Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 106 , L 106 A , L 106 B
Offentligt
2549438_0001.png
25. marts 2022
J.nr. 2021 - 2113
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 106 - Forslag til lov om ændring af momsloven. (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse
for diplomater og justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 85 af 22. marts 2022. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Søren Søndergaard (EL).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 106a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om, hvorfor det er nødvendigt at ændre momslovens fritagelse for kunstnerisk virksomhed for at få implementeret UCMR-ADA, når dommen ikke vedrører momsfritagelsen for kunstnerisk virksomhed, til skatteministeren
2549438_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at EU-domstolens domme i skattespørgsmål som hovedregel
implementeres i dansk ret ved, at Skattestyrelsen udsender et såkaldt styresignal om en
administrativ praksisændring, hvor der gives et passende varsel?
Svar
Med L 106 foreslår regeringen bl.a. at gennemføre en række tilpasninger af momsloven
for at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten. I den forbindelse foreslås en
ændring af momsfritagelsen for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet. Regeringen
ønsker i videst muligt omfang at opretholde den gældende momsfritagelse, men Danmark
er forpligtet til at efterleve EU-retten, og det er derfor nødvendigt at indføre moms, når
forvaltnings- og medlemsorganisationer meddeler licens til ophavsrettigheder.
Forslaget indgår som finansiering af en ny flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi
for 2022-2025 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti. Aftalen skal skabe fundamentet for en genopretning af kriminalfor-
sorgen og højne indsatsen på dette område. Partierne bag aftalen tog ansvar herfor
også
i relation til at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU-retten.
Når EU-Domstolen afsiger domme, tages der i hvert enkelt tilfælde stilling til, om dansk
ret er i overensstemmelse med dommen, og hvis den ikke er, om implementeringen i
dansk ret skal ske ved lovgivning eller ved en praksisændring gennem et styresignal fra
Skatteforvaltningen (eller en kombination heraf). Der kan være flere hensyn, der gør sig
gældende, men hvis implementeringen fx ikke kan rummes inden for ordlyden af lovgiv-
ningen, eller hvis formuleringen i den nationale lovgivning er formuleret så væsentligt an-
derledes end den bagvedliggende EU-bestemmelse, at retstilstanden giver anledning til
tvivl, taler det for at ændre lovgivningen.
Det er min opfattelse
hvilket også synes bekræftet af udtalelser under bl.a. Skatteudval-
gets høring
at der er en misforståelse om, at forvaltningsorganisationer m.fl. i dag er
omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, og at det vil de fortsat
kunne være. Det er derfor vurderingen, at der er behov for at tydeliggøre bestemmelsen i
lovgivningen og fjerne enhver tvivl om, at momsfritagelsen er personlig og alene omfatter
ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, hvilket også har
været gældende praksis. Denne praksis vil dog fortsætte uændret, uanset om L 106 vedta-
ges eller ej. Meddelelse af licens til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder, når med-
delelsen foretages af forvaltningsorganisationer m.fl., kan imidlertid ikke længere undtages
fra momslovens anvendelsesområde grundet den nævnte dom fra EU-Domstolen.
Da lovgivningen bør være så klar og præcis som muligt
inden for de rammer EU’s moms-
direktiv giver, synes jeg, at lovforslaget er vigtigt og absolut hensigtsmæssigt.
Endelig vil jeg anføre, at der ved lovforslaget også gives et passende varsel, idet forslaget
foreslås først at træde i kraft den 1. januar 2023.
Jeg skal i øvrigt henvise til mine besvarelser af spørgsmål 77 og 78 til L 106 (2021-22).
Side 2 af 2