Finansudvalget 2021-22
L 1 Bilag 8
Offentligt
2499078_0001.png
Oversigt over nye eller ændrede
anlægsprojekter på ændringsforslagene til
finanslovforslaget for 2022
December 2021
L 1 - 2021-22 - Bilag 8: Regeringens ordinære ændringsforslag til finanslovforslaget for 2022, fra finansministeren
2499078_0002.png
Side 2 af 4
Ændringsforslagene sammenlignet med FFL22
Nedenfor oplistes anlægsprojekter på ændringsforslagene til finanslovforslaget for 2022,
hvor der søges hjemmel til et nyt projekt, eller hvor der er sket en ændring i projektets to-
taludgift på mindst 10 pct. eller 10,0 mio. kr. i forhold til finanslovforslaget som fremsat i
august 2021. Desuden har anlægsprojekterne ikke tidligere været forelagt Folketingets Fi-
nansudvalg.
Oversigten over anlægsprojekter er manuelt udarbejdet på baggrund af ministeriernes til-
bagemeldinger.
Tabel 1
Anlægsprojekter
§ 6. Udenrigsministeriet
UN Live Museum
UN Live skal være et internationalt museum og oplevelsescenter med fokus på FN’s historie,
værdier og vores fælles indsats for en mere bæredygtig verden. Projektet søges realiseret i
samarbejde med danske og internationale fonde samt Københavns Kommune. Museet etable-
res i en midlertidig form, hvorfor anlægsbevillingen nedjusteres.
Forskønnelse af Nørreport Station
Med projektet forskønnes den over- og underjordiske del af stationen gennem eksempelvis
fjernelse af graffiti, forbedring af perroner, trapper og belysning samt fjernelse af lugtgener.
Modernisering af København H og området ved Reventlowsgade
Med projektet foretages modernisering af de passagervendte områder på Københavns Hoved-
banegård og området ved Reventlowsgade.
Gangtunnel - Ny Ellebjerg Station
Der gennemføres en tunnelforbindelse på Ny Ellebjerg Station, som dermed bliver et knude-
punkt for den kollektive transport ind, ud og i Hovedstaden.
Øresundsperroner - Ny Ellebjerg Station
Der gennemføres anlæg af øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station, som dermed bliver et
knudepunkt for den kollektive transport ind, ud og i Hovedstaden.
Udvidelse af Københavns Lufthavns Station
Der anlægges to ekstra perroner på de nuværende godsspor og etableres retningsdrift, så ka-
paciteten på Øresundsbanen øges. Projektet er en del af en ny sydlig jernbanekorridor uden
om Københavns Hovedbanegård, som forventes at forbedre punktligheden.
Udvidelse af Øresundsmotorvejen
Med projektet udvides Øresundsmotorvejen med et ekstra spor i hver retning fra Vestamager til
Københavns Lufthavn. For den østlige del nærmest Øresundsbron betyder det, at strækningen
udvides fra to til tre spor i hver retning, mens strækningen i den vestlige del inden afgreninger-
ne til Amagermotorvejen og København C udvides fra tre til fire spor i hver retning. Samtidig
udbygges tilslutningsanlæg og sammenfletningen med Amagermotorvejen.
Anlæg af Kalundborgmotorvejens 3. etape
Projektet indebærer en udbygning af den eksisterende ca. 20 km lange strækning mellem
Regstrup og Svebølle til motorvej samt anlæg af en ny ca. 10 km lang motorvej mellem Sve-
bølle og Kalundborg. Som led i projektet etableres ca. 3,5 km støjskærme på de mest støjbela-
stede dele af strækningen.
Udbygning af E45/E20, Fredericia S - Kolding
Projektet omfatter en udvidelse af den 7 km lange motorvejsstrækning fra 4/6 spor til 6/8 spor.
Som led i projektet flyttes ca. 2 km eksisterende støjskærme, og 1 km. eksisterende støjvold
forhøjes.
