Finansudvalget 2021-22
L 1 Bilag 10
Offentligt
2500837_0001.png
Til lovforslag nr.
L 1
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Finansudvalget den 9. december 2021
Tillægsbetænkning
over
Forslag til finanslov for finansåret 2022
[af finansministeren (Nicolai Wammen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse.
Flertallet vil stemme for de ændrings-
forslag, som vil blive stillet af finansministeren.
Et
mindretal
i udvalget (V) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse.
Mindretallet vil redegøre for sin stilling til de æn-
dringsforslag, som vil blive stillet.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil redegøre for sin stilling til de
ændringsforslag, som vil blive stillet.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse.
Mindretallet vil redegøre for sin stilling til de
ændringsforslag, som vil blive stillet.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de ændringsforslag, som vil blive
stillet.
Nye Borgerlige, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemo-
kraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at danske virk-
somheder melder om rekordstor mangel på kvalificeret ar-
bejdskraft. Desværre er regeringens forslag til finanslov
fuldstændig blottet for svar på, hvordan regeringen vil hånd-
tere den udfordring.
Derved risikerer Danmark at tabe opsvinget på gulvet,
fordi den socialdemokratiske regering og de partier, som er
en del af finanslovsaftalen for 2022, ikke er parate til at
træffe de nødvendige beslutninger i tide.
Det vil både på kort og langt sigt koste vækst, velstand
og danske arbejdspladser, hvilket er forudsætningen for
Danmarks fælles velfærd og den grønne omstilling. Det be-
kymrer Venstre.
Regeringen gør Danmark fattigere – og begrænser der-
med vores muligheder
Den socialdemokratiske regering har desværre ikke sva-
ret på de udfordringer, Danmark står over for. Og regeringen
risikerer tilmed at gøre problemerne værre.
For regeringen fører en politik, der aktivt gør Danmark
fattigere, som gør det dyrere at være dansker, og som træk-
ker tusindvis ud af det arbejdende fællesskab. Med forslag
til finanslov for 2022 forlænger regeringen bl.a. de højere
ydelser til især arbejdsløse indvandrere, hvilket gør det min-
dre attraktivt at tage et arbejde og bidrage til fællesskabet
– og regeringen og aftalepartierne fortsætter dermed deres
lempelser af udlændingepolitikken.
Forslag til finanslov 2022 øger ikke på anden vis arbejds-
udbuddet eller sikrer, at virksomhederne i fremtiden kan få
adgang til den arbejdskraft, de i så høj grad efterspørger.
Samtidig har regeringen hævet – eller foreslået at hæve –
skatter, afgifter og gebyrer næsten 50 gange for mere end 12
mia. kr. Det er det stik modsatte af, hvad der gavner dansk
økonomi. Med finanslovsaftalen for 2022 tager regeringen
og aftalepartiene endnu et skridt i den forkerte retning ved at
afskaffe håndværkerdelen i boligjobordningen, så det bliver
dyrere at klima- og energirenovere sin bolig.
Samlet set reducerer regeringens politik dansk velstand
med 14 mia. kr. Det svækker muligheden for f.eks. at priori-
tere velfærden og den grønne omstilling.
Det er den helt forkerte vej at gå. Der er brug for langt
større ambitioner. Venstre vil stoppe skattestigningerne og i
stedet sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, så vi får
flere med i det arbejdende fællesskab.
Venstre har fremlagt vores finanslovsprioriteter for 2022,
som viser vejen til et rigere, friere og grønnere Danmark,
hvor vi giver danskerne mere frihed og flere muligheder.
AX027112
L 1 - 2021-22 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2021
2500837_0002.png
2
Venstres finanslovsprioriteter for 2022 anviser forslag til
at øge beskæftigelsen med over 25.000 personer. Når flere
er en del af det arbejdende fællesskab, har vi bedre råd til at
prioritere de ting, vi gerne vil.
Venstre viser, at det kan lade sig gøre – både på kort og
langt sigt – fuldt finansieret at sikre flere i det arbejdende
fællesskab, investere i at udvikle velfærden, føre en stram
og konsekvent udlændingepolitik og gennemføre en ambi-
tiøs grøn omstilling uden at hæve skatter og afgifter.
Flere arbejdspladser og vækst i en grøn omstilling
Med Venstres finanslovsprioriteter viser vi vejen til at
nå Venstres mål om at øge arbejdsudbuddet med 25.000
personer i 2025. For det skal sikres, at danske virksomheder
har adgang til den arbejdskraft, de har brug for.
Det vil Venstre gøre, samtidig med at vi holder skatterne
i ro, og at vi investerer i den grønne omstilling, for klima-
forandringerne er alvorlige. De kræver handling. Og den
grønne omstilling kræver store investeringer. Samtidig kan
klimapolitik være rigtig god erhvervspolitik. Derfor skal den
grønne omstilling bruges til at skabe vækst og nye arbejds-
pladser, på ryggen af at Venstre prioriterer en sund økonomi
og gode rammevilkår til vores virksomheder.
