Finansudvalget 2021-22
L 1 Bilag 11
Offentligt
2503834_0001.png
Til lovforslag nr. L 1
Folketingsåret 2021-22
Ændringsforslag stillet af NB den 16. december 2021
Til § 6
Udenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Bistand til udviklingslandene(tekstanm. 103)
6 .32.
Bilateral bistand
02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og
Latinamerika (tekstanm. 101) (Reservationsbev.)
616)
Af
NB
Kontoen nedskrives fsva. Palæstina
F
ÆF
600,0
-100,0
-
-
09. Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
617)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
200,0
-200,0
-
-
11. Naboskabsprogram (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
618)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
160,0
-160,0
-
-
6 .33.
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
01. Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
(tekstanm. 101) (Reservationsbev.)
F
ÆF
997,5
-982,5
-
-
619)
Af
NB
Kontoen nedskrives
Eksport-, internationaliserings- og investeringsfremmeindsats
6 .41.
Fællesudgifter
03. Særlige eksportfremmetilskud (tekstanm. 101)
(Reservationsbev.)
620)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
83,0
-83,0
-
-
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 14
Udlændinge- og Integrationsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
14.71.
Program, danskuddannelse og ydelser mv.
02. Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge
under introduktionsforløbet (Lovbunden)
621)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
1,8
-1,8
-
-
03. Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge
under program (Lovbunden)
622)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
169,4
-169,4
-
-
04. Resultattilskud (Lovbunden)
623)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
333,0
-333,0
-
-
05. Grundtilskud (Lovbunden)
624)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
285,8
-285,8
-
-
06. Hjælp i særlige tilfælde (Lovbunden)
625)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
6,6
-6,6
-
-
15. Danskbonus i program (Lovbunden)
626)
Af
NB
kontoen nedskrives
F
ÆF
40,3
-40,3
-
-
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 17
Beskæftigelsesministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Sociale Pensioner, Boligstøtte og Børnetilskud mv.
17.64.
Sociale Pensioner
01. Folkepension (tekstanm. 126) (Lovbunden)
627)
Af
NB
Kontoen opskrives
F
ÆF
146.638,8
3.000,0
-
-
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 21
Kulturministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skabende og udøvende virksomhed
21.21.
Kunstneriske formål
01. Statens Kunstfond (tekstanm. 187, 208 og 213)
(Reservationsbev.)
628)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
515,7
-473,0
42,7
-
Radio og tv
21.81.
Radio og tv
01. DR (tekstanm. 1, 28 og 209) (Lovbunden)
629)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
3.462,8
-1.000,0
-
-
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11.
Reserver mv.
01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
630)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
1.000,0
-1.000,0
-
-
14. Reserve til finansloven for 2022
631)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
1.200,0
-1.200,0
-
-
19. Regeringsreserve
632)
Af
NB
Kontoen nedskrives
F
ÆF
1.439,0
-1.439,0
-
-
633)
Af NB
Ny konto
79. Reserve til styrket sundhedsvæsen
Generelt løft af sundhedsvæsenet
F
3.000,0
-
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Told- og forbrugsafgifter
38.22.
Energiafgifter mv.
01. Afgifter på el, gas og kul
634)
Af
NB
Lempelse af elafgiften
F
ÆF
-
-
15.500,0
-3.200,0
38.23.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
03. Registreringsafgift
F
ÆF
-
-
18.808,0
-2.000,0
635)
Af
NB
Bortfald af registreringsafgiftens høje sats
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Bemærkninger
Til nr. 616-620
Nye Borgerlige ønsker at reducere udgifterne til ulandsbistanden med 1,5 mia. kr. til finansiering af et højere
ældrecheck.
Til nr. 621-626
Konti til selvforsørgelses, hjemrejse og overgangsprogram og danskuddannelse til voksne udlændinge nedskrives.
Dertilhørende programmer og forpligtelser afvikles. Dette ventes at frigøre et betydeligt beløb i kommunerne,
som frigøres ved næste kommuneaftale.
Udenlandske statsborgeres integration og danskuddannelse - i det omfang den enkelte synes, det giver mening -
er et personligt valg, og dermed også et personligt ansvar. Skatteyderne bør ikke subsidiere voksne udlændinges
danskuddannelse, og vi bør under ingen omstændigheder give eller forny opholdstilladelser til udenlandske
statsborgere, hvis forsørgelsesgrundlag påhviler danske skatteydere.
Permanent opholdstilladelse bør forudsætte stærke danskkundskaber. Det vil tilskynde værdsatte, udenlandske
medborgere til at tilegne sig gode danskkundskaber på eget initiativ. Dermed bortfalder behovet for en lov om
danskuddannelse til voksne udlænding, og loven kan helt afskaffes.
Ligeledes bør integrationsloven afskaffes. I stedet må betingelsen for midlertidig opholdstilladelse i Danmark
være, at man forsørger sig selv eller, at en anden frivilligt tager ansvaret for, at man ikke vil lægge skatteyderne
til last.
Afskaffelse af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge og integrationsloven vil udover besparelsen på
finansloven samtidig reducere udgiftsbehovet i kommunerne med knap 0,4 mia. kr. fremover.
