Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2532208_0001.png
23. februar 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til Lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 21. januar 2022.
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-22 fra AKKS - Amatørernes Kunst & Kultur Samråd om lovforslagets konsekvenser for økonomien i de frivillige amatørforeninger i Danmark, til skatteministeren
2532208_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. januar 2022 fra AKKS - Amatørernes
Kunst & Kultur Samråd, jf. L 106 - bilag 2.
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
AKKS anfører i henvendelsen, at hvis lovforslaget vedtages således, at der indføres moms
på rettighedsvederlagene i forbindelse med brugen af kunstneriske værker, vil det få store
økonomiske konsekvenser for økonomien i de mange frivillige amatørforeninger i Dan-
mark. Det skyldes, at når forvaltningsorganisationer som KODA skal lægge moms på fak-
turaer til kunderne, herunder amatørforeningerne, vil det føre til 25 pct. fordyrelse af de
rettighedsvederlag, der danner grundlaget for amatørforeningernes virke, idet sådanne
foreninger ikke er momspligtige og derfor ikke har fradragsret for købsmomsen. AKKS
anfører endvidere, at de frivillige amatørforeninger desuden i reglen ikke har en størrelse,
organisation og økonomi, der kan berettige dem til momskompensation under de gæl-
dende regler. I forvejen udgør købet af rettigheder desuden en uforholdsmæssig stor del
af mange amatørforeningers beskedne økonomi. AKKS nævner som eksempler på frivil-
lige amatørforeninger Dansk Amatør Orkesterforbund, Kor72 (medlem i Amatørmusik
Danmark), Dansk Amatør Teater & Scenekunst og amatørteatre.
AKKS foreslår, at der - såfremt lovforslaget vedtages - indføres en momskompensations-
ordning for amatørkulturen med basis i f.eks. deres medlemskab i AKKS og dennes med-
lemssammenslutninger på lige fod med den kompensationsordning, som eksisterer for
velgørende foreninger.
Kommentar
Jeg kan oplyse, at det inden for momssystemet ikke er muligt at kompensere virksomhe-
der og foreninger mv. for købsmoms til deres momsfri aktiviteter.
Den gældende momskompensationsordning for velgørende foreninger mv. er fastsat med
hjemmel i finansloven, senest finansloven for finansåret 2022, hvor der er afsat en pulje
penge til fordeling blandt ansøgerne. Idet ordningen har til formål at undgå, at gaver m.v.
anvendes til moms på indkøb i de velgørende og almennyttige foreninger, er der fastsat
Side 2 af 3
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/1-22 fra AKKS - Amatørernes Kunst & Kultur Samråd om lovforslagets konsekvenser for økonomien i de frivillige amatørforeninger i Danmark, til skatteministeren
2532208_0003.png
en række krav til foreningerne om antal gaver og betalende medlemmer mv. Det er givet-
vis rigtigt, at mange af de frivillige amatørforeninger som AKKS nævner, ikke har en så-
dan karakter og størrelse, at de kan omfattes af den ordning.
Jeg kan endvidere oplyse, at det forhold, at fx amatørforeninger ikke har fradrag for
moms på køb af licens til ophavsrettigheder, er et generelt princip i momslovgivningen i
den forstand, at ingen virksomheder, heller ikke foreninger, har fradrag for moms af ind-
køb til deres momsfrie aktiviteter. Eksempelvis har den lokale momsfritagne idrætsfor-
ening heller ikke fradrag for moms på fx det udstyr mv., som foreningen indkøber.
Overordnet set indgår moms i forbrugerpriser på lige fod med andre omkostninger.
Side 3 af 3