Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2497567_0001.png
9. december 2021
J.nr. 2021 - 9057
Til Folketinget – Finansudvalget
Vedrørende L 1 - Forslag til finanslov for finansåret 2022.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 30 af 29. november 2021.
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan mindreprovenuet procentuelt vil fordele sig på landets 98 kommuner, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2497567_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren bedes i tabelform oplyse, hvordan mindreprovenuet procentuelt ville for-
dele sig på landets 98 kommuner, hvis man med virkning fra 1. januar 2022 hæver top-
skattegrænsen med a) 44.000 kr. og b) 50.000 kr. fra 2022-niveauet. Svaret bedes oplyst i
en sorteret tabel, hvor kommunen som tegner sig for den største andel af mindreprove-
nuet vises øverst.
Svar
Der henvises til svar på FIU L 1 – spørgsmål 28 (folketingsåret 2021-22) for beskrivelse
af provenu-, fordelings- og arbejdsudbudsvirkningerne af de to hypotetiske forhøjelser af
topskattegrænsen.
Andelen af det samlede mindreprovenu afhænger overordnet set af kommunernes skatte-
grundlag, herunder befolkningens størrelse og sammensætning.
Det bemærkes, at fordelingen på kommuner af den umiddelbare provenuvirkning er den
samme ved begge de betragtede forhøjelser af topskattegrænsen, når andelene i procent
afrundes til én decimal. Derfor er der kun angivet ét tal for hver kommune.
Det forventes, at Københavns Kommune tegner sig for ca. 13,7 procent af det samlede
umiddelbare mindreprovenu i begge forslag, mens Aarhus Kommune tegner sig for ca. 6
pct.,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om, hvordan mindreprovenuet procentuelt vil fordele sig på landets 98 kommuner, til skatteministeren, kopi til finansministeren
2497567_0003.png
Tabel 1. Kommunernes andel af den umiddelbare provenuvirkning ved at forhøje topskattegrænsen
med hhv. 44.000 kr. og 50.000 kr. (2022-niveau)
Kommune
København
Aarhus
Gentofte
Frederiksberg
Rudersdal
Aalborg
Odense
Lyngby-Taarbæk
Roskilde
Vejle
Gladsaxe
Furesø
Kolding
Esbjerg
Silkeborg
Hillerød
Helsingør
Greve
Horsens
Egedal
Hørsholm
Viborg
Skanderborg
Herning
Næstved
Fredensborg
Køge
Randers
Holbæk
Allerød
Ballerup
Slagelse
Hvidovre
Andel, pct.
13,7
6,0
3,8
3,5
2,9
2,8
2,7
2,3
2,3
2,1
1,8
1,6
1,5
1,5
1,4
1,4
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,0
0,9
0,9
Kommune
Sønderborg
Høje-Taastrup
Frederikssund
Favrskov
Tårnby
Gribskov
Fredericia
Solrød
Lejre
Svendborg
Kalundborg
Rødovre
Hedensted
Aabenraa
Holstebro
Hjørring
Middelfart
Haderslev
Frederikshavn
Ringkøbing-
Skjern
Herlev
Varde
Syddjurs
Guldborgsund
Vordingborg
Ringsted
Dragør
Brøndby
Faxe
Faaborg-Midtfyn
Vejen
Ikast-Brande
Glostrup
Andel, pct.
0,9
0,9
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
Kommune
Assens
Mariagerfjord
Vallensbæk
Sorø
Rebild
Halsnæs
Skive
Thisted
Albertslund
Billund
Jammerbugt
Odder
Norddjurs
Nyborg
Stevns
Brønderslev
Odsherred
Nordfyns
Tønder
Vesthimmerlands
Ishøj
Bornholm
Kerteminde
Lolland
Lemvig
Struer
Morsø
Langeland
Fanø
Ærø
Samsø
Læsø
Hele
befolkningen
Andel, pct.
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,2
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
100,0
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 3