Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 Bilag 25, L 106 A Bilag 25, L 106 B Bilag 25
Offentligt
2588359_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for
diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
5, herunder om deling af lovforslaget. Skatteministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
NB) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lov-
forslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S og SF) indstiller de under A og
B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til de under A og
B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, EL og LA) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det
under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det
under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og
B nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og
B nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling
til det under B nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme
for det til det under B nævnte lovforslag stillede ændrings-
forslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og
B nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et
syvende mindretal
i udvalget (Hans Kristian Skibby
(UFG)) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedta-
gelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling af lov-
forslaget redegøre for sin stilling til det under B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Mode-
raterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti
Venstres, Enhedslistens og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget noterer sig, at den uafhængige un-
dersøgelse lavet af advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, jf.
bilag 17, fastslår, at Skatteministeriets fortolkninger af EU-
Domstolens praksis, som har været grundlaget for at fjerne
momsfritagelsen, ikke er korrekt. Det fremgår således klart
af redegørelsen, at »Det er vores vurdering, at EU-retten – i
modsætning til, hvad der antages i lovforslaget – ikke stiller
krav om at gøre meddelelse af licens til ophavsrettigheder
momspligtig, når licensen meddeles af andre end forfatteren
eller kunstneren selv, f.eks. via en udpeget kollektiv forvalt-
ningsorganisation (formidler), der handler i eget navn, men
AX027947
L 106a - 2021-22 - Bilag 25: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588359_0002.png
2
for indehaveren af ophavsrettighedens regning. Der er med
andre ord ikke et EU-retligt behov for at foretage den fore-
slåede ændring i muligheden for momsfri formidling.«
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti no-
terer sig i forlængelse heraf, at skulle denne klare juridiske
vurdering – mod forventning – blive underkendt af Europa-
Kommissionen, vil det alene medføre, at Danmark modtager
en åbningsskrivelse, hvorefter der vil være mulighed for at
rette ind uden yderligere komplikationer.
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti no-
terer sig samtidig, at skatteministeren i svar på spørgsmål
til Folketinget har bekræftet, at regeringen i videst muligt
omfang ønsker at bevare momsfriheden. Venstre, Enhedsli-
sten og Det Konservative Folkeparti noterer sig videre, at
såfremt meddelelse af licens til ophavsrettigheder skal gøres
momspligtigt (inklusive når licensen meddeles af andre end
forfatteren eller kunstneren selv) eller der skal laves prak-
sisændringer, der reelt indebærer samme resultat, kan det
alene ske ved en ændring af momsloven.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af KF og NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring
af reglerne om brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og
turistsalg m.v.« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-18, § 2 og § 3,
stk. 1-3.
B.
»Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af
reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)«
omfattende § 1, nr. 3, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF, EL, DF,
LA og Hans Kristian Skibby (UGF)):
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 6
affattes således:
»6.
§ 36, stk. 1, nr. 1,
affattes således:
»1) når der er toldfrihed ved midlertidig indførsel eller
toldfrihed for proviant m.v., der medbringes af skibe
og fly ved ankomst fra steder uden for EU, eller når
der ikke opstår toldskyld, fordi varen er tilintetgjort
eller overgivet til staten, eller når der indrømmes told-
frihed for returvarer. Der skal ved midlertidig indførsel
stilles sikkerhed for afgiften på samme måde og under
samme betingelser som fastsat for toldfrihed ved mid-
lertidig indførsel. Registrerede virksomheder med fuld
fradragsret efter § 37, godtgørelsesberettigede virksom-
heder efter § 45 og offentlige institutioner skal dog ikke
stille sikkerhed. Der skal heller ikke stilles sikkerhed
ved midlertidig indførsel fra Færøerne eller Grønland,
hvis varemodtageren er etableret i Danmark, på Færø-
erne eller i Grønland,«.«
[Lovteknisk begrundet ændring]
3)
I den under
nr. 13
foreslåede
§ 46 d
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
og
stk. 2
og
3
»§ 45, stk. 4« til: »§ 45, stk. 6«.
