Erhvervsudvalget 2021-22
L 11 Bilag 1
Offentligt
2456213_0001.png
NOTAT
6. oktober 2021
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om admini-
stration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæ-
iske Socialfond og lov om erhvervsfremme (Tilpasninger af reglerne
om administration af EU-forordninger vedrørende Regionalfonden,
Socialfonden Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling m.v.)
1. Formål og baggrund
Loven har til formål at fastlægge administrationen af tilskud til Danmark
fra Regionalfonden (ERDF) og Socialfonden Plus (ESF+) og etablere
grundlaget for forvaltningen af den nye EU-fond, Fonden for Retfærdig
Omstilling (FRO) samt andre fonde som gennemføres efter reglerne om
delt forvaltning mellem Europa-Kommissionen og de enkelte medlems-
lande herunder brexittilpasningsreserven.
Forslaget er sendt i høring den 9. juli 2021 med høringsfrist den 20. august
2021 til i alt 180 myndigheder, organisationer m.v. Der er modtaget hø-
ringssvar fra 32, hvoraf 17 har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2. Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovud-
kastet gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3. Det bemærkes, at
høringssvar fra Danske Regioner er afgivet med forbehold for politisk god-
kendelse.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser generelt, at lovforslaget modtages positivt. Derudover pe-
ger flere høringssvar på behovet for, at implementeringen og udmøntnin-
gen af fondene gøres administrativt let for virksomheder, myndigheder
mfl.
KL mener, at det er vigtigt, at det grundlæggende partnerskabsprincip re-
spekteres og understreger vigtigheden af overvågningsudvalgets rolle i den
forbindelse.
Dansk Industri (DI) bakker op om planerne for udmøntning af midler via
Fonden for Retfærdig Omstilling, men opfordrer til, at der sker koordine-
ring med prioriteringer for den grønne omstilling i regi af Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelse.
Danske Regioner, anfører, at det er nødvendigt, at der aftales en tydelig
arbejdsdeling mellem fondene for at modvirke, at ansøgere spekulerer i
hvilken fond, der har de mest attraktive tilbud, så alle relevante områder
fremmes.
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0002.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker vigtigheden af en enkel administra-
tion, og at indsatser mellem de indstillingsberettigede organer for Regio-
nalfonden og Socialfonden Plus koordineres, samt at muligheden for at
nedsætte underudvalg til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse bør udnyt-
tes i forhold til behandling af indsatsområder.
Kommentar
Det vurderes, at det vil være mest effektivt, at administrationen for de tre
fonde og eventuelle andre fonde eller instrumenter omfattet af loven sam-
menlægges, idet dette giver mulighed for strømlining og forenkling af ad-
ministrationen, hvilket vil være til fordel for både myndigheder og støtte-
modtagere.
Videreførelsen af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som et centralt or-
gan i forbindelse med indstilling af midlerne fra Regionalfonden og Soci-
alfonden Plus vil bidrage til at sikre en sammenhængende decentral er-
hvervsfremmeindsats.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse træffer også beslutning om natio-
nale midler fra Finansloven til decentral erhvervsfremme. Disse midler
anvendes til at understøtte implementeringen af bestyrelsens strategi og
kan anvendes som medfinansiering af midlerne fra Regionalfonden eller
Socialfonden Plus, eller til gennemførelse af aktiviteter, der ligger uden
for rammerne af de operationelle programmer, men inden for bestyrelsens
strategi. Eftersom bestyrelsen har indstillingsretten til både regionalfonds-
midlerne og socialfondsmidlerne, sikrer bestyrelsen i udgangspunktet, at
ingen projekter dobbeltfinansieres, men at midlerne anvendes komplemen-
tært.
Der nedsættes et særligt indstillingsberettiget organ for Fonden for Ret-
færdig Omstilling med erhvervsmæssig og klimafaglig ekspertise, som skal
indstille om anvendelsen af midler fra fonden til forvaltningsmyndigheden.
Selv om Fonden for Retfærdig Omstilling kun kan anvendes i udpegede
landsdele, kan det ikke udelukkes, at der vil kunne være et overlap mellem
konkrete aktiviteter under Fonden for Retfærdig Omstilling og henholdsvis
Socialfonden Plus og Regionalfonden. Ved at samle administrationen af
fondene hos samme forvaltningsmyndighed, forventeligt Erhvervsstyrel-
sen, kan den konkrete udmøntning koordineres.
Koordinering af indsatserne under de forskellige fonde vil i øvrigt blive
reguleret i den partnerskabsaftale, som indgås med Kommissionen, i for-
bindelse med godkendelsen af programmerne.
3. Konkrete bemærkninger
Kommentarer til høringssvarene vil blive givet med udgangspunkt i føl-
gende overordnede emner:
2
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0003.png
3.1 Indstillingsret for Socialfondsmidler
3.2 Omkostninger ved administration af indstillingsret for Socialfonden
3.3 Indstillingsudvalget for Fonden for Retfærdig Omstilling
3.4 Overvågningsudvalgets rolle
3.5 Interreg
3.6 Indstilling af midler til by-indsatsen under programmet for Regio-
nalfonden
3.7 Vilkår for deltagelse i projekter (særligt for vidensinstitutioner)
3.1 Indstillingsret for Socialfondsmidler
KL mener, at regionsrådenes indstillinger bør koordineres med kommu-
nerne, så initiativer, der retter sig mod børn og unge, understøtter den kom-
munale ungeindsats, og kommunekontaktrådene høres på linje med de re-
gionale arbejdsmarkedsråd. Derudover mener KL også, at Danmarks Er-
hvervsfremmebestyrelse bør være høringspart på regionernes indstillinger.
Bornholms Regionskommune finder det glædeligt, at erhvervsministeren
kan give Bornholms Regionskommune samme indstillingsret til dele af
midlerne fra Socialfonden Plus som et regionsråd.
RAR Fyn (det regionale arbejdsmarkedsråd Fyn) og RAR Sydjylland (det
regionale arbejdsmarkedsråd Sydjylland) finder det begge positivt, at de
regionale arbejdsmarkedsråd skal høres i forbindelse med Regionsrådenes
indstilling af midler fra Socialfonden Plus.
Kooperationen mener ikke, at der i overensstemmelse med partnerskabs-
princippet er sikret tilstrækkelig repræsentation af virksomheder og orga-
nisationer fra civilsamfundet og fra socialøkonomien. Kooperationen op-
fordrer erhvervsministeren til at revidere bekendtgørelsen om udpegning
af medlemmer og fastsættelse af indstillingsberettigede parter til Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse, særligt i forhold til tilføjelse af ekspertise om
beskæftigelse, uddannelse og social inklusion.
Kommentar
Det bemærkes, at programmerne, der fastlægger rammen for midlernes
anvendelse, er udarbejdet i et bredt partnerskab, og at der som led i pro-
gramudarbejdelsen gennemføres en offentlig høring. Det er ligeledes vur-
deringen, at strukturen med Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som
centralt indstillingsorgan lever op til partnerskabsprincippet.
Regionernes høring af de Regionale Arbejdsmarkedsråd er indsat med
henblik på, at arbejdsmarkedets parter inddrages i planlægning og koor-
dination af indsatser på erhvervs- og beskæftigelsesområdet. Ved fastsæt-
telsen af regionernes indstillingsret er der lagt vægt på, at processen skal
være så ubureaukratisk og fleksibel som muligt. Yderligere høringsled vil
3
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0004.png
medføre en tungere administration, hvilket vil være til gene for potentielle
støttemodtagere. Det bemærkes samtidig, at kommunerne er repræsenteret
i de Regionale Arbejdsmarkedsråd, Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
samt overvågningsudvalget, som også spiller en central rolle i forhold til
sikring af kvalitet og koordination af indsatser, hvorfor der vurderes at
være mulighed for at sikre koordination af indsatser og opnåelse af øn-
skede resultater lokalt og nationalt.
3.2 Omkostninger ved administration af indstillingsret
Danske Regioner påpeger, at administration af indstillingsretten til Social-
fondsmidlerne, vil medføre en øget administrativ byrde for regionerne, og
at punkt 4 i de almindelige bemærkninger bør tilpasses derefter.
Kommentar
Det er besluttet af regeringen, at teknisk assistance tilfalder Erhvervssty-
relsen.
Det vil blive præciseret, at lovforslaget ikke samlet set medfører merom-
kostninger for det offentlige.
Derudover vil det blive præciseret, at den nationale medfinansiering kan
pålægges tilsagnsmodtager selv at fremskaffe.
3.3 Indstillingsudvalget for Fonden for Retfærdig Omstilling
Danske Regioner, finder, at det i loven bør præciseres, at de væsentligste
myndigheder i arbejdet med omstillingsplanen for Fonden for Retfærdig
Omstilling er regioner, kommuner, lønmodtagere og erhvervsrepræsentan-
ter mv, ligesom disse myndigheder bør indgå i indstillingsudvalget. Regi-
onerne tilbyder i øvrigt at samle et netværk/partnerskab til at bistå Er-
hvervsstyrelsen med programmering og koordination omkring Fonden for
Retfærdig Omstilling med henblik på at sikre, at de territoriale planer ud-
formes inden for regionernes kompetence og ansvarsområder, så regio-
nerne kan bidrage til medfinansiering.