Udbygning af E45, Vejle (Hornstrup)
Skanderborg S
Projektet omfatter en udvidelse af den eksisterende motorvej fra 4 til 6 spor samt en udvidelse
af kapaciteten i tilslutningsanlæg 57, 56a og 55. Som led i projektet opsættes der ca. 5,8 km
støjskærm, og der anlægges ca. 1,8 km støjvold.
Udbygning af E45, Aarhus S - Aarhus N
Med projektet udvides den 16 km lange motorvejsstrækning mellem Aarhus S og Aarhus N fra
4 til 6 spor. Som led i projektet er der planlagt ca. 5 km støjskærm og anlæg af ca. 3,5 km støj-
volde.
§ 06.22.06.
§ 28. Transportministeriet
§ 28.11.40.
§ 28.11.40.
§ 28.11.40.
§ 28.11.40.
§ 28.11.40.
§ 28.11.40.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
L 1 - 2021-22 - Bilag 8: Regeringens ordinære ændringsforslag til finanslovforslaget for 2022, fra finansministeren
2499078_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Anlægsprojekter
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
§ 28.21.20.
Ombygning af tilslutningsanlæg på E45 Aarhus N-Randers N
Projektet indebærer ombygning af tilslutningsanlæggene TSA 40 ved Randers C, TSA 39 ved
Randers N samt TSA 43 ved Sdr. Borup.
Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
Med projektet udvides den eksisterende motortrafikvej til en 4-sporet motorvej på hele den 13
km lange strækning. I projektet indgår ca. 5 km støjskærm og en forhøjelse af en ca. 1 km lang
støjvold.
Opgradering til 2+1 vej mellem Ålbæk og Skagen
Projektet indebærer, at der anlægges 2+1 vej på hele Rute 40 mellem Ålbæk og Skagen, samt
sker en forlængelse af den eksisterende dobbeltrettede cykelsti på strækningen. Der etableres
1,4 km støjskærm som led i projektet.
Øget kapacitet på Motorring 3
Med projektet øges fremkommeligheden på Motorring 3 ved bl.a. at inddrage eksisterende
nødspor til kørsel på store dele af strækningen.
Øget kapacitet på rute 15, Herning-Ringkøbing
Projektet har til formål at forbedre fremkommeligheden på den ca. 40 km lange strækning på
Rute 15 mellem Herning og Ringkøbing, som er præget af langsomt kørende trafik, der er svær
at overhale på grund af oversigtforholdene
Øget kapacitet på rute 26, Sallingsund- Hanstholm, herunder
ombygning af kryds ved Rute 11 og 26 ved Thisted
Med udgangspunkt i en ny VVM-undersøgelse gennemføres der kapacitetsforbedringer på Ru-
te 26 mellem Sallingsund og Hanstholm. Derudover ombygges krydset ved Rute 11 og 26 ved
Thisted.
Udvidelse af Amagermotorvejen til betjening af Holmene
Projektet indebærer blandt andet, at Amagermotorvejen udbygges til 8 spor ved inddragelse af
nødsporene, og at den nuværende motorvej suppleres med parallelle fordelingsveje á 2 køre-
spor i begge retninger på strækningen mellem Motorvejskryds Avedøre og Kalvebodbroerne.
Derudover etableres 4 kørespor på strækningen fra Kalvebodbroerne til TSA 20 København C
ved inddragelse af nødsporene.
Udbygning af Rute 9, Nørreballe, Lolland
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en forlægning af ruten med henblik på
senere anlægsarbejder, der skal forbedre fremkommeligheden på strækningen og aflaste
byen Nørreballe midt på Lolland.
Opgradering af Rute 11, Korskroen-Varde
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af at opgradere Rute 11 mellem Esbjergmo-
torvejen og Varde til 2+1 vej med cykelsti med henblik på senere anlægsarbejder, der skal for-
bedre trafikafviklingen og trafiksikkerheden for både bilister og cyklister.