[Ændring af henvisning]
Til § 3
4)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 1-6 og 8« til: »§ 1, nr. 1, 2, 4-6,
8 og 13,«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 13, og kon-
sekvens af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af KF og NB):
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 3
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2.
Loven har virkning for betalinger, der vedrører
anvendelse fra og med den 1. januar 2023 af meddelte licen-
ser.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag. Det ene
lovforslag (A) vedrører alle dele af det fremsatte lovforslag
med undtagelse af den del, der vedrører momsreglerne for
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, idet denne del
udskilles i et separat forslag (B).
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås indsat et nyt 4. pkt. i
momslovens § 36, stk. 1, nr. 1.
I § 36 er en opremsning i stk. 1, nr. 1-6, af tilfælde,
hvor indførsel af varer fra steder uden for EU er momsfri-
taget. Opremsningen er foretaget sådan, at der er komma
mellem de enkelte numre. Det er derfor lovteknisk ukorrekt
at indsætte et nyt punktum i form af 4. pkt., når den indsatte
tekst reelt slutter med et komma.
L 106a - 2021-22 - Bilag 25: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588359_0003.png
3
Det foreslås derfor af lovtekniske grunde at affatte hele §
36, stk. 1, nr. 1, på ny.
Til nr. 3 og 4
I lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det at indsætte § 46 d
i momsloven, hvor der i paragraffens stk. 1-3 henvises til §
45, stk. 4. Denne henvisning skal forstås som en henvisning
til den gældende lovs § 45, stk. 4.
I henhold til lovforslagets § 3, stk. 1, træder loven i kraft
den 30. juni 2022, idet visse bestemmelser dog i henhold til
stk. 2 træder i kraft den 1. juli 2022 og skatteministeren i
henhold til stk. 3 fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
andre af lovens bestemmelser. Da nr. 13 hverken er nævnt i
stk. 2 eller 3, vil nr. 13 træde i kraft den 30. juni 2022.
Ved § 5, nr. 14, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021 blev der
imidlertid indsat nye stykker i § 45, som medfører, at stk.
4 bliver stk. 6. Denne lovændring træder i kraft den 1. juli
2022, jf. § 22, stk. 2, i lov nr. 1240 af 11. juni 2021.
Som samlet konsekvens af ovenstående vil henvisninger-
ne i den foreslåede § 46 d, stk. 1-3, til § 45, stk. 4, kun være
rigtige i 1 dag.
For at sikre en korrekt fremtidig henvisning, og da det
ikke er afgørende, om § 46 d træder i kraft den 30. juni 2022
eller den 1. juli 2022, foreslås det med ændringsforslaget, at
henvisningerne i de foreslåede § 46 d, stk. 1-3, ændres til
at være henvisninger til § 45, stk. 6, og at § 1, nr. 13, først
træder i kraft den 1. juli 2022, samtidig med at § 45, stk. 4,
bliver § 45, stk. 6. Ændringen af ikrafttrædelsestidspunktet
foreslås at skulle ske, ved at § 1, nr. 13, tilføjes i lovforsla-
gets § 3, stk. 2, som nævner de bestemmelser i loven, der
træder i kraft den 1. juli 2022.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af for-
slaget om deling af lovforslaget i to forslag, jf. ændringsfor-
slag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december 2021 og var
til 1. behandling den 11. januar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 16 møder.
Høring
Udvalget har den 2. februar 2022 afholdt en høring om
lovforslaget. Materialet fra høringen er omdelt som bilag 4
og 5.
Indhentelse af uvildig ekstern redegørelse
Udvalget har indhentet en uvildig redegørelse fra advo-
katfirmaet Gorrissen Federspiel, jf. bilag 16 og 17. Gorris-
sen Federspiel gennemgik den 11. maj redegørelsen for ud-
valget, jf. bilag 21.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. septem-
ber 2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bi-
lag 328 (folketingsåret 2020-21). Den 22. december 2021
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 24 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren til
mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i 2 åbne
samråd den 3. marts og den 18. maj 2022.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 92 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 106a - 2021-22 - Bilag 25: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588359_0004.png
4
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9