Business Region North og Region Nordjylland opfordrer til, at regionale
og lokale myndigheder inddrages i indstillingsudvalget, og Region Nord-
jylland indstilles som landsdel til Kommissionen i forbindelse med imple-
menteringen af Fonden for Retfærdig Omstilling.
KL ønsker en uddybning af, hvorfor der nedsættes et særligt udvalg til Fon-
den for Retfærdig Omstilling, når andre udvalg (fx i forhold til bæredygtig
byudvikling) nedlægges, og hvordan udvalget vil blive sammensat.
Kommentar
4
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0005.png
Der nedsættes et særligt indstillingsudvalg for Fonden for Retfærdig Om-
stilling for at kunne målrette sammensætningen af udvalget til at omfatte
både erhvervsfaglige og klimafaglige kompetencer, da midlerne helt over-
vejende skal bruges på beskæftigelsesomstilling, erhvervsudvikling og
grøn omstilling, og så det sikres, at udvalget har kompetencer til at vurdere
kvaliteten af disse typer projekter.
Sammensætningen af indstillingsudvalget for Fonden for Retfærdig Om-
stilling og eventuel videre organisation omkring Fonden for Retfærdig
Omstilling vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
3.4 Overvågningsudvalgets rolle
KL mener, at det bør understreges i lovteksten, at Overvågningsudvalget
spiller en helt central rolle i forhold til at sikre kvalitet og kobling til er-
hvervsfremmeaktører og virksomheder i hele landet, herunder at overvåg-
ningsudvalgets tilsyns- og overvågningsrolle bør præciseres.
Kommentar
Overvågningsudvalgets funktioner følger direkte af forordningsgrundla-
get, som er direkte anvendeligt, og der er dermed ikke behov for at fast-
sætte nærmere herom i loven.
3.5 Interreg
Regionerne bifalder, at organiseringen omkring Interreg ikke ændres.
Landbrug og Fødevarer fremhæver, at loven bør understøtte forenklingen
af det danske erhvervsfremmesystem og anfører, det bør overvejes at lægge
Interreg ind under det almindelige system med udmøntning via Danmarks
Erhvervsfremmebestyrelse.
Danske Universiteter bemærker, at det ville være hensigtsmæssigt at afbu-
reaukratisere afrapporteringskrav vedrørende Interreg-projekter fremfor at
fastholde den nuværende administrative organisering.
Kommentar
Det er forordningsbestemt for Interreg, at det er programmernes overvåg-
ningsudvalg, som udvælger projekter, så programmerne kan ikke udmøn-
tes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Det er naturligvis ønskeligt at afbureaukratisere i videst muligt omfang.
Når det er anført i lovbemærkningerne, at der ikke bør ske væsentlige æn-
dringer i den administrative organisering af programmerne, betyder det,
at det findes hensigtsmæssigt med samme programmyndigheder som hidtil.
Dette vil blive præciseret.
5
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0006.png
3.6 Indstilling af midler til byindsatsen under programmet for Regio-
nalfonden
KL kan tilslutte sig ændringen vedrørende indstilling af by-midler med be-
mærkning om, at kriterierne for tildeling bør justeres, da krav om en by-
størrelse på minimum 30.000 indbyggere og udarbejdelse af en selvstæn-
dig plan for arbejdet har afskåret mange byer fra at kunne ansøge.
Kommentar
De nærmere kriterier for at komme i betragtning til by-midlerne fastlægges
i programmerne, som vil blive sendt i offentlig høring inden de sendes til
godkendelse hos Europa-Kommissionen.
Det forventes, at der i programmet, som dækker by-indsatsen, vil ske en
væsentlig ændring af kravet om by-størrelse, så den primære målgruppe
for by-indsatsen bliver byer med mellem 4.000-20.000 indbyggere, idet der
dog samtidig vil være mulighed for at tildele midler til byer med over
20.000 indbyggere.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse vil i overensstemmelse med gæl-
dende ret kunne udmønte midler fra Regionalfonden og Socialfonden. Det
bemærkes, at muligheden for at oprette et særskilt byindstillingsudvalg
endvidere opretholdes, da EU-reglerne ikke forhindrer nedsættelse af et
særskilt udvalg. Lovforslaget vil derfor blive justeret med henblik på, at
bymidlerne kan udmøntes enten af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
eller et særskilt byindstillingsudvalg efter nærmere bestemmelse fra er-
hvervsministeren.