Anlæg af tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg
Projektet omfatter anlæg af en ca. 20 km lang 4-sporet motorvej i Egholmlinjen med forbindel-
se til E45 Nordjyske Motorvej i syd og E39 Hirtshalsmotorvejen i nord. Motorvejen føres vest
om Aalborg og hen over øen Egholm. Motorvejen føres under Limfjordens sydlige løb i en tun-
nel og over Nørredyb på en lavbro.
Anlæg af tunnel under Marselis Boulevard
Projektet indebærer, at der etableres statsvej mellem motorvejsnettet og Aarhus Havn, der er
Danmarks største erhvervshavn. Med projektet etableres en ca. 2 km lang tunnel under Marse-
lis Boulevard, der vil skabe direkte adgangsvej mellem E45 og Aarhus Havn.
Udbygning af Fynske Motorvej, syd om Odense
Projektet indebærer, at den 4-sporede strækning på 14 km fra Odense V til og med afkørsel 50
Hjallese syd for Odense gøres 6-sporet. Når projektet er afsluttet, vil hele motorvejsstræknin-
gen fra Odense til Middelfart være 6-sporet.
Udvidelse af Ring 4 (nord)
Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en udvidelse af Ring 4 fra 4 til 6 spor mel-
lem Ballerup C til Ballerup Byvej (”Chokoladekrydset”) samt en udvidelse til 4-sporet
byvej mel-
lem Ballerup Byvej og Hillerødmotorvejen.
Forbedringer af Helsingørmotorvejen ved Klampenborgvej/DTU
Der gennemføres vejforbedringer ved DTU med fokus på at sikre bedre opkobling til Helsin-
gørmotorvejen, uden at fremkommeligheden på motorvejen kompromitteres.
Anlæg af Frederikssundsmotorvejen, Tværvej-Frederikssund
Med projektet anlægges motorvej på den ca. 21 km lange strækning mellem Tværvej og J. F.
Willumsensvej i Frederikssund.
Udbygning af Rute 54, Næstved-Rønnede
Projektet indebærer, at der anlægges en 15 km lang motorvej mellem Næstved og Sydmotor-
vejen ved tilslutningsanlæg 37. Vejen går nord om Holme Olstrup og følger den eksisterende
Rute 54 igennem Boserup Skov.
Udbygning af motorvej nord om Herning (Rute 18)
Med projektet udvides den 9,5 km lange strækning fra 2-sporet motortrafikvej til 4-sporet mo-
torvej.
Udvidelse af Ring 4 (syd)
Projektet omfatter en udvidelse af Motorring 4 på ca. 3 km mellem motorvejs-kryds Ishøj og
motorvejskryds Vallensbæk med 2 ekstra vognbaner. Der udvides således fra fire til seks spor
L 1 - 2021-22 - Bilag 8: Regeringens ordinære ændringsforslag til finanslovforslaget for 2022, fra finansministeren
2499078_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 1
Anlægsprojekter
§ 28.21.20.
§ 28.21.21.
§ 28.21.21.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08..
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
§ 28.63.08.
mellem motorvejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej, og der udvides fra seks til otte spor mellem
Ishøj Stationsvej og motorvejskryds Vallensbæk.
Anlæg af Midtjysk Motorvej - Give-Billund og Løvel-Viborg V-Klode Mølle
Der reserveres en ramme på 3.900 mio. kr. til anlæg af motorvej fra Løvel ved Rute 13 nord for
Viborg til Rute 13 ved Klode Mølle nord for Bording.
Trafiksikring af vejkryds Brovejen/Ringvejen nord for Rudkøbing
Krydset Brovejen/Ringvejen er beliggende nord for Rudkøbing på Langeland og er kendeteg-
net ved at være meget bredt og opfattes som kompliceret. Der er sket flere uheld i krydset de
senere år. Projektet indebærer, at krydset ombygges til en rundkørsel.
