimod
karakteriseret ved åbent farvand med gennemsejling af internati-
onal skibstrafik, farvande med øer samt en række fjorde, der også
besejles af international skibstrafik. I Danmark regulerer man