Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2535877_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 14. januar 2022.
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad et fald på f.eks. 5 pct. i antallet af tv-kunder vil betyde, til skatteministeren
2535877_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad et fald på f.eks. 5 pct. i antallet af tv-kunder vil betyde for
1) det forventede årlige provenu fra momsen og 2) de årlige betalinger fra tv-distributø-
rerne til henholdsvis rettighedshaverne og danske tv-stationer som TV 2 og dk4?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Skatteministeriet vurderer, at forslaget om moms på meddelelse af licens til ophavsret-
tigheder vil føre til højere forbrugerpriser på tv-abonnementer. Det afspejler, at en række
tv-udbydere ikke har faktureret en samlet salgspris med moms til forbrugerne, men i ste-
det har faktureret licenserne særskilt uden moms. Fremover vil det ikke være muligt at
momsfritage denne del af prisen på tv-abonnementer. Danske tv-udbydere har vurderet,
at prisen på tv-abonnementer vil stige med 15-20 kr. pr. måned. Prisstigningen forventes
alt andet lige at reducere efterspørgslen efter tv-abonnementer. Dette kan have afledte ne-
gative konsekvenser for efterspørgslen efter licens til ophavsrettigheder, hvilket indirekte
kan påvirke kunstnerne.
Denne adfærdsvirkning vurderes ikke at have nævneværdig betydning for de prove-
numæssige konsekvenser. Dette skyldes, at den sparede forbrugerudgift fra et reduceret
forbrug af tv-abonnementer må påregnes anvendt på andet forbrug, som vil indebære
omtrent tilsvarende moms- og afgiftsprovenu som den moms, der ellers ville være blevet
betalt fra forbrug af tv-abonnementer.
Copydan Verdens TV, der står for udbetalinger for anvendelse af rettigheder til dansk
indhold i tv mv., udbetalte ca. 1,3 mia. kr. rettighedshavere i 2019, hvor det af årsrappor-
ten for 2019 samtidig fremgår, at organisationen forventer en nedgang i udbetalingerne i
de kommende år. Det kan bemærkes, at udbetalingerne fra Copydan Verdens TV inklu-
derer betalinger for rettigheder i forbindelse med anvendelse af streamingtjenester. Det
antages, at internationale streamingtjenester allerede inkluderer omkostninger til køb af
licens til ophavsrettigheder i deres momspligtige forbrugerpriser, hvorfor forslaget om, at
de som momspligtig virksomhed, der skal betale moms af licenserne ved købet, ikke æn-
drer deres omkostning og dermed deres forbrugerpriser. Momspligtige virksomheder har
Side 2 af 3
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvad et fald på f.eks. 5 pct. i antallet af tv-kunder vil betyde, til skatteministeren
2535877_0003.png
således fradrag for evt. købsmoms, herunder for moms på deres indkøb af licenser.
Det er ikke muligt at skønne over, hvad et fald i salg af tv-abonnementer vil betyde for
konkrete danske tv-stationer som fx TV 2 og dk4.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU L 106 - spørgsmål 10 (2021-22).
Side 3 af 3