Retsudvalget 2021-22
L 111 Bilag 4
Offentligt
2544993_0001.png
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar p spørgsmàl 470
Offentligt
]USTITSMINISTER1ET
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
I 240 Kobenhavn K
DK Danmark
Dato
Kontor
Saesbeh
Sagsnr:
Dok
15 februar 2022
Kontoret for Organiseret
Krirninahtet
2022-0030-7113
2318747
Besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 470 (Alm. del), som Folketin
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar 2022. Sporgs
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund
(EL).
Nick Hækkerup
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmssade 10
1216 Kubenhavn K
T —4533923340
f —4533933510
wwwjustitsministerietdk
jm’iijrn dk
Side I 2
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0002.png
Spørgsmål nr. 470 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Vil ministeren redegøre for, hvilke og hvor mange årsværk der
aktuelt beskæftiger sig med menneskehandel/efterforskning i
menneskehandel i Rigspolitiet, og hvor og til hvem man som
myndighed eller anden aktør,
som
arbejder med ofte eller po
tentielle ofre for menneskehandel, aktuelt skat henvende sig hos
Rigspolitiet med spørgsmål eller informationer om organiseret
kriminalitet og menneskehandel?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
“Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at den konkrete efter
forskning af sager om menneskehandel varetages af potitikred
sene. I det omfang, der er tale
om
sager vedrørende organiseret
menneskehandel og menneskesmugling, hvor der kan være
grund til at antage, at overtrædelsen har et særligt betydeligt om
fang, eller på anden måde er af særlig kvalificeret karakter, vil
efterforskningen dog blive varetaget af National Enhed for Sær
lig Kriminalitet (NSK). NSK understøfter endvidere politikred
sene i kredsenes indsatser mod tvangsarbejde, ligesom NSK bi
står politikredsene i kredsenes efterforskninger med specialise
rede kriminaltekniske ydelser og særlige kompetencer mv.
Rigspolitiet har ikke mulighed for at angive årsværkforbruget
for menneskehandel i Rigspolitiet. Som led i aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 202 1-2023 er det blevet be
sluttet, at der skal gennemføres en markant reduktion og reform
afRigspolitiet med henblik på en styrkelse af det lokale politi-
arbejde i kredsene, der også skal give de lokale politidirektører
et større ansvar for de ledelsesmæssige prioriteringer samt op
gaveløsningen og realiseringen af politiets mål. Reformen af
Rigspolitiet understøttes af en ny ledelses- og styringsmodel for
politiet, der på et mere overordnet niveau beskriver den fremti
dige styring af kredsenes opgaveløsning, herunder bl.a. den
fremtidige opfølgning og monitering. Menneskehandel vil sam
men med øvrige kriminalitetsområder indgå som et element i
kredsenes og Rigspolitiets opfølgning på den samlede opgave-
løsning.
Afslutningsvis kan Rigspolitiet oplyse, at myndigheder og aktø
rer, der arbejder med ofre eller potentielle ofre for menneske
handel, fortsat kan rette henvendelse til Rigspolitiet. Hvis der er
tale om konkrete sager om menneskehandel, skal de pågældende
som hidtil indgive anmeldelse til den stedlige politikreds.”
Side
2/2
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0003.png
REU Alm.del
-
Retsudvalget 2021-22
endeligt svar pà spørgsmàl 471
Offentligt
]USTlTSM1NVTER1E T
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato
Kontor
Saesbeh
Saesnr
Dok
15 februar 2022
Kontoret for Oruaniseret
Kriminalitet
2022-0030-7113
2318749
Besvarelse afsporgsmal nr. 471 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål
nr.
471
(Alm.
del). som Folketin
gets Retsudvalg har
stillet til]
ustitsministeren den
18.
januar 2022. Spørgs
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Kristoffer Aagren
slotshotmsgade 10
1216 Kobenhavn K
I
45
3392
3340
f *4533933510
wwwjustltsmlnlsteriet
jm’Jm
dk
Uk
5ide
13
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0004.png
Spørgsmål nr. 471 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Af forslag til lov
om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og
udlændingeloven fremgår, at der i 2023 vil tilføres 6 ekstra po
litiårsværk til politikredsene til arbejdet med at gennemføre et
passende kontroltryk mod restaurationer, byggepladser, kiosker,
prostitutionsmiljøet mv., samt at der etableres en ny national ef
terforskningsenhed, som bl.a. vil skulle understøtte politikred
sene i deres indsatser mod tvangsarbejde. Vil ministeren rede
gøre for, hvilke og hvor mange årsværk i den nye nationale ef
terforskningsenhed, der skat beskæftige sig med menneskehan
del og understøtte politikredsene i deres indsatser med menne
skehandel? Ministeren bedes dertil redegøre for, hvordan res
sourcer og årsværk i Rigspoliti hhv, politikredse fra 2023 vil
være fordelt på indsatsen til efterforskning i menneskehandel til
tvangsarbejde hhv, prostitution/seksuel udnyttelse samt om ef
terforskning vil indgå i politi- og anklagernyndighedens mål-
krav.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
“Rigspolitiet har ikke mulighed for centralt at opgore, hvor
mange ressourcer politikredsene og NSK anvender til bekæm
pelse af menneskehandel eller tvangsarbejde. Det skyldes, at
disse sager kan indgå i en række forskellige sagstyper. f.eks.
ulovligt ophold eller sager udfundet gennem kontroller i forskel
lige miljøer, eksempelvis prostitutionsmiljoet. På den baggrund
skal politiets indsats på området ses som en bred indsats i sam
menhæng med anden kriminalitetsbckærnpelse. Det er derfor
ikke muligt at udsondre de ressourcer, der bruges på bekæm
pelse afmenneskehandel eller tvangsarbejde ift. andre indsatser.
Rigspolitiet kan i forlængelse heraf oplyse, at det med aftalen
om politiets og anklagernyndighedens økonomi 202 1-2023 er
blevet besluttet at styrke indsatsen mod tvangsarbejde, herunder
seksuel udnyttelse og arbejde under slavelignende forhold, ved
at tilføre 6 ekstra politiårsværk i 2023. Betjentene vil blive tilført
politikredsene i takt med, at meroptaget afpolitistuderende, der
optages på Politiskolen i 2021, bliver færdiguddannede. Der er
endnu ikke endelig afklaring
af,
hvordan fordelingen af de
6
be
tjente vil være.
Side 2/3
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0005.png
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at Rigspolitiet ikke fastsætter
nationale mål eller krav til, hvor mange ressourcer politikred
sene og NSK specifikt skal anvende til bekæmpelse afmenne
skehandel og tvangsarbejde.”
Justitsministeriet kan stippierende oplyse, at politiets og anklagemyndighe
dens mål- og resultatplaner for 2022 ikke indeholder målkrav i forhold til
efterforskning afrnenneskehandel.
Side 3/3
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0006.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del endeligt svar pâ spørgsmàl 472
Offentligt
-
:;
JUSTITS M N STERJET
Folketinget
Retsudval get
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato
Kontor
IS februar 2022
Kontoret for Oreaniseret
Sagabeh
Sasnr
Dok
NklPdt
2022-0030-7113
2318791
Besvarelse af
spørgsmål
nr. 472
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af sporgsmàl
nr.
472 (Alm. del). som Folketin
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1$. januar 2022. Sporgs
malet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Kristoffer Aagren
Slotsholmseade 10
1216 Kobenhavn K
I
4-45 3392
3340
f —4533933510
svsvw Justltsministerlet dk
jmdjm dk
Side 1-3
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0007.png
Spørgsmål nr. 472 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
“Hvordan vil ministeren sikre, at der fremover vil blive efterfor
sket, sigtet og dømt i flere sager om menneskehandel, set i lyset
af, at der ikke er faldet dom i en sag
om
menneskehandel siden
2018?”
Svar:
Retspraksis vedrørende straffelovens
§
262 a
om
menneskehandel viser, at
det kan være en udfordring at bevise det tvangselernent, der er en forudsæt
ning for, at der kan ske domfældelse efter bestemmelsen. Dette gør sig i
særlig grad gældende i sager
om
menneskehandel til tvangsarbejde.
Uanset
om
der konkret foreligger et tvangselement og
om
dette kan bevi
ses skal udnyttelse af andre til arbejde under åbenlyst urimelige forhold
efter regeringens opfattelse bekæmpes hårdt, ligesom der skal slås ned på
de kyniske bagmænd,
som
udnytter sårbare arbejdstagere. Derfor har rege
ringen med lovforslag nr. L 111, der blev fremsat den 27. januar 2022, fo
reslået at kriminalisere udnyttelse af andre til arbejde under åbenlyst urime
lige forhold for dermed at styrke beskyttelsen af sårbare arbejdstagere.
Med lovforslaget foreslås det at indsætte en ny selvstændig bestemmelse i
straffeloven, hvorefter den, som ved udnyttelse af
en
anden persons betyde
lige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind
eller et bestående athængighedsforhold rekrunerer, transporterer, overforer,
huser eller efterfølgende modtager den pågældende til arbejde under åben
lyst urimelige forhold. straffes for menneskeudnyttelse med fængsel indtil 6
ar.
Regeringen har endvidere sammen med et bredt flertal i Folketinget med
aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021 -2023 besluttet
at styrke indsatsen mod tvangsarbejde, herunder seksuel udnyttelse og ar
bejde under slavelignende forhold, ved at tilføre 6 ekstra politiårsværk i
2023 til arbejdet i politikredsene med at gennemføre et passende kontroltryk
mod restaurationer, byggepladser, kiosker, prostitutionsmiljøet
mv.,
der
øger sandsynligheden for at identificere og opdage tvangsarbejde.
Samtidig har vi med flerårsaftalen besluttet at etablere National Enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK), som skal sikre en generel styrkelse af indsatsen
5ide 2/3
L 111 - 2021-22 - Bilag 4: Spørgsmål og svar
2544993_0008.png
mod den mest komplekse økonomiske og organiserede kriminalitet, herun
der organiseret menneskehandel og menneskesmugling.
Side 3/3