Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2518679_0001.png
26. januar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 14. januar 2022.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm., om ministeren har forståelse for, at der nu i endnu højere grad består et ønske om en grundig behandling, når Skatteministeriet for få dage siden grundlæggende har ændret vurdering af, hvad der er forpligtelser til efter EU-retten, til skatteministeren
2518679_0002.png
Spørgsmål
Har ministeren forståelse for, at der nu i endnu højere grad består et ønske om en grun-
dig behandling, når Skatteministeriet for få dage siden grundlæggende har ændret vurde-
ring af, hvad der er forpligtigelser til efter EU-retten?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Jeg skal indledningsvis henvise til min besvarelse af spørgsmål 34 til L 106, hvoraf frem-
går, at jeg er af den opfattelse, at lovforslaget er blevet grundigt behandlet forud for frem-
sættelsen.
At forslaget blev ændret efter høringen og før fremsættelsen, viser netop, at der er sket en
grundig og seriøs vurdering af alle aspekter af forslaget, og at høringen har opfyldt sit for-
mål. Såfremt en høring ikke kan føre til ændringer i et lovforslag, ville høringsprocessen i
forbindelse med lovforslag nærmest være overflødig.
Derudover er jeg ikke enig i, at lovforslaget er ændret grundlæggende efter høringen. Ud-
gangspunktet er fortsat, at meddelelse af licens til ophavsrettigheder er momspligtig. Hø-
ringsprocessen førte imidlertid til, at det blev vurderet, at de forfattere og kunstnere, der
har ophavsrettigheder, fortsat kan være momsfritaget efter den stand still bestemmelse,
der ligger til grund for momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7. Denne justering
af forslaget betyder alene, at forfattere og kunstnere ikke får administrative byrder ved at
skulle momsregistreres samt angive og afregne moms. Andre, herunder fx forvaltningsor-
ganisationer, vil (ligesom i det forslag, der var i høring) blive momspligtige, når de medde-
ler licenser til ophavsrettigheder videre til brugere af rettighederne.
Side 2 af 2