Med afskaffelsen af håndværkerdelen i boligjobordnin-
gen bliver det både dyrere at klima- og energirenovere sin
bolig, samtidig med at regeringen hæver skatten for helt
almindelige danskere. Det er skidt for både klimaet og for
danskernes pengepung.
Der kan derimod skabes flere danske arbejdspladser,
samtidig med at der udvikles nye grønne løsninger, der kan
eksporteres internationalt. Ved at føre en ansvarlig økono-
misk politik og ved at sikre et skatte- og afgiftssystem, der
giver incitamenter til at omstille sig, vil Venstre skubbe på
for en ambitiøs og markedsdrevet grøn omstilling. Derfor
har Venstre bl.a. foreslået at forhøje loftet over beskæftigel-
sesfradraget, sikre en mere rimelig dimittendsats og give
folkepensionister mere frihed til at arbejde, hvis de ønsker
det. Det sikrer, at det kan betale sig at arbejde.
Desværre har Danmark en regering, der fører en politik,
som reducerer arbejdsudbuddet væsentligt. Siden regeringen
overtog regeringsansvaret i 2019, har den gennemført poli-
tik, der hiver mere end 10.000 personer ud af arbejdsmar-
kedet. Finanslovsaftalen for 2022 gør kun problemerne vær-
re. Det gør Danmark fattigere – også på længere sigt.
En fornyet offentlig sektor med mennesket i centrum
Velfærdssamfundet er til for mennesket – eller sådan bør
det i hvert fald være. Desværre ses det alt for ofte, at syste-
mets logik står over hensynet til det enkelte individ: Ældre,
der ikke har indflydelse på, hvem der kommer og gør rent
i deres hjem. Unge mennesker, som skal tvangsfordeles på
gymnasier. Syge eller barnløse, der ikke kan modtage den
rette behandling, fordi sundhedsvæsenet på nogle områder
er utidssvarende.
For Venstre er det frie valg helt centralt. Venstre ønsker
at give danskerne mulighed for at vælge det velfærdstilbud,
som passer bedst til dem. Mennesker er forskellige og har
forskellige behov. Det skal vores velfærdssamfund afspejle
– og det kræver innovation og forskellige tilbud at vælge
imellem, offentlige såvel som private. Dem vil Venstre un-
derstøtte. Det er en vigtig prioritet i Venstres finanslovsfor-
slag.
For selv om den offentlige sektor løfter en stor opgave,
så er den ikke ene om at levere velfærd til danskerne. Den
private sektor spiller gennem det frie valg en stor rolle i at
levere den kvalitet, som danskerne efterspørger. Og den pri-
vate og offentlige sektor styrker hinanden gennem gensidig
udvikling.
Den socialdemokratiske regering tænker det grundlæg-
gende anderledes og angriber gang på gang private vel-
færdstilbud og underminerer samtidig danskernes frie valg. I
den socialdemokratiske regerings øjne handler det ikke om
at skabe et velfungerende velfærdssamfund, der er til for
den enkelte, men om at fastholde og udvide den statslige
styring. De ser private leverandører som trusler mod de
offentlige tilbud, og mangfoldigheden må vige for statslige
one size fits all-løsninger. Venstre synes, at det er en skam,
at regeringen er endt i en ideologisk blindgyde og gang på
gang ender med at begrænse danskernes frie valg.
Venstre vil derimod f.eks. give gravide frit valg til at
vælge mellem et offentligt eller privat tilbud på fødeområ-
det, udbrede friplejehjem, udvide frikommuneforsøg til alle
kommuner og flere velfærdsområder og styrke det frie valg
for danskere i fertilitetsbehandling.
Når det kommer til velfærd, så er det for Venstre helt
afgørende, at pengene tjenes, før vi bruger dem. Det er den
ansvarlige vej.
Regeringen har fremsat en såkaldt velfærdslov. Med vel-
færdsloven vil regeringen forpligte den til enhver tid sidden-
de regering til hvert år at bruge flere penge på velfærd. Re-
geringen siger dog intet om, hvor pengene skal komme
fra. Regeringen viser her endnu en gang, at den ikke er
optaget af at gøre Danmark rigere, og den har ingen bud
på, hvordan Danmark også i fremtiden skal have råd til at
investere i velfærden.
Venstre foreslår derimod at ændre velfærdsloven til en
vækst- og velfærdslov. Med en vækst- og velfærdslov vil vi
sikre, at dansk velstand øges, før vi kan bruge flere penge på
velfærd, og at pengene ikke findes ved, at skatterne hæves.
En stram og konsekvent udlændingepolitik med plads til
dem, der vil fællesskabet
For Venstre er det afgørende, at der er styr på flygtninge-
og migranttilstrømningen til Danmark og Europa. Danmark
må aldrig gå hen og blive en asylmagnet. Det kræver en
stram og konsekvent udlændingepolitik.
Vi skal sikre, at de asylansøgere og migranter, der kom-
mer til Danmark, opfører sig ordentligt, forsørger sig selv,
bidrager til fællesskabet og bliver en aktiv del af det danske
samfund, så længe de er i Danmark. Det er en forudsætning
for sammenhængskraften.
Mange udlændinge, som er kommet til Danmark, har
taget vores land og værdier til sig. Men der er også en stor
gruppe, som lever i parallelsamfund – samfund, hvor dansk
kan virke som et fremmedsprog, og hvor normen ikke er,
at mor og far går på arbejde. Den mislykkede integration er
dyr for Danmark.
Derfor er Venstre bekymret over, at regeringen og res-
ten af aftalepartierne fastholder de høje ydelser særlig til
L 1 - 2021-22 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2021
2500837_0003.png
3
arbejdsløse indvandrerfamilier. Partierne har allerede hævet
integrationsydelsen, og med finansloven for 2022 forlænges
de ekstra offentlige ydelser til især arbejdsløse indvandrere.
Venstre er også bekymret over, at regeringen har droppet
at levere på løftet om et nyt udrejsecenter. Regeringens
eget forslag om at placere gruppen af kriminelle udviste
på et center på Langeland blev droppet efter pres fra bl.a.
Venstre. Men regeringen har endnu ikke foreslået nogen
erstatning. Det var og er uholdbart, at dybt kriminelle ud-
lændinge, som ikke har ret til at være i Danmark, skaber
utryghed og ufred.
Venstre ønsker at tilbagerulle de høje ydelser, som re-
geringen har indført til især arbejdsløse indvandrere, og
Venstre vil indføre en arbejdspligt for flygtninge og indvan-
drere. Derudover vil Venstre etablere et tredje udrejsecenter
og afsætte midler til en mere smart grænsekontrol. Det er
uholdbart, at dybt kriminelle udlændinge, som ikke har ret
til at være i Danmark, skaber utryghed og ufred omkring
Kærshovedgård i Midtjylland. Og regeringens manglende
vilje til at tage hånd om problemerne – trods løfter om det
modsatte – bekymrer Venstre, for også her er regeringens
forslag til finanslov for 2022 blottet for løsninger.
Et stærkt Danmark i verden, hvor vi tager ansvar for
verden omkring os
Venstre mener, at Danmark skal løfte sin del af ansvaret,
så vi sammen med vores NATO-allierede fortsat kan sikre
fred og stabilitet, for den sikkerhedsmæssige situation for
Danmark og vores allierede er alvorlig. Den internationale
verdensorden er under forandring.
Verden slutter ikke ved Kruså, hvilket ellers ofte virker
som udgangspunktet for, hvordan regeringen fører uden-
rigs-, forsvars- og sikkerhedspolitik. Danmark kan ikke duk-
ke sig og håbe, at de andre tager ansvar. Vi skal selv bidrage
aktivt og engagere os.
Det kræver, at vi er villige til at investere i forsvaret af
os selv og vores NATO-allierede. Sidst Venstre havde rege-
ringsansvaret, stod vi i spidsen for flere ambitiøse skridt hen
imod 2-procentsmålsætningen. Der blev indgået et ambitiøst
forsvarsforlig, der hvert år giver flere penge til Forsvaret,
og Danmark indgik en tillægsaftale, som samlet set lagde
sporene til, at Danmark når 1,5 pct. af bnp i 2023. Vi bliver
dog i de kommende forligsperioder nødt til at investere end-
nu mere i vores forsvar og vores sikkerhed, så vi bevæger
os mod NATO’s målsætning om at anvende 2 pct. af bnp
på forsvaret. For hvis vi ikke selv er indstillet på at betale
prisen for vores egen sikkerhed, kan vi heller ikke med
rimelighed forvente, at andre skal gøre det.
Endvidere kræver det at føre en aktivistisk udenrigspoli-
tik, at vores udenrigstjeneste kan følge med de voksende ud-
fordringer, som den globale udvikling afstedkommer. Venst-
re ønsker derfor at styrke den danske udenrigstjeneste og har
afsat midler til netop dette i vores egne finanslovsprioriteter
– det internationale fylder til gengæld desværre intet i rege-
ringens finanslov.
Regeringens forslag til finanslov giver ikke svaret på
Danmarks udfordringer
Den socialdemokratiske regerings forslag til finanslov
for 2022 giver desværre ikke svaret på de udfordringer,
Danmark står over for. Danmark står med en akut mangel
på hænder og hoveder, som regeringen slet ikke adresse-
rer. Tværtimod fortsætter regeringen og aftalepartierne bag
finanslovsaftalen med at trække mennesker ud af arbejds-
markedet – bl.a. ved at hæve ydelserne til især arbejdsløse
indvandrere.
Regeringens politik vil gøre Danmark fattigere. Vi ærgrer
os i Venstre over, at regeringen ikke er optaget af at sikre
nye grønne løsninger og arbejdspladser, der sikrer en sund
offentlig økonomi. Det ærgrer Venstre, at regeringen ikke
har indset, at netop dette er forudsætningen for, at der kan
investeres i fornyet velfærd med større fokus på det enkelte
menneske frem for systemet, og for, at Danmark kan gen-
nemføre en ambitiøs grøn omstilling uden at brandbeskatte
borgere og virksomheder og sende arbejdspladser ud af lan-
det. Det er Venstres vej.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
finansloven for 2022. Dansk Folkeparti stemmer for, da vi
ønsker at være med til at sikre udbetaling af løn, pension
og andre offentlige udgifter. Derudover ønsker Dansk Fol-
keparti, at staten, kommunerne og regionerne kender deres
budgetramme for det kommende regnskabsår. Dansk Folke-
parti vil stille en række af ændringsforslag til regeringens
finanslovsforslag.
Hos Dansk Folkeparti havde vi håbet på en finanslov,
hvor der blev taget højde for de stigende el- og benzin-
priser, der rammer beboere i land- og yderområder særlig
hårdt. Derfor har Dansk Folkeparti konkret foreslået en øko-
nomisk håndsrækning i form af varmehjælp til ældre og
udsatte, der har et lille budget.
De seneste 2 år har været en hård tid for mange danskere
med restriktioner og begrænset social kontakt, og derfor har
vi i Dansk Folkeparti foreslået at afsætte 250 mio. kr. til
at indføre en julecheck, der sikrer, at danske pensionister
kan få en god jul uden at bekymre sig om økonomi. Dansk
Folkeparti havde håbet på, at vores forslag om en julecheck
ville blive vel modtaget af regeringen, da julen er tiden, hvor
vi samles med vores nære i en ellers kold og mørk tid.
Det er meget utilfredsstillende for Dansk Folkeparti, at
det forhøjede børnetilskud videreføres, på trods af at det i
finansloven for 2021 blev aftalt til at være et midlertidigt
tilskud. Socialdemokratiet øger et tilskud, hvor den primæ-
re målgruppe er udlændinge, der er uden for arbejdsmarke-
det. Det er et løftebrud fra Socialdemokratiet. Det var en
klar aftale, at det forhøjede børnetilskud var en midlertidig
løsning, så længe Ydelseskommissionen arbejdede med sin
anbefaling. Ydelseskommissionen afleverede deres anbefa-
ling i sommer, men der er endnu lang vej i forhandlinger-
ne. Det er utilfredsstillende, at danskernes skattepenge skal
betale for regeringens nøl. Især når den selv samme pose
penge kunne have gået til nogle af dem, der gennem et langt
liv har været med til at bygge det danske samfund op.
Dansk Folkeparti er ligeledes ærgerlig over, at der ikke i
forslaget til finanslov er afsat en dyrevelfærdspulje el.lign til
gavn for dansk dyrevelfærd.
L 1 - 2021-22 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 9. december 2021
2500837_0004.png
4
Siden vedtagelsen af finansloven for 2021 er der desvær-
re ikke kommet en løsning på at få styr på situationen om-
kring et nyt udrejsecenter. Det kan ikke passe, at danske
borgere ikke kan færdes frit og trygt i deres lokalområde
eller nabolag, fordi de har været uheldige at få placeret et
udrejsecenter i deres baghave. Særlig boligejerne i de områ-
der står i en svær økonomisk situation, da et udrejsecenter
som nabo medfører mange negative afledte konsekvenser
for lokalområdet. Dette burde der være fundet en løsning på
i forbindelse med finanslovsaftalen for 2022.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2021 og var til
1. behandling den 7. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget. Ud-
valget afgav betænkning den 28. oktober 2021. Lovforslaget
var til 2. behandling den 11. november 2021, hvorefter det
blev henvist til fornyet behandling i Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 1
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 59
spørgsmål til skriftlig besvarelse til følgende ministre:
– Finansministeren (38 spørgsmål)
– Erhvervsministeren (1 spørgsmål)
– Skatteministeren (14 spørgsmål)
– Beskæftigelsesministeren (5 spørgsmål)
– Indenrigs- og boligministeren (1 spørgsmål).
Christian Rabjerg Madsen (S) Thomas Jensen (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Annette Lind (S) Andreas Steenberg (RV) Rune Lund (EL) Sophie Løhde (V)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Troels Lund Poulsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti , Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5