Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2520649_0001.png
31. januar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 37 af 14. januar 2022.
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om baggrunden for, at kollektive forvaltningsorganisationer i lovforslaget i forhold til vurderingen af de økonomiske konsekvenser ikke anses for en del af erhvervslivet, til skatteministeren
2520649_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren uddybe baggrunden for, at kollektive forvaltningsorganisationer i lov-
forslaget i forhold til vurderingen af de økonomiske konsekvenser ikke anses for en del af
”erhvervslivet”, men anses for at være det i forhold til
bestemmelsen om ikrafttræden?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Alle lovforslag har efter fast praksis et punkt i de almindelige bemærkninger til forslaget,
der omhandler både de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
i
L 106 er det punkt 5.
Det lægges til grund, at der med spørgsmålet ønskes en forklaring på, hvorfor der i rela-
tion til vurderingen af administrative konsekvenser for erhvervslivet og bestemmelsen om
ikrafttrædelse synes at være forskel på, om en forvaltningsorganisation er en del af ”er-
hvervslivet” eller
ikke.
Vurderingen af de administrative konsekvenser for danske virksomheder foretages af Er-
hvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), som hører under Erhvervsmini-
steriet. Erhvervsstyrelsen kom i forbindelse med mit svar på SAU alm. del spørgsmål 130
(2021-2022) med følgende bidrag, som jeg kan henholde mig til:
”I Erhvervsministeriets
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger
fremgår det, at erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger belyser konsekvenserne af ny
og ændret regulering for private danske virksomheder, som producerer og/eller leverer
varer og/eller tjenesteydelser på markedsmæssige vilkår med det formål at generere profit
til ejerkredsen. For så vidt angår vurderingen af de direkte administrative omkostninger
for erhvervslivet bemærkes, at vurderingen, jf. vejledningen, ikke omfatter forvaltnings-
og medlemsorganisationer, som arbejder non-profit eller på anden vis ikke agerer på mar-
kedsmæssige vilkår med det formål at generere profit til ejerkredsen. Erhvervsstyrelsens
Område for Bedre Regulering har haft lovforslaget i høring og vurderet, at lovforslaget
samlet medfører direkte administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekven-
ser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.”
Side 2 af 3
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om baggrunden for, at kollektive forvaltningsorganisationer i lovforslaget i forhold til vurderingen af de økonomiske konsekvenser ikke anses for en del af erhvervslivet, til skatteministeren
2520649_0003.png
Forslaget om ændring af momsfritagelsen for meddelelse af licens til ophavsrettigheder
berører udover forvaltnings- og medlemsorganisationer også private danske virksomhe-
der. OBR vurderer, at disse private virksomheders administrative konsekvenser vil være
under 4 mio. kr., hvor det ikke kvantificeres yderligere. For at overholde de fælles ikraft-
trædelsesdatoer for erhvervsrettet lovgivning - som er den 1. januar eller 1. juli
og for at
give tid til tilpasning til de nye regler, er det foreslået, at forslaget træder i kraft den 1. ja-
nuar 2023.
Side 3 af 3