Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
2504971_0001.png
Finansudvalget 2020-21
L 239 - endeligt svar på spørgsmål 98
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. november 2021
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 98 (L 239 - § 7.
Finansministeriet) af 10. september 2021 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det opdaterede råderum år for år frem mod 2025 i tabel-
form, herunder hvor stor en del der de enkelte år er forudsat reserveret til hhv.
forsvarsforlig og gode rammebetingelser til erhvervslivet? Opgørelsen bedes lavet
med basisår i hhv. 2021 og 2022?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriet er blevet opmærksom på, at
der i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 98 (L 239 - § 7. Finansministeriet) af 10. sep-
tember 2021
optræder en fejl i tabel 1, hvor der er byttet om på tallene for det fi-
nanspolitiske råderum ekskl. reserverede midler og det samlede finanspolitiske rå-
derum. Nedenfor følger et revideret svar, hvor fejlen er rettet.
Det finanspolitiske råderum frem mod 2025 er et mål for den højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst (ekskl. afskrivninger)
givet øvrig besluttet politik og for-
udsætninger i øvrigt
inden for målet om strukturel balance 2025.
I
Opdateret 2025-forløb,
august 2021 er det samlede råderum
når der korrigeres for
midlertidige forhold relateret til COVID-19
opgjort til ca. 16 mia. kr. i 2025 målt
i forhold til udgiftsniveauet i 2022, dvs. inkl. det råderum, der er reserveret til for-
svarsløftet og reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv,
jf.
nærmere i Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 64 (L 1 - § 7. Finansministeriet) af 15. ok-
tober 2020.
Eksklusiv disse reserverede midler udgør det finanspolitiske råderum til øvrige pri-
oriteringer ca. 14�½ mia. kr. i 2025 målt i forhold til 2022,
jf. tabel 1 og bilag 2 i opda-
teret 2025-forløb, august 2021.
I tabel 1 fremgår det finanspolitiske råderum, herunder reserverede midler, målt i
forhold til både udgiftsniveauet i 2021 og 2022. Det bemærkes, at der i
Opdateret
2025-forløb,
august 2021 blev skiftet basisår, således at det finanspolitiske råderum
nu opgøres i forhold til udgiftsniveauet i 2022. Det afspejler, at råderummet i
2022 disponeres i forbindelse med finanslovforslaget og finansloven for 2022.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om det opdaterede råderum årligt frem mod 2025, til finansministeren
2504971_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Finanspolitisk råderum frem mod 2025
2022
Mia. kr. (2022-priser)
Finanspolitisk råderum målt ift. 2021
- heraf bevillingsløft i Forsvaret kategoriseret som offentligt forbrug
- heraf reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv
Finanspolitisk råderum ekskl. reserverede midler målt ift. 2021
¼
-
5
1�½
-
13
1�½
-
11¼
21¼
1�½
�½
19�½
2023
2024
2025
Finanspolitisk råderum målt ift. 2022
- heraf bevillingsløft i Forsvaret kategoriseret som offentligt forbrug
- heraf reserve til sikring af gode rammebetingelser i dansk erhvervsliv
Finanspolitisk råderum ekskl. reserverede midler målt ift. 2022
-
-
-
-
3
-
7�½
-
16
1
�½
14�½
Anm.: Tal er afrundet til nærmeste kvarte milliard. Grundet afrundinger kan der være forskel mellem total og sum
af delkomponenter. Forsvarsforliget dækker perioden 2018-2023 og løftet af Forsvaret er teknisk fastholdt
på 2023-niveauet i 2024-2025. Det finanspolitiske råderum er korrigeret for midlertidige forhold relateret til
COVID-19.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb,
august 2021,
Nordsøaftalen
(marts 2017),
Aftale på forsvarsområdet 2018-2023
(januar 2018)
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister