Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2520844_0001.png
31. januar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 14. januar 2022.
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om at redegøre for de forventede økonomiske konsekvenser for forvaltningsorganisationerne m.v., til skatteministeren
2520844_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren redegøre for de forventede økonomiske konsekvenser for forvaltningsor-
ganisationerne mv., der ikke er medtaget i vurderingen af de økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet? Bl.a. i forhold til den negative rentepåvirkning, der opstår i forbindelse
med afregningen af vederlag mellem forvaltningsorganisationerne og kunstnerorganisatio-
ner som følge af de likviditetsproblemer, der vil opstå ved selfbillings-processen samt den
ekstra administration, der indtræder ved fakturering, afstemninger, systemtilretninger, eks-
tra revision, håndtering af arvinger m.m.
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Årsagen til, at der i forbindelse med L 106 ikke er foretaget en vurdering af de økonomi-
ske konsekvenser for forvaltnings- og medlemsorganisationer, fremgår af mit svar på
SAU L 106 spørgsmål 37, hvortil jeg henviser.
Forvaltnings- og medlemsorganisationerne forventes imidlertid at få engangsomkostnin-
ger til it-omlægning m.v. samt løbende administrative omkostninger til at overholde de
generelle regler på momsområdet, som fx angivelse og betaling af moms.
Det kan desuden bemærkes, at det følger af de generelle regler på momsområdet, at en
virksomheds momsafregningsperiode og tilhørende betalingsfrister afgøres af virksomhe-
dens omsætning. En virksomhed der fx skal indberette månedsvis, har en frist på cirka 25
dage fra afregningsperiodens udløb til at indberette og indbetale sin moms, hvilket er sva-
rende til en gennemsnitlig kredittid til virksomheden på cirka 40 dage mellem tidspunktet
for momspligtigt salg og momsindbetalingen. En virksomheds kreditgivning til forskellige
kunder i forbindelse med salg af ydelser er et anliggende mellem virksomheden og dens
kunder.
Side 2 af 2