3.7 Vilkår for deltagelse i projekter (særligt for vidensinstitutioner)
Danske Universiteter bemærker, at et medfinansieringskrav på 60 pct. gør
det uattraktivt at deltage.
GTS-foreningen bemærker, at reduktionen af EU-finansieringssatsen for-
ringer GTS-institutternes mulighed for deltagelse og ønsker mulighed for,
at støtteintensiteten for GTS-institutter øges til 100 pct. Eller, at GTS-in-
stitutter kan deltage som underleverandører i stedet for partnere.
Landbrug og Fødevarer anfører, at kravet om at vidensinstitutioner skal
indgå som partnere bør udgå.
GTS-foreningen er desuden ærgerlig over udvidelsen af § 16, stk. 2, som
medfører yderligere krav til regnskabsmateriale og dokumentation, som
kan forlanges og opfordrer til, at ændringen udgår, idet det vil medføre en
tungere administrativ byrde, som gør det uattraktivt for vidensinstitutioner
at deltage i projekter.
6
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2456213_0007.png
Dansk Industri (DI) tilslutter sig GTS-foreningens betragtninger om at
undgå en tung administration.
Landbrug og Fødevarer bemærker også, at dokumentationskrav for timer
og udlæg er højere end i andre programmer i EU og Danmark og foreslår
ligeledes en tilnærmelse af kravene i Horizon Europe- rammeprogrammet.
GTS-foreningen opfordrer til,
at tilføjelsen af ”output, effekter eller” i §
6,
stk. 2, nr. 1, slettes eller ændres til ”mål”, for at undgå en subjektiv vurde-
ring af om output og effekter er nået.
Kommentar:
Medfinansieringssatsen er forordningsbestemt og kan dermed ikke ændres
i national lov.
Det forventes at kunne imødekomme ønsket om mere lempelige dokumen-
tationskrav i den kommende periode, og der arbejdes helt generelt med
forenkling i de kommende støtteberettigelsesregler. Der vil i den forbin-
delse bl.a. blive set på, om dokumentationskravene vil kunne nærme sig
dokumentationskravene i Horizon-programmet.
Uddybningen i § 16, stk. 2, af hvad regnskaber dækker over, er en tydelig-
gørelse af, hvilket regnskabsmateriale, der vil kunne kræves for, at tilsyn
kan gennemføres på tilstrækkelig vis i henhold til de krav om tilsyn om og
kontrol, der er fastlagt i forordningen. Ændringen pålægger ikke i sig selv
støttemodtagere yderligere forpligtelser end hidtil, men bidrager til at imø-
degå tvivl om, hvad erhvervsministeren har adgang til at gøre sig bekendt
med og understøtter dermed retssikkerheden. For at understrege at der er
tale om fortolkningsbidrag, vil uddybningen dog blive flyttet til bemærk-
ningerne.
Tilføjelsen af ”output, effekter eller” i §
6, stk. 2, nr. 1, er foretaget med
henblik på at tydeliggøre over for tilsagnsmodtager, hvornår tilskud kan
bortfalde helt eller delvist eller kræves tilbagebetal og dermed imødegå
tvivl herom.
Det tilstræbes i tilsagnsskrivelsen, at output og effekter, der skal opnås i
programperioden, fastsættes så objektivt som muligt, netop for at undgå en
subjektiv vurdering. Det vurderes ikke,
at ændring af ”output” og ”effek-
ter” til ”mål”
i højere grad vil udelukke en subjektiv vurdering.
Tilføjelsen er ikke en materiel ændring af gældende ret. Det vil dog blive
sikret, at tilføjelsen stemmer med ordlyden i forordningerne og justeret om
nødvendigt.
