Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. december 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 68 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 8. december 2021 stillet efter ønske fra
Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre de samlede byrdestigninger, der påføres erhvervslivet med
finanslovsaftalen for 2022?
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen,
at ”byrder” dækker
erhvervsøkonomiske konse-
kvenser,
dvs. øvrige efterlevelseskonsekvenser, administrative konsekvenser samt
direkte omkostninger eller besparelser for virksomheder (skatter, afgifter og til-
skud mv.).
Finansloven fastlægger størrelsen og fordelingen af de samlede statslige udgifter
for det finansår, som finansloven vedrører. Derfor er de erhvervsøkonomiske
konsekvenser som udgangspunkt begrænsede, idet de typisk følger af ændringer i
ressortlovgivning, bekendtgørelser, vejledninger mv. Eventuelle byrder eller byr-
delempelser vil blive opgjort i forbindelse med den konkrete udmøntning af de
enkelte initiativer. Der er dog to initiativer i
finanslovsaftalen for 2022,
hvor der
umiddelbart kan foretages en erhvervsøkonomisk konsekvensvurdering.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har opgjort forventede erhvervs-
økonomiske konsekvenser som følge af etableringen af en trawlfri zone i Bæltha-
vet. De
maksimale
erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en trawlfri zone vurde-
res at udgøre
ca. 7,6 mio. kr. årligt. Effekten er baseret på et ’worst-case’ scenarie
og vil kvalificeres nærmere i forbindelse med implementeringen. Det bemærkes, at
den trawlfrie zone skal bidrage til at skabe et bedre havmiljø bl.a. ved fremme af
skånsomme fiskerier, at forbedre gyde- og opvækstforhold for torsken mv.
Dertil kommer, at håndværksdelen af BoligJobordningen afskaffes, hvilket kan re-
ducere efterspørgslen efter håndværksydelser. Der er dog ikke tale om en direkte
byrde, og initiativet skal ses i sammenhæng med den aktuelle situation med høj ef-
terspørgsel efter håndværkere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K