Retsudvalget 2021-22
L 111 Bilag 8
Offentligt
2561797_0001.png
Til lovforslag nr.
L 111
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [28. april 2022]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og udlændingeloven
(Styrket indsats mod menneskeudnyttelse)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1 og Socialistisk Fol-
kepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2-5.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) bemærker, at lovforslaget går ud
på at forbedre indsatsen mod slavelignende forhold for ar-
bejdstagere i Danmark og slår fast, at arbejdsgivere ikke
groft kan udnytte udenlandske arbejdstagere, som har kum-
merlige bo- og arbejdsforhold. Det bliver med dette lovfor-
slag sværere at udnytte arbejdstagere groft, f.eks. nogle af
de udenlandske arbejdstagere som er kommet til Danmark
og har fået en behandling, som vi simpelthen ikke kan stå
model til i et samfund som det danske.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I den under
nr. 1
foreslåede § 252 b indsættes som
2.
pkt.:
»På samme måde straffes den, der under de i 1. pkt.
nævnte betingelser udnytter en person til prostitution, opta-
gelse af pornografiske fotografier eller film eller forestilling
med pornografisk optræden.«
[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
2)
I
nr. 1
ændres »som« til »der«.
[Udgangspunkt om bøde som tillægsstraf]
Til § 2
3)
I
nr. 1
udgår »og stk. 3, 1. pkt.,«
[Udvidet adgang til bistandsadvokat i sager om menneske-
udnyttelse]
4)
I
nr. 1
indsættes efter »§§ 260-262 b«: », § 282«
[Adgang til bistandsadvokat for forurettede i sager om åger]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
DokumentId
Journalnummer
L 111 - 2021-22 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2561797_0002.png
2
»01.
I
§ 741 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »eller § 223, stk. 1, «
til: »§ 223, stk. 1, § 262 a, § 262 b eller § 282«.
02.
I
§ 741 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§§ 260-262 a« til: »§§
260-262«.«
[Udvidet adgang til bistandsadvokat i sager om menneske-
handel, menneskeudnyttelse og åger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes et 2. pkt. i den foreslåede
bestemmelse i § 262 b, som indebærer, at bestemmelsen ud-
vides til også at omfatte seksuel udnyttelse, hvorved forstås
prostitution, optagelse af pornografiske fotografier eller film
og forestilling med pornografisk optræden under de i 1. pkt.
nævnte betingelser.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1, omfatter den foreslåede § 262 b i straffeloven i det
fremsatte lovforslag alene udnyttelse til arbejde, der udføres
som led i et lovligt arbejdsforhold.
Med den foreslåede udvidelse af bestemmelsen vil sek-
suel udnyttelse af en person ligeledes være omfattet af be-
stemmelsen, uanset at udnyttelsen foregår som led i et ar-
bejdsforhold, som må anses for ulovligt, f.eks. udnyttelse til
prostitution, hvor selve eksistensen af »arbejdsforholdet« er
selvstændigt kriminaliseret i straffelovens § 233 om rufferi.
Med den foreslåede udvidelse af bestemmelsen omfattes
både prostitution, optagelse af pornografiske fotografier el-
ler film og forestilling med pornografisk optræden. Dette
skal ses i sammenhæng med straffelovens § 262 a om men-
neskehandel, som også omfatter disse udnyttelsesformer.
Som det er tilfældet for § 262 a skal begreberne »optagel-
se af pornografiske fotografier eller film« og »forestilling
med pornografisk optræden« forstås på samme måde som
»optagelse af pornografiske fotografier, film eller lignende«
i straffelovens § 226, uanset at »eller lignende« ikke foreslås
medtaget i § 262 b, og som »forestilling med pornografisk
optræden« i straffelovens § 227, jf. bemærkningerne til § 1,
nr. 28 (§ 262 a) i lovforslag nr. L 141 af 6. februar 2013,
jf. Folketingstidende 2012-13, A, lovforslag nr. L 141 af 6.
februar 2013 som fremsat, side 68f.
Det er en forudsætning for bestemmelsens anvendelse,
at gerningspersonen har udnyttet den forurettedes betydeli-
ge økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende
indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold til
at rekruttere, transportere, overføre, huse eller efterfølgende
modtage den pågældende til prostitution, optagelse af porno-
grafiske fotografier eller film og forestilling med pornogra-
fisk optræden under åbenlyst urimelige forhold.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets §
1, nr. 1, vil det bero på en konkret vurdering i hver enkelt
sag, om der er tale om åbenlyst urimelige forhold. Ved vur-
deringen af, om der er tale om udnyttelse til prostitution,
optagelse af pornografiske fotografier eller film eller fore-
stilling med pornografisk optræden under åbenlyst urimelige
forhold, vil det bl.a. kunne indgå, om og hvor meget perso-
nen modtager i løn, under hvilke forhold arbejdet udføres,
hvor mange timer personen arbejder, samt under hvilke for-
hold personen huses i forbindelse med arbejdet.
Den foreslåede ændring af bestemmelsen medfører, at be-
stemmelsen efter omstændighederne vil omfatte adfærd, der
i forvejen er kriminaliseret, herunder rufferi efter straffelo-
vens § 233 og, såfremt forurettede er under 18 år, optagelse
af pornografiske fotografier eller film af mindreårige eller
forestilling med pornografisk optræden af mindreårige. Der
vil i et sådant tilfælde ikke skulle straffes i sammenstød med
§§ 226, 227 eller 233, da strafansvaret for overtrædelse af
disse bestemmelser absorberes af ansvaret for overtrædelse
af den foreslåede § 262 b.
Tilsvarende medfører den foreslåede ændring af bestem-
melsen, at bestemmelsen vil kunne omfatte yderligere tilfæl-
de, hvor gerningsindholdet for både straffelovens § 262 a
om menneskehandel og den foreslåede § 262 b er opfyldt. I
sådanne tilfælde vil forholdet på samme vis, som det er
tilfældet med forhold af udnyttelse til arbejde under åbenlyst
urimelige forhold, som båder opfylder gerningsindholdet i
straffelovens § 262 a om menneskehandel og den foreslåe-
de § 262 b, skulle henføres under § 262 a, der absorberer
ansvaret for overtrædelse af den foreslåede § 262 b, jf. be-
mærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Det er forudsat, at overtrædelser af 2. pkt. i den foreslåe-
de § 262 b i straffeloven straffes på niveau med overtrædel-
ser af bestemmelsens 1. pkt. om udnyttelse til arbejde under
åbenlyst urimelige forhold.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre »som« til »der« i den foreslåede
§ 262 b i straffeloven. Der er alene tale om en sproglig
ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed
for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer om
udmåling af bøder som tillægsstraf i forbindelse med over-
trædelser af bestemmelsen.
Det forudsættes, at der ved overtrædelser af den foreslå-
ede § 262 b i straffeloven, hvor en person uberettiget har
opnået eller søgt at opnå en besparelse ved at udnytte andre
under åbenlyst urimelige vilkår og derigennem har opnået
eller tilsigtet at opnå økonomisk vinding for sig selv eller
andre, skal udmåles en bøde som tillægsstraf efter straffelo-
vens § 50, stk. 2. En bøde skal således almindeligvis idøm-
mes som tillægsstraf i alle tilfælde, hvor en fysisk person
idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf for over-
trædelse af den foreslåede § 262 b.
Det foreslås, at der ved udmåling af bøde som tillægsstraf
efter straffelovens § 50, stk. 2, skal lægges vægt på den
opnåede eller tilsigtede økonomiske vinding.
Fastsættelsen af straffen, herunder tillægsbøden, vil fort-
sat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angiv-
ne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Har flere personer i fællesskab foretaget de strafbare for-
hold, udmåles en bøde som tillægsstraf til hver af disse
personer. Forhøjelse af bøden skal ikke modsvares af en kor-
L 111 - 2021-22 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2561797_0003.png
3
tere fængselsstraf, og idømmelse af en bøde som tillægsstraf
skal i almindelighed ikke afhænge af gerningspersonens be-
talingsevne.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til den foreslåede § 262
b i straffeloven alene indsættes i retsplejelovens § 741 a,
stk. 1, og ikke i bestemmelsens stk. 3, 1. pkt. Forslaget
er en konsekvensændring af den foreslåede ændring i rets-
plejelovens § 741 a, stk. 2, 1. pkt., jf. bemærkningerne til
nr. 3. Adgangen for retten til i medfør af retsplejelovens §
741 a, stk. 3, at afslå beskikkelse af advokat i sager, hvor
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, og advokat-
bistand må anses for åbenbart unødvendig, finder således
ikke anvendelse i sager om menneskeudnyttelse.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 741 a, stk. 1,
indsættes en henvisning til straffelovens § 282 om åger.
Den foreslåede udvidelse vil indebære, at adgangen til at
få beskikket en bistandsadvokat også vil omfatte forurettede
i sager om overtrædelse af straffelovens § 282 om åger.
Den foreslåede udvidelse skal ses i sammenhæng med
den foreslåede ændring i retsplejelovens § 741 a, stk. 2, 1.
pkt., jf. bemærkningerne til nr. 3.
Der er ikke med forslaget i øvrigt tilsigtet nogen ændrin-
ger af retstilstanden efter den pågældende bestemmelse.
Til nr. 5
Det foreslås, at retsplejelovens § 741 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres, således at den forurettede i sager om overtrædelse
af den foreslåede § 262 b (menneskeudnyttelse) i straffelo-
ven samt straffelovens § 262 a (menneskehandel) og § 282
(åger) skal have beskikket en bistandsadvokat, medmindre
den pågældende efter at være vejledt om retten til beskikkel-
se af advokat frabeder sig det. Den forurettede skal derudo-
ver have lejlighed til at tale med en advokat før politiets
afhøring af forurettede, medmindre den pågældende efter at
være blevet vejledt frabeder sig det, jf. retsplejelovens § 741
a, stk. 2, 2. pkt.
Den foreslåede ændring vil yderligere medføre, at den
forurettede i sager om overtrædelse af den foreslåede § 262
b (menneskeudnyttelse) i straffeloven samt straffelovens §
262 a (menneskehandel) og § 282 (åger) alene kan afhøres
af politiet uden advokatens tilstedeværelse, hvis den foruret-
tede anmoder om at blive afhørt uden advokatens tilstede-
værelse, jf. retsplejelovens § 741 b, stk. 2, 2. pkt.
Med henblik på at undgå, at ordningen skaber efterforsk-
ningsmæssige vanskeligheder, således at udsigten til at få
udredt tingenes rette sammenhæng forringes, forudsættes
det, at politiet uanset reglerne kan foretage en helt foreløbig
udspørgen af forurettede, sådan som det også er tilfældet i
de sager, som i dag er omfattet af retsplejelovens § 741 a,
stk. 2, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 1 (retsplejelovens §
741 a), i lovforslag nr. 160 af 27. april 2005, jf. Folketingsti-
dende 2004-05 (2. samling), tillæg A, side 7306.
Politiet vil således kunne stille uopsættelige spørgsmål til
forurettede og nødvendige efterforskningsskridt bør kunne
finde sted, også før advokaten er kommet til stede. Politi-
et vil således kunne stille forurettede spørgsmål med hen-
blik på meddelelse af akutte oplysninger af betydning for
en umiddelbar bevissikring. Der forudsættes at være tale
om oplysninger, der er nødvendige for foretagelsen af efter-
forskningsskridt, som ikke kan opsættes uden risiko for, at
øjemedet forspildes. Det kan også dreje sig om oplysninger,
der er nødvendige for stillingtagen til, om der foreligger et
anholdelsesgrundlag. Der vil således kunne være tale om en
udspørgen, der ikke er helt kort.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i retsplejelovens §
741 a, stk. 3, 1. pkt., til straffelovens § 262 a udgår.
Forslaget er en konsekvensændring af den foreslåede æn-
dring i retsplejelovens § 741 a, stk. 2, 1. pkt. Adgangen
for retten til i medfør af retsplejelovens § 741 a, stk. 3, at
afslå beskikkelse af advokat i sager, hvor lovovertrædelsen
er af mindre alvorlig karakter og advokatbistand må anses
for åbenbart unødvendig, skal således ikke finde anvendelse
i sager om menneskehandel, jf. straffelovens § 262 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar 2022 og var til
1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 8. december
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
82. Den 27. januar 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <8> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
L 111 - 2021-22 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2561797_0004.png
4
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10