4. Oversigt over hørte organisationer, foreninger m.v.:
7
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tek-
niske Videnskaber (ATV), Akademikerne (AC), A-kassen for selvstæn-
dige (ASE), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Arbejds-
markedets Feriefond, ASNETboard, Beskæftigelsesministeriet, Beskæfti-
gelsesrådet, Bornholms Regionskommune, Business Regions, Business
Regions - Business Region Esbjerg, Business Regions - Business Region
Midtvest, Business Regions - Business Region North Denmark, Business
Regions - Business Region Aarhus, Business Regions - Byregion Fyn,
Business Regions
Trekantområdet, Business Regions - Udvikling Fyn,
Business Regions - UdviklingsRåd Sønderjylland, Børne- og Under-
visningsministeriet, CenSec, Center for Regional- og Turismeforskning,
CLEAN, CO-industri, Concito, Copenhagen FinTech, Danhostel, DANI-
Amet, Danish Export Association, Danish Life Science Cluster, Danish
Sound Cluster, Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks Forsknings- og
innovationspolitiske råd, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Caféer, Danmarks Sta-
tistik, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk In-
dustri (DI), Dansk Iværksætter Forening, Dansk Kyst og Naturturisme,
Dansk Metal, Dansk Persontransport, Dansk Turismefremme, Danske Ad-
vokater, Danske Annoncører og Markedsførere, Danske Arkitektvirksom-
heder, Danske Destinationer, Danske Erhvervsakademier, Danske Er-
hvervsskoler og -Gymnasier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Havne, Danske Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Regioner,
Danske Revisorer (FSR), Danske Universiteter, Datatilsynet, De Regio-
nale Arbejdsmarkedsråd Fyn og Sydjylland, De Regionale Arbejdsmar-
kedsråd Hovedstaden, Sjælland og Bornholm, De Regionale Arbejdsmar-
kedsråd Nordjylland, Vestjylland og Østjylland, Den Danske Akkredite-
rings-fond (DANAK), Den Sociale Investeringsfond, Den Sociale Kapital-
fond, DigitalLead, DJØF, Domstolsstyrelsen, EKF Danmarks Eksportkre-
dit, Energy Cluster Denmark, Erhvervsankenævnet, Erhvervshus Fyn, Er-
hvervshus Hovedstaden, Erhvervshus Midtjylland, Erhvervshus Nordjyl-
land, Erhvervshus Sjælland, Erhvervshus Sydjylland, Europakommissio-
nen, DG Beskæftigelse, Europakommissionen, DG Regionalpolitik, Fag-
bevægelsens Hovedorganisation (FH), Fagligt Internationalt Center (FIC),
Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans Danmark, Finansministeriet,
Finanstilsynet, Fonden for Entreprenørskab, Food & Bio Cluster Denmark,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, For-
eningen af Rådgivende Ingeniører, F.R.I., Forsikring og Pension, Forsvars-
ministeriet, Friluftsrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-
råd (FTF), God adgang, Godkendt teknologisk Service (GTS), GRAKOM,
Greater Copenhagen, Green Hub Denmark, Green Key, HK
Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, HK HORESTA, IDA, Indenrigs- og bo-
ligministeriet, Innovationsfonden, Institut for Menneskerettigheder, Inter-
reg North Sea Region, Investeringsfonden for Udviklingslandene (IFU),
8
L 11 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
IT-Branchen, Justitsministeriet, Karrierepartner og A-kasse for højtuddan-
nede i erhvervslivet (CA), Kirkens Korshær, Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, Klimarådet, Kommunernes Landsforening (KL), Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperationen, Koordinationsgruppen
for LAG, Kulturministeriet, Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Lifestyle & De-
sign Cluster, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), MADE, Maritime &
Logistics Innovation Denmark (MARLOG), Medico-industrien, Meet
Denmark, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fi-
skeri, Odense Robotics, Opfinderforeningen, Organisationen Danske Mu-
seer, Overvågningsudvalget for strukturfonde, Patent- og Varemærkesty-
relsen, PTU (Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Re-
gion Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjæl-
land, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Rådet for Grøn Omstilling, Rå-
det for socialt udsatte, Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS, Sik-
kerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, SMVdanmark, Social- og ældremini-
steriet, SportEventDenmark, State of Green, Statens Byggeforskningsin-
stitut, Statsministeriet, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Sund
& Bælt, Sundhedsministeriet, Søfartsstyrelsen, Team Effektiv Regulering,
Tekniq, The Trade Council, Transportministeriet, Turismeforskerne i Dan-
mark (TiD), Turisterhvervets Samarbejdsforum, Turistførerforeningen,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Vision Denmark, VisitDenmark, VækstFonden,
We Build Denmark samt Wonderful Copenhagen.
Følgende organisationer har afgivet høringssvar
Bornholms Regionskommune
Business Region North Denmark (BRN) og Region Nordjylland
Dansk Industri (DI)
Danske Regioner (DR)
Danske Universiteter
GTS- foreningen
KL
Kooperationen
Landbrug og Fødevarer F.m.b.A.
RAR Fyn
RAR Sydjylland
TEKNIQ Arbejdsgiverne
9