Ombygning af kryds på E55 mellem Nykøbing Falster og Sydmotorvejen
Projektet omfatter ombygning af tre kryds (ombygning af kryds ved Skovalléen/Gaabensvej til
rundkørsel, forbedring af kryds ved E55/Nordensvej/Holmen samt ombygning af kryds ved
E55/Eskilstrup Vestergade til rundkørsel).
Fremtidssikring af Aarhus H
Projektet omfatter en forlængelse af perroner og øget kapacitet vest for stationen samt anlæg
af nyt perronspor. Projektet skal udføres sammen med andre planlagte anlægs og fornyelses-
arbejder på og omkring Aarhus Hovedbanegård, således at der etableres ét samlet projekt for
Aarhus Hovedbanegård.
Flytning af Herlev Station
En flytning af perronen på Herlev Station vil give bedre omstigningsforhold mellem S-tog og
den kommende letbane i Ring 3, idet der via trapper og elevator kan etableres direkte forbin-
delse mellem letbanen og S-toget. Der anlægges endvidere sporforbindelser øst og vest for
stationen for at imødegå nedlæggelsen af nuværende vendespor som følge af flytningen af
stationen.
Vendespor ved Carlberg
Med anlæg af et vendespor i området øst for Carlsberg Station bliver det muligt at indsætte tre
ekstra tog pr. time pr. retning på Frederikssundsbanen. Derved kan alle stationer på Frederiks-
sundsstrækningen som minimum blive betjent hvert 10. minut, og samtidig vil et vendespor un-
derstøtte en robust trafikafvikling, som mindsker risikoen for forsinkelser og aflysninger.
Opgradering af Hillerød Station
Projektet indebærer, at det bliver muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør,
Gilleleje og Tisvildeleje fra Hillerød til den nye station Favrholm ved det kommende Nyt Hospi-
tal Nordsjælland. Samtidig vil opgraderingen give mulighed for direkte samdrift mellem Frede-
riksværkbanen og de nordlige baner.
Udbygning af Glostrup Station
Med anlæg af fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station og den kommende åbning af
letbane i Ring 3 bliver Glostrup Station et vigtigt knudepunkt i den kollektive transport i hoved-
staden. Her vil passagerer kunne stige om til S-tog og letbanen for at komme hurtigt på tværs
af Hovedstaden.
6 GHz-frekvensbånd på S-banen
S-banens nye signalsystem benytter en del af 6 GHz-frekvensbåndet til signalstyring, men må
som følge af ny EU-regulering flytte til et andet frekvensbånd. Når 6 GHz frigives til kommerciel
brug, vil der være stigende risiko for, at privatpersoners WiFi forstyrrer S-banens signaler. Pro-
jektet skal således ændre CBTC-systemets frekvensbånd (migration) til ITS-bybanebåndet, så
der ikke er overlap mellem de nye 6 GHz-WiFi-signaler og CBTC-systemet.
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
Der gennemføres en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted for at øge
kapaciteten og hastigheden ved Ringsted for at sikre, at den fremtidige togtrafik kan afvikles
hensigtsmæssigt samt for at opnå en rejsetid på én time mellem København og Odense.
Forenkling af København H
Sporene på Københavns Hovedbanegård er resultatet af mange års knopskydning. Mange
krydsende togveje giver en udfordring for banegårdens kapacitet og regularitet. En forenkling
og fremtidssikring af Københavns Hovedbanegård kan forbedre punktligheden ind og ud af
Hovedbanegården til gavn for både regionaltogs- og landsdelstrafikken.
Ombygning af Nordhavn Station
Der gennemføres en ombygning af Nordhavn Station, som forbedrer omstigningsmulighederne
mellem Metro og S-tog. Projektet omfatter etablering af en nordlig adgang mellem Århusgade
og stationens perron i form af en trappe og en elevator, ligesom der etableres en østlig for-
plads mod Kalkbrænderihavnsgade og forbedrede adgangsforhold mellem denne forplads, År-
husgade og Østbanegade.