Til nr. 627
Der afsættes 3 mia. kr. til højere ældrecheck, hvormed ældrechecken hæves fra 18.600 til 30.600 kr.
Modregningsreglerne for ældrechecken tilpasses, så ældrecheckens bortfaldsgrænse stadig følger fradragsgrænsen
for modregning af pensionstillæg uden, at det påvirker andre ydelser, som beregnes på baggrund af den personlige
tillægsprocent, jf.
Planen - For et mere borgerligt Danmark.
Virkningen efter tilbageløb og adfærd skønnes til 1,5 mia. kr.
Til nr. 628
Det bør ikke være en statslig opgave at agere mæcen for danske kunstnere. Disse må producere den kunst, som
borgerne efterspørger og er villige til at betale for. At tro, at danskerne af egen drift ikke ønsker eller er villig til
at betale for god kunst er at undervurdere danskernes kulturelle åndelighed.
Til nr. 629
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Staten skal ikke drive virksomhed, og staten bør ikke favorisere udvalgte mediehuse såsom Danmarks Radio. DR
må klare sig på kommercielle vilkår, og kan konkurrere på lige fod med andre om at vinde de public service
udbud, som skatteyderne står bag.
Derfor er en gradvis reduktion af DR på Finansloven sund borgerlig medie- og kulturpolitik.
Til nr. 630
Den offentlige beskæftigelses kraftige udvikling skal rulles tilbage. Der skal i stedet fokuseres på at frigøre
ressourcer inden for den offentlige sektor, hvor vi dagligt læser om meningsløse prioriteringer.
De reserver, som regeringen har afsat til finanslovsforhandlingerne og til regeringens egne prioriterer, bør i stedet
målrettes skatte- og afgiftslempelser, som skaber luft i privatøkonomien for de danske familier, så de har bedre
råd til at skabe den tilværelse, som giver dem størst velfærd.
Til nr. 631
Den offentlige beskæftigelses kraftige udvikling skal rulles tilbage. Der skal i stedet fokuseres på at frigøre
ressourcer inden for den offentlige sektor, hvor vi dagligt læser om meningsløse prioriteringer.
De reserver, som regeringen har afsat til finanslovsforhandlingerne og til regeringens egne prioriterer, bør i stedet
målrettes skatte- og afgiftslempelser, som skaber luft i privatøkonomien for de danske familier, så de har bedre
råd til at skabe den tilværelse, som giver dem størst velfærd.
Til nr. 632
Den offentlige beskæftigelses kraftige udvikling skal rulles tilbage. Der skal i stedet fokuseres på at frigøre
ressourcer inden for den offentlige sektor, hvor vi dagligt læser om meningsløse prioriteringer.
De reserver, som regeringen har afsat til finanslovsforhandlingerne og til regeringens egne prioriterer, bør i stedet
målrettes skatte- og afgiftslempelser, som skaber luft i privatøkonomien for de danske familier, så de har bedre
råd til at skabe den tilværelse, som giver dem størst velfærd.
Til nr. 633
Nye Borgerlige ønsker at afsætte 3 mia. kr. til at sikre et varigt løft af sundhedsvæsenet.
Flere personer end tidligere vil i de kommende år have et højt forbrug af sundhedsydelser som følge af den
demografiske udvikling mod en aldrende befolkning. Dette vil lægge et pres på de fremtidige sundhedsudgifter
og sundhedsvæsenets kapacitet.
Det er derfor helt afgørende, at ressourcerne udnyttes mest effektivt, samt at der afsættes ressourcer nok til, at
borgerne kan få rettidig behandling af høj kvalitet.
Nye Borgerlige vil derfor med den ovennævnte finansiering afsætte 3,0 mia. kr. til at sikre et varigt løft af
sundhedsvæsnet, således behandlingstilbud for patienterne og arbejdsmiljøet for de ansatte i sundhedsvæsenet
forbedres.
I borgernes øjne er det få velfærdsydelser, som er så vigtige som sundhed. Samtidig mener 73 pct. af danskerne,
at det ikke er vigtigt, om en behandling foregår på et privat eller offentligt hospital, så længe der er lige adgang
for alle.
L 1 - 2021-22 - Bilag 11: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
For at sikre at midlerne får den ønskede virkning, skaber størst effekt og kommer patienterne til gavn, skal
følgende betingelser knyttes merbevillingen:
Der skal stilles krav om, at en større andel af sundhedsopgaver i kommuner og regioner udbudsudsættes
Der skal stilles krav om, at unødvendigt bureaukrati nedbringes
Sundhedsvæsenets samlede kapacitet skal forøges
Aktivitetsniveauet i sundhedsvæsenet skal løftes.
Til nr. 634
Elafgiften lempes med 3,2 mia. kr. For 3,2 mia. kr. kan elafgiften lempes med 28,7 øre/kwh fra 79,6 i 2025 il 50,9
øre/kwh. Virkningen efter tilbageløb og adfærd skønnes til 2 mia. kr.
Til nr. 635
Registreringsafgiftens høje sats på 150 pct. bortfalder. Den umiddelbare virkning skønnes til 2,0 mia. kr., eller 1,0 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd.