Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2502460_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 (L 1) af 29. november
2021
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse provenukonsekvenserne og konsekvenserne for
størrelsen af det finanspolitiske råderum frem mod 2025, hvis topskattegrænsen
hæves med a) 44.000 kr. og b) 50.000 fra 2022-niveau med virkning fra den 1.
januar 2022? Provenukonsekvenserne bedes opgjort i hhv. umiddelbar virkning,
efter tilbageløb, men før adfærd, og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Der spørges til de provenumæssige konsekvenser og konsekvenserne for størrel-
sen af det finanspolitiske råderum frem mod 2025 af at hæve topskattegrænsen.
Der betales topskat på 15 pct. af indkomst over topskattegrænsen på 544.800 kr. i
2021. Topskattegrænsen hæves i 2022 til 552.500 kr. (2022-niveau).
Beregningerne tager udgangspunkt i, at forhøjelserne af topskattegrænsen på
44.000 kr. eller 50.000 kr. sker oven på den allerede vedtagne stigning, som træder
i kraft den 1. januar 2022. Det lægges til grund, at den varige provenueffekt ved
indførsel 1. januar 2022 opnås årligt fra 2022 og frem. Konsekvenserne for den
offentlig saldo og det finanspolitiske råderum er opgjort i 2022-2025. Det afspejler
at den mellemfristede planlægningshorisont
perioden dækket af en mellemfri-
sten plan
aktuelt går til 2025.
Det skønnes på den baggrund, at en forhøjelse af topskattegrænsen på 44.000 kr.
vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 2,7 mia. kr. og et mindrepro-
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,3 mia. kr. årligt i 2022-2025. En forhøjelse
af topskattegrænsen på 50.000 kr. skønnes at medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 3,0 mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,5
mia. kr. årligt i 2022-2025 (2022-niveau).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om provenukonsekvenserne og konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum frem mod 2025, hvis topskattegrænsen hæves, til finansministeren
2502460_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Provenukonsekvenser af en stigning i topskattegrænsen ud fra de angive principper, 2022-regler
Mia. kr. (2022-niveau)
Forhøjelse af topskattegrænsen med 44.000 kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2,7
2,1
1,3
2,7
2,1
1,3
2,7
2,1
1,3
2,7
2,1
1,3
2022
2023
2024
2025
Forhøjelse af topskattegrænsen med 50.000 kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
3,0
2,3
1,5
3,0
2,3
1,5
3,0
2,3
1,5
3,0
2,3
1,5
Anm.: Det lægges til grund, at den varige provenueffekt opnås ved indførsel i 2022 og årligt herefter.
Kilde: Egne beregninger.
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst
givet besluttet politik og forudsætninger i øvrigt
inden
for målet om strukturel balance i 2025. Det finanspolitiske råderum opdateres lø-
bende i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger og er senest opgjort i
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025
fra august 2021.
Det finanspolitiske råderum opgøres aktuelt i forhold til udgiftsniveauet i 2022,
dvs. det budgetterede niveau for finanslovsåret. Virkningen på strukturel saldo
ved en forhøjelse af topskattegrænsen i 2022-2025 er den samme i 2022 og 2025,
og der er derfor isoleret set ikke nogen ændring i det finanspolitiske råderum målt
som den højest mulige offentlige forbrugsvækst i 2025 målt ift. 2022,
jf. tabel 2.
Mindreprovenuet ved en forhøjelse af topskattegrænsen i 2022-2025 vil imidlertid
alt andet lige reducere prioriteringsrummet til nye tiltag i alle årene 2022-2025.
Hvis der i stedet illustrativt tages udgangspunkt i udgiftsniveauet i 2021, vil det fi-
nanspolitiske råderum frem mod 2025 således isoleret set reduceres med ca. 1¼
mia. kr. eller ca. 1�½ mia. kr. ved en forhøjelse af topskattegrænsen på hhv. 44.000
kr. eller 50.000 kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Finanspolitisk råderum frem mod 2025 inkl. virkning af forhøjelse af topskattegrænsen
Mia. kr. (2022-priser)
Forhøjelse af topskattegrænsen med 44.000 kr.
Finanspolitisk råderum (målt ift. 2022)
Isoleret virkning af forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2022)
Finanspolitisk råderum inkl. forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2022)
Memo: Finanspolitisk råderum (målt ift. 2021)
Memo: Isoleret virkning af forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2021)
-
-
-
-1¼
3
-
3
-1¼
7�½
-
7�½
13
-1¼
16
-
16
21¼
-1¼
2022
2023
2024
2025
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om provenukonsekvenserne og konsekvenserne for størrelsen af det finanspolitiske råderum frem mod 2025, hvis topskattegrænsen hæves, til finansministeren
2502460_0003.png
Side 3 af 3
Memo: Finanspolitisk råderum inkl. forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2021)
4
7
11�½
20
Forhøjelse af topskattegrænsen med 50.000 kr.
Finanspolitisk råderum (målt ift. 2022)
Isoleret virkning af forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2022)
Finanspolitisk råderum inkl. forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2022)
Memo: Finanspolitisk råderum (målt ift. 2021)
Memo: Isoleret virkning af forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2021)
Memo: Finanspolitisk råderum inkl. forhøjelse af topskattegrænsen (målt ift. 2021)
-
-
-
-1�½
3
-
3
-1�½
7�½
-
7�½
13
-1�½
11�½
16
-
16
21¼
-1�½
19¾
Anm.: Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningstekniske højest mulige vækst i det offentlige
forbrug ekskl. afskrivninger inden for målet om strukturel balance i 2025. Tal er afrundet til nærmeste kvarte
mia. kr. Det finanspolitiske råderum er korrigeret for midlertidige forhold relateret til COVID-19.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb,
august 2021 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister