Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål til L 1 nr. 40 af 7. december
2021 stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF)
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i opdateringen af tabel 1 i svaret på L 1 -
spørgsmål 71, jf. FIU alm del - spørgsmål 122 redegøre for den årlige økonomiske
udgift for Finansministeriets familietyper som følge af de skatte- og afgiftsinitiati-
ver, der er gennemført, aftalt eller foreslået siden sommeren 2019, herunder den
seneste finanslovsaftale der afskaffer håndværkerfradraget?
Svar
I besvarelsen indgår skatte- og afgiftsinitiativerne beskrevet i svar på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 123 (alm. del) af 20. januar 2021, samt initiativer, der er gen-
nemført, aftalt eller foreslået efterfølgende. Det omfatter blandt andet initiativer
fra
Aftale om finanslov for 2022
og initiativerne fra reformpakken
Hurtigere i job, et
stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder.
1
Det er lagt til grund for besvarelsen, at der spørges til ændring i den disponible
indkomst og afgiftsbetalingen for familietyperne.
Der er en række udfordringer forbundet med at omsætte alle de bagvedliggende
skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virkninger for konkrete fa-
milietyper. For en række initiativer kan der ikke umiddelbart skønnes over virknin-
gerne for familietyper, hvilket blandt andet hænger sammen med utilstrækkeligt
beregningsgrundlag, og at nogle initiativer ikke er relevant for familietyperne. Der-
udover er en række af initiativerne ikke omfattet af de gængse regneprincipper for
familietypeberegninger. For disse initiativer opgøres virkningen, hvis den pågæl-
dende familietype specifikt antages at være berørt af de konkrete initiativer. Den
årlige udgift for disse initiativer er derfor ikke beregnet ud fra gængse beregnings-
forudsætninger.
De enkelte initiativer er i besvarelsen opdelt i fire kategorier:
Virkningen af initiativer i
Stærke og innovative virksomheder
indregnes, når den konkrete finansiering fra er-
hvervsstøttesanering tilvejebringes, og tiltagene således kan udmøntes konkret. Forhøjelsen af det maksimale
beskæftigelsesfradrag er indregnet, da den er delvist finansieret i
Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked
og del-
vist af saneringen af erhvervsstøtten.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K