Finansudvalget 2021-22
L 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
16. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 8. december 2021 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for væksten i det demografiske træk på sektorer og samlet
set i perioden 2022-2025?
Svar
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor meget res-
sourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil ændre sig
som følge af udvikling i befolkningssammensætningen, når det forudsættes, at den
reale udgift pr. bruger er fastholdt uændret. Heri indgår en korrektion for delvis
sund aldring idet stigende levetid betyder, at en faldende andel i hver aldersgruppe
vil være i de sidste leveår, hvor sundhedsudgifterne erfaringsmæssigt er størst.
Beregningen af det demografiske træk er senest opdateret i forbindelse
Opdateret
2025-forløb,
august 2021, herunder med afsæt i den nyeste befolkningsprognose fra
DREAM og Danmarks Statistik samt et opdateret udgiftsgrundlag.
I tabel 1 væksten i det demografiske træk fordelt på delsektorer i 2022-2025 an-
ført. Der henvises i øvrigt til
Opdateret 2025-forløb,
august 2021.
L 1 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om væksten i det demografiske træk på sektorer og samlet set i perioden 2022-2025, til finansministeren
2503858_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Væksten i det demografiske træk i 2022-2025
2022-
2025
(gns.)
2022-
2025
(akk.)
2023-
2025
(gns.)
2023-
2025
(akk.)
2022
Vækst i mia. kr. (2022-
priser)
Kommuner
Regioner
Stat
Demografisk træk i alt
Pct.vis vækst
Kommuner
Regioner
Stat
Demografisk træk i alt
0,4
0,9
0,2
0,5
1
1
¼
2�½
2023
2024
2025
1
�½
1�½
1
�½
1�½
�½
�½
3
1
�½
4
1�½
11
1�½
1
�½
3
8�½
0,5
0,8
0,3
0,5
0,5
0,8
0,3
0,5
0,6
0,8
0,3
0,6
0,5
0,8
0,3
0,50
0,5
0,8
0,3
0,55
Anm.: Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner, regioner og stat.
Finansministeriet foretager imidlertid med usikkerhed en grov fordeling af udgiftsområderne på det
individuelle offentlige forbrug. (Kommuner: Folkeskole, dagtilbud, hjemmehjælp, plejehjem,
handicapområdet, personer med særlige behov og beskæftigelsesindsats. Regioner: Hospitaler, sygesikring og
medicin. Stat: Undervisning (bl.a. gymnasier og videregående uddannelse, men ekskl. folkeskole) og
kultur,Det kollektive offentlige forbrug fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommunerne. Der indregnes
således ikke kollektivt offentligt forbrug til den regionale sektor. Kollektivt forbrug til forsvar indregnes
særskilt under staten. Endeligt er øvrige sociale udgifter og øvrige sundhedsudgifter beregningsteknisk
fordelt mellem kommuner, regioner og staten.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb,
august